kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۳۴۸
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۳

پیوستن به FATF گرفتن بهانه از دشمن نیست تیز کردن تیغ تحریم است!

در پی اقدام گروه ویژه مالی موسوم به FATFدر گنجاندن نام ایران در لیست سیاه خود، دولت در بیانیه‌ای منفعلانه بار دیگر بر سیاست غلط لزوم « گرفتن بهانه از دشمن» که نتایج خسارت‌بار آن پیش روی ملت است تاکید کرد.



هیئت دولت در جلسه روز گذشته خود درخصوص تصمیم کارگروه اقدام مالی (FATF) در مورد کشورمان، بیانیه‌ای صادر کرد. در بخشی از این بیانیه ضمن تاکید بر رویه غلط خود مبنی بر بهانه گیری از دشمن با تصویب خواسته آنها تاکید شده است : « دولت بر این اعتقاد بوده و هست که در شرایطی که بدخواهان ایران و در رأس آنها دولت آمریکا، نقشه یارگیری برای تشکیل مجدد جبهه ضد ایران را دارد، ما باید تلاش مضاعف برای نشان دادن چهره قانون‌گرا، منضبط و ضد تروریسم ایران داشته باشیم و دادن هرگونه بهانه نادرست به دست دشمنان ایران، کمک به نقشه‌های ضدایرانی آنهاست.
این بیانیه همچنین تصریح کرده است: «دولت، قویاً بر این باور است که باید موانع موجود بر سر راه تصویب این دو لایحه رفع گردد و بهانه از دست بدخواهان ایران گرفته شود. ما اقدامات خود در این زمینه را دنبال خواهیم کرد و تمام توان خود را برای حل موضوع، بهبود شرایط و پیشگیری از ورود خسارت بیشتر به منافع ملی و تشدید هزینه‌های تحریم بر زندگی مردم به کار خواهیم بست.»
گفتنی است بر خلاف ادعای مطرح شده پذیرش دو لایحه مورد‌اشاره نه فقط کمترین نقشی در تامین نظر دولت محترم ندارد، بلکه عرصه را از آنچه هست نیز تنگ‌تر خواهد کرد. زیرا مدتهاست که‌ بانک‌ها و شرکت‌های خارجی به علت تحریم‌های ثانویه آمریکا و از ترس جریمه‌های سنگین حاضر به برقراری روابط تجاری با ایران نیستند، بنابراین پذیرش دو لایحه پالرمو و CFT تاثیری در تغییر این وضعیت ندارد.
از سوی دیگر، تنها تعدادی از بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی به صورت پنهان و دور از نظارت آمریکا با ایران روابط تجاری دارند که اصرار آمریکا بر تصویب لوایح یاد شده برای مسدود کردن این آب باریکه است. به بیان دیگر، از آنجا که با تصویب لوایح مورد‌اشاره تمامی تراکنش‌های بانکی و تجاری کشورمان در اختیار آمریکا قرار می‌گیرد، شرکت‌ها و بانک‌های یادشده به آسانی از سوی آنها شناخته شده و روابطشان با ایران مسدود خواهد شد.
 این درحالی است که دولت محترم پاسخ نمی‌دهد در مقابل آن همه امتیازات نقدی که در مذاکرات هسته‌ای با ادعای «گرفتن بهانه از دشمن » آمریکا دادید، غیر از فاجعه برجام چه دستاوردی داشته‌اید و آمریکا به کدام تعهدش عمل کرده است که حالا با پذیرش لوایح ذلت‌بار پالرمو و CFT در پی آن هستید؟! و ثانیاً؛ مگر قرار است ملاک حرکت و قانونگذاری ما، گرفتن بهانه‌ها از دست آمریکا باشد؟!