kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۲۲۰
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۹

درگیری خونین در هند پس از سفر ترامپ 7 کشته و 150 زخمی برجای گذاشت

همزمان با سفر ترامپ به هند، پایتخت این کشور شاهد شدیدترین اعتراضات علیه سفر ترامپ به این کشور و همچنین مخالفان قانون جنجالی اعطای حقوق شهروندی بود که تا کنون 7 کشته و 150 زخمی بر جای گذاشته است.

در حالی که مقامات هند روز دوشنبه مشغول استقبال از ترامپ در حیدرآباد بودند و حتی در برخی محله‌های فقیرنشین این شهر نیز دیوار کشیده بودند تا ترامپ آن سوی چهره این کشور را نبیند دهلی‌نو شاهد شدیدترین اعتراضات و درگیری‌ها بین پلیس و مخالفان سفر ترامپ به این کشور از یک سو و مخالفین قانون جنجالی اعطای حقوق شهروندی بود. بر اساس گزارش رسانه‌های بین‌المللی این درگیری‌ها حداقل 7 کشته و 150 زخمی برجای گذاشت که حال 18 نفر از زخمی‌ها وخیم گزارش شده است.
گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده از دهلی‌نو نشان می‌دهد روز دوشنبه همچنین طرفداران قانون جنجالی شهروندی با چوب و چماق به مسلمانان مخالف این قانون حمله کرده و بسیاری از آنها را مضروب و مجروح ساخته‌اند.
«راجش کالرا» یکی از مقام‌های ارشد بیمارستان «گورو تگ بهادر» به رویترز گفته: «برخی از افرادی که به بیمارستان ما آورده شدند، زخم‌های ناشی از شلیک گلوله بر تنشان بود». رسانه‌های دولتی هند نیز اعلام کرده‌اند: «عموم اعتراضات در مخالفت با قانون بازنگری تابعیت برگزار شد و مردم خواهان لغو قانون تبعیض مذهبی بودند.»
در این میان «ملت تایمز» نوشته: «همزمان با استقبال مودی از ترامپ در شهر احمد آباد، دهلی‌نو صحنه تظاهرات ضد دولتی بود و نظامیان هندی علیه بانوان معترض شدیدترین حد خشونت را به کارگرفتند...نظامیان با استفاده از تفنگ ساچمه ای، شمشیر، چماق و سنگ به سوی بانوان معترض حمله کرده و ده‌ها نفر را زخمی کردند....صدای شلیک گلوله از پشت‌بام منازل هم در شهر دهلی‌نو شنیده می‌شد و مردم عادی نیز هدف قرار
می‌گرفتند.»
همزمان مسلمانان هند اعلام کردند تا زمانی که دولت «مودی» قانون تبعیض مذهبی که طبق آن غیر هندی‌ها به شرط مسلمان نبودن تابعیت هندی دریافت می‌کنند را لغو نکند حاضر به پایان دادن به اعتراضات خود نخواهد بود. از زمان تصویب این قانون در تاریخ بیستم آذر، تظاهرات و اعتراضات علیه این قانون همچنان ادامه دارد و دولت هند در جریان سرکوب مردم حداقل 30 نفر را کشته و 21 هزار نفر دیگر را نیز دستگیر کرده است.
بر اساس قانون جدید شهروندی، هند به مهاجران غیرقانونی از6 اقلیت مذهبی هندو، پارسیان هند، جین، مسیحی، بودایی و سیک که پیش از ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۴(چهارشنبه 10 دی 1393) از کشور‌های افغانستان، بنگلادش و پاکستان وارد هند شده‌اند، حق شهروندی می‌دهد. این لایحه، حق شهروندی و اعطای تابعیت به آوارگانی از افغانستان، پاکستان و بنگلادش را مطرح می‌کند، به شرطی که مسلمان نباشند!