kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۳۴۷
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۲
جدیدترین آمار در سطح کشور اعلام شد؛ ۱۳۹ مبتلا و ۱۹ فوتی

درمان قطعی 24 فرد مبتلا به «کرونا» و ترخیص بیماران بهبود‌یافته

رئیس ‌مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت ضمن اعلام آخرین آمار بیماری کرونا در کشور گفت: تاکنون 24 بیمار مبتلا به صورت قطعی بهبود یافته‌اند.




به گزارش ایسنا، کیانوش جهانپور ظهر دیروز در بیان آخرین آمارهای کووید- ۱۹ در کشور اظهار داشت:‌ بررسی‌های انجام شده تا پیش از ظهر (چهارشنبه) روی موارد مشکوک کووید-19 مشخص کرد که ۴۴ نفر ابتلای قطعی‌شان به کرونا، تایید شده است و ۴۴ مبتلای جدید هستند که از این تعداد ۱۵ نفر از استان قم، ۹ نفر استان گیلان، چهار نفر در تهران، یک نفر استان مرکزی، سه نفر در خوزستان، دو نفر در سیستان و بلوچستان، یک نفر در استان کرمانشاه، یک نفر در اردبیل، یک نفر در مازندران، یک نفر در لرستان، دو نفر فارس، یک نفر استان سمنان، دو نفر کهگیلویه و بویراحمد و یک نفر در هرمزگان هستند.
جهانپور افزود: از این ۴۴ نفر جدید چهار نفر فوت کردند و شمار جانباختگان به ۱۹ نفر افزایش یافت.
وی با‌اشاره به اینکه نمونه‌های آزمایشگاهی تاکنون در هفت آزمایشگاه مرجع بررسی می‌شد، ادامه داد: تا پایان این هفته شمار آزمایشگاه‌ها به ۱۵ می‌رسد و امیدواریم ظرف هفته آینده این تعداد به ۲۲ آزمایشگاه مرجع برای تشخیص کووید- ۱۹ برسد تا پاسخگویی به مردم سریعتر صورت گیرد.
روند رو به رشد بهبود مبتلایان
رئیس‌روابط عمومی وزارت بهداشت همچنین در گفت‌و‌گو با فارس، اظهارداشت: تاکنون 24 مورد بیمار بهبود یافته قطعی داشته‌ایم که بیشتر این افراد مربوط به شهرهای قم، اراک و تهران هستند.
وی افزود: تعداد بیماران ترخیص شده از مراکز درمانی نیز زیاد است.
سفرهای غیرضروری
مانع کنترل ویروس کرونا می‌شود
وزیر بهداشت گفت: سفرهای غیرضروری، مانع کنترل ویروس کرونا می‌شود.
به گزارش ایرنا، سعید نمکی اظهار داشت:‌ سیستم قرنطینه‌ای که مطرح بوده را به طور صددرصد نمی‌پذیریم و آن را یک اقدام علمی نمی‌دانیم، ‌ اما قرنطینه خانگی و اینکه مردم با آگاهی در منزل خود را قرنطینه کنند و سفر نکنند بسیار حایز اهمیت است.
نمکی با ‌اشاره به موضوع تعطیلی مدارس افزود:‌ یکی از مواردی که مانع تعطیلی مدارس می‌شود این است که تا تعطیل می‌کنیم همه سوار خودروی خود شده و بدون توجه به پیام‌های بهداشتی به جاهای مختلف می‌روند.
وی با بیان اینکه به هوشمندی و آگاهی مردم شریف کشور همواره اعتقاد داریم، گفت: انتظار داریم وقتی قرنطینه اعمال نمی‌کنیم، مردم به مسافرت نروند. اکنون گیلان و شهرهای شمال کشور آلوده است، اما مردم به این مناطق سفر می‌کنند و این اتفاق کار وزارت بهداشت را سنگین و نیز کنترل ویروس کرونا را از اختیار ما خارج می‌کند.
وزیر بهداشت ضمن درخواست از مردم برای قطع سفرهای خود، اظهارداشت:‌ اعلام تعطیلی به این معنا نیست که مردم از نقاط آلوده به نقاط غیرآلوده و یا بالعکس سفر کنند.
حال بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری
 خوب است
رئیس‌بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: حال اکثر بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری خوب است.
به گزارش فارس، پیام طبرسی در برنامه تهران کلینیک رادیو تهران اظهارداشت: از هفته پیش که اولین مورد ابتلا به بیماری کرونا در قم تشخیص داده شد شروع به تخلیه بیمارستان کردیم تا پذیرای مبتلایان به کرونا باشیم.
طبرسی افزود: در طی این یک هفته تعدادی از هموطنانمان به دلیل مشکوک بودن به این بیماری بستری شدند و تعدادی نیز که آزمایششان مثبت بود تحت مداوا قرار گرفتند که خوشبختانه حال اکثر بستری شدگان خوب است و رو به بهبودی هستند، حتی چندین نفر از این تعداد از بیمارستان مرخص شدند.
