kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۲۱۵
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۶
قائم‌مقام وزیر صمت:

۲ برابر تقاضای مردم تا عید کالا انبار کردیم

قائم‌مقام وزیر صمت با بیان اینکه ذخیره کالاها بیش از دو برابر نیاز کشور است، گفت: بیش از حد تصور مردم ذخیره‌سازی صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین مدرس خیابانی در نشست هماهنگی طرح نظارت و بازرسی ویژه نوروز و ماه مبارک رمضان اظهار داشت: برنامه‌های تنظیم بازار از دی‌ماه آغاز شده و در همان سه بخش تأمین، توزیع و کنترل و نظارت نیز برنامه‌ریزی‌های مختلفی انجام شده است، به ‌لحاظ تولید کالاهای مورد نیاز شب عید و تأمین و تدارک کالاها، در وضعیت مناسب و خوبی قرار داریم.
وی بیان کرد: یکی از مسائل و مشکلات دپو و رسوب بیش از حد کالاهای اساسی در بنادر جنوبی و شمالی کشور است. البته یکی دیگر از موضوعات روزهای اخیر رفتارهای هیجانی مردم برای خرید است که تدارک خوبی برای این افزایش تقاضا و همچنین تقاضای ایام پایانی سال پیش‌بینی شده است.
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: کالاهای تدارک‌دیده‌شده برای توزیع در نمایشگاهها، میادین میوه و‌ تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای تزریق خواهد شد؛ این در حالی است که همواره در ایام