kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۳۳۸
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱
مجری طرح‌های ملی اقتصاد مقاومتی:

توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی راهی برای اقتصاد بدون نفت است

مجری طرح‌های ملی اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی گفت: توسعه مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی ما را از صادرات نفت و خام فروشی سرمایه‌مان بی‌نیاز می‌کند.





به گزارش خبرنگار ما، خضراله حیدرزاده اظهار داشت: هرچند نباید صادرات نفت را به صفر برسانیم باید توازن ایجاد کرد و درآمد حاصل از فروش نفت را به حساب صندوق توسعه واریز و از این حساب برای توسعه زیرساخت‌ها و رونق تولید هزینه کرد. متاسفانه در حال حاضر یک چهارم بودجه عمومی دولت از فروش نفت خام است. وی افزود: ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی و صنایع روستایی از مهم‌ترین راهکارهای ‌اشتغالزایی و افزایش درآمدهای غیرکشاورزی در مناطق روستایی است. همچنین لازمه کاهش حجم ضایعات کشاورزی که 30 درصد از محصولات کشاورزی را به خود اختصاص می‌دهد، ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی است. مجری طرح‌های ملی اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی ادامه داد: لازم به ذکر است که ضایعات بخش کشاورزی سالانه سه تا پنج میلیارد دلار را به خود اختصاص می‌دهد. شناسایی چالش‌های پیش روی صنایع تبدیلی می‌تواند به تسهیل و توسعه آن کمک نماید.
حیدرزاده ادامه داد: ایجاد صنایع تبدیلی با پشتوانه پتانسیل‌های کشاورزی و صادرات محصولات تولیدی می‌تواند عاملی بسیار موثر برای جلوگیری از ایجاد ضایعات و افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی باشد. همچنان‌که در سال‌های اخیر نیز خام فروشی ضربات مهلکی به پیکره اقتصاد کشاورزی ایران وارد کرده است. به گفته وی، لازمه دستیابی به امنیت غذایی داشتن روستاهای توسعه یافته و کشاورزان تولیدکننده است. توسعه پایدار روستاها نیز از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری می‌نماید. و نتیجه حضور کشاورزان و رونق تولید محصولات کشاورزی در روستاها بوجود آمدن امنیت غذایی برای ایرانیان است. مجری طرح‌های ملی اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی گفت: بزرگترین عامل ارتقای سطح زندگی و درآمد روستاییان داشتن صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی است. تامین امنیت غذایی در گرو تولید محصولات کشاورزی و دامی است و امنیت غذایی از مهمترین اولویت‌های هر کشوری است. حیدرزاده اضافه کرد: کشاورزان بی‌گناه به دلیل نبود صنایع تبدیلی محکوم به شکست و خام‌فروشی هستند. چراکه اگر صنایع تبدیلی و یا سردخانه وجود داشت با صادرات بسیاری از محصولات ارگانیک کشاورزی و باغی سود بیشتری عاید کشاورزان تولیدکننده می‌شد. وی افزود: با در نظرگرفتن ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل کشاورزی و با توجه به توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی و رهاکردن خام‌فروشی می‌توان ارزآوری خوبی را به ارمغان آورد. ارزآوری محصولات کشاورزی هلند بیش از 70 برابر کشور ایران است، علی‌رغم اینکه مساحت این کشور به اندازه دو استان مازندران و گیلان ایران نیست. این مقام مسئول ادامه داد: با مدیریت صحیح ارزآوری چشمگیری از تولید و صادرات محصولات کشاورزی به دیگر کشورها دارد. با اهمیت دادن به عرصه کشاورزی و ایجاد حمایت‌های لازم، توسعه مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی ما می‌توانیم در این عرصه پیشرفت قابل توجهی داشته باشیم که مارا از صادرات نفت و خام فروشی سرمایه‌مان بی‌نیاز می‌کند.