وی با بیان اینکه تعدادی نیز هستند که حال عمومی مناسبی ندارند و متاسفانه تعدادی فوتی هم داشته‌ایم، ان‌شاءالله با اقدامات وزارت بهداشت و همکاری مردم در زمینه کنترل بیماری و رعایت نکات بهداشتی چرخه اپیدمی بیماری قطع خواهد شد و این دوره را با موفقیت سپری کنیم.
رئیس‌بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در پاسخ به سؤالی در مورد تکمیل ظرفیت بیمارستان مسیح دانشوری گفت: ما هنوز به طور کامل ظرفیتمان تکمیل نیست و به دلیل برخی امکانات ما فاز به فاز جلو می‌رویم. به طور کلی از طریق ستاد دانشگاه شهید بهشتی مواردی که به ما اعلام شود، نیاز به بستری داشته باشند را پذیرش خواهیم کرد.
طبرسی در پاسخ به این سؤال که چه کسانی بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند، گفت: این ویروس یک بیماری ناشناخته است و ما هر اطلاعی که داریم، اطلاعاتی است که در کشور چین به ما رسیده است. بیشتر افرادی که در اثر ابتلا به این بیماری فوت کردند کسانی بودند که وزن بالایی داشتند یا چاقی مفرط داشتند و یا بیمارانی که بیماری‌های زمینه‌ای داشتند و بیشتر هم آقایان به‌طور شدید مبتلا به این ویروس خواهند شد،ضمن اینکه افراد زیر ۳۰ سال کمتر دچار مرگ و میر خواهند شد.
وی اظهار داشت: پزشکان و پرستاران و تیم درمانی که از این بیماران نگهداری می‌کنند به دلیل مراقبت‌های ویژه‌ای که انجام می‌دهند در خطر نیستند و تنها دو الی سه نفر از همکاران ما مبتلا به این بیماری شدند البته این افراد به شهر قم مسافرت داشتند.
رئیس‌بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: قطع و پایان این اپیدمی بدون همکاری مردم امکان‌پذیر نیست، بنابراین باید حتما نکاتی که وزارت بهداشت درخصوص این بیماری اطلاع می‌دهد را به طور کامل رعایت کرده و مسافرت‌های غیرضروری خود را تا اطلاع ثانوی قطع کنند.
 اهدای ۵ هزار کیت تشخیص کرونا به ایران
 از سوی «چین»
سفیر چین در هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران حضور یافت و ۲۵۰ هزار ماسک به ایران اهدا کرد.
به گزارش فارس، چانگ هوآ، در این جلسه، اظهار داشت: ما ابتدا از دوستان ایرانی خود تشکر می‌کنیم؛ چراکه در زمان بحران جهت مبارزه با بیماری کرونا از ما حمایت کرده و حال با بروز کووید-۱۹ در ایران، وزارت خارجه چین آمادگی لازم را دارد تا با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران همکاری‌های لازم را داشته باشد.
وی با بیان اینکه به زودی پنج هزار کیت تشخیص کووید-۱۹ از طرف چین به ایران اهدا می‌شود، افزود: بنابر اعلام نیاز و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تعداد زیادی کیت تشخیص کووید-۱۹ وارد ایران خواهد شد.
چانگ هوآ گفت: ویروس کرونا مرزها را نمی‌شناسد و دشمن مشترک چین و ایران محسوب می‌شود و برای مبارزه با ویروس کووید-۱۹ مردم ایران و چین کنار هم بوده و یکدیگر را حمایت می‌کنند تا امنیت و سلامت را به جامعه بازگردانیم.
 راه‌اندازی بیش از ۲۰ آزمایشگاه تشخیص کرونا
در این جلسه معاون همکاری‌های دو جانبه حوزه بین‌الملل وزارت بهداشت، گفت: همانطور که سایر کشورها می‌دانند ایران توانمندی‌های زیادی دارد و درخصوص کووید-۱۹ نیز ما تیم تشخیص کاملا توسعه‌یافته‌ای را تشکیل داده‌ایم.
جلال نائلی با ‌اشاره به اینکه تعدادی آزمایشگاه تشخیص کرونا در کشور راه‌اندازی شده است، افزود: بیش از ۲۰ آزمایشگاه نیز برای تشخیص بیماری کرونا در حال راه‌اندازی است.
وی افزود: خوشبختانه بنابر بررسی‌های انجام شده تاکنون مرزهای جنوبی، غربی و شرقی کشور هیچ‌گونه موارد ابتلا به کووید-۱۹ گزارش نشده و بیماری کاملا کنترل شده است.
حذف انتظار۱۰ روزه
برای دریافت دفترچه بیماران مبتلا به کرونا
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت درخصوص پوشش بیمه‌ای خدمات برای مبتلایان به کروناویروس توضیحاتی ارائه داد.
طاهر موهبتی در گفت‌وگو با ایسنا، با ‌اشاره به اینکه طبق اظهارات متخصصان کروناویروس دارای درمان خاصی نیست، گفت: البته برای تشخیص بیماری برخی آزمایشات از بیمار گرفته می‌شود که تمام این آزمایشات تحت پوشش بیمه است.
موهبتی افزود: از طرفی با توجه به اینکه سیستم تنفسی مبتلایان به کروناویروس آسیب دیده است معمولا اگر به تشخیص پزشک نیاز به دستگاه تنفسی و بستری آنها در آی‌سی‌یو باشد، این دست خدمات نیز دارای پوشش بیمه‌ای هستند.
وی با بیان اینکه در حوزه درمان نیز بیشتر داروهای نگه‌دارنده برای این بیماران استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: این داروها در پروتکل‌های دارویی ما قید شده است.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با ‌اشاره به قانون دوره انتظار ۱۰ روزه برای بیمه شدگان و حذف بیمه از روی تخت بیمارستان، گفت: برای صدور دفترچه مقرر بود تا ۱۰ روز دوره انتظار در نظر بگیریم؛ با توجه به اینکه برخی بیمه نشده بودند، در بخش‌نامه‌ای به استان‌ها اعلام کردیم که مبتلایان به کروناویروس را هم جزو بیماران اورژانسی حساب کرده و بیمه آنها بدون دوره انتظار آغاز شود.
موهبتی ادامه داد: همچنین پیش از این کسانی که برگ‌های دفترچه بیمه‌شان پیش از موعد مقرر به اتمام می‌رسید باید به اداره کل بیمه رفته و تاییدیه اخذ می‌کردند و سپس با مراجعه به دفتر پیشخوان دولت مجددا دفترچه بیمه دریافت می‌کردند که این موضوع نیز با آغاز شیوع کروناویروس در کشور برای بیماران حذف شد و از این پس تنها با مراجعه به دفاتر پیشخوان و استعلام‌های مورد نیاز دفترچه بیمه مجدد به متقاضی تحویل داده می‌شود.
وی با ‌اشاره به انجام عملیات استحقاق سنجی در بیمارستان‌ها، گفت: ناظر ما باید بر بالین بیمار حاضر می‌شد و تائیدیه‌ای برای بیمار صادر می‌کرد، اکنون اعلام کرده‌ایم بستری بیمار مبتلا به کروناویروس تنها با کد HID کفایت می‌کند.
بسته‌بندی و توزیع ۵۰ هزار بسته بهداشتی در قم
در پی اعلام خبر توزیع بسته‌های بهداشتی مقابله با کرونا از سوی وزارت بهداشت در قم، توزیع این بسته‌ها شامل یک شیشه ماده ضدعفونی‌کننده دست، چهار عدد ماسک و بروشور آموزشی با همکاری سپاه قم از شامگاه سه‌شنبه ۶ اسفند آغاز شد. این بسته‌های بهداشتی ارائه شده از سوی وزارت بهداشت به مردم قم، با تلاش بسیجیان پس از بسته‌بندی، درب منازل مردم در حال توزیع است.
 رونمایی از خط تولید مواد ضدعفونی‌کننده
خبر دیگر اینکه از خط تولیدات دارویی ضدعفونی‌کننده برای مقابله با کرونا رونمایی شد. در این خط، تولید ۱۰۰ هزار محلول و ۳۵ هزار ژل ضدعفونی‌کننده در هر شیفت برای مقابله با کرونا تا برطرف شدن نیاز مردم ادامه خواهد داشت.
ضدعفونی ادارات دولتی
با انتشار ویروس کرونا بخش‌های زیادی از اماکن عمومی و ادارات دولتی و مدارس ضد عفونی شده‌اند و این کار در بخش‌های مختلف ادامه دارد. ضدعفونی وسایل حمل‌ونقل عمومی همچون مترو و اتوبوس نیز همچنان به‌طور ویژه و مداوم در حال انجام است.
 سازمان بهداشت جهانی از درمان کرونا
با داروی ابولا و سارس خبر داد
در زمان بحران شیوع بیماری‌هایی مانند ابولا و سارس متخصصان اقدام به تولید دارویی خاص برای درمان آنها کردند و حالا سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده‌ که این داروها برای درمان کرونا هم کارایی دارد.
به گزارش تسنیم، دانشمندان به تازگی دارو‌های تولیدی برای درمان ابولا و سارس را بر روی مبتلایان به کرونا امتحان کردند و شاهد موفقیت این دارو‌ها در مقابله با کرونا بودند.
به دنبال همین موضوع، سازمان بهداشت جهانی داروی Remdesivir را که توسط یک شرکت آمریکایی تولید شده‌، برای درمان کرونا تأیید کرد.
این دارو با همکاری چینی‌ها روی دو بیمار مبتلا به ویروس کرونا امتحان شد؛ این دارو پیش از این بر روی مبتلایان ویروس مرس در خاورمیانه هم امتحان شده بود.
عملکرد این دارو بدین‌گونه است که آنزیم‌های خطرناک را متوقف می‌کند و با همین عملکرد می‌تواند مانع از گسترش ویروس در بدن شود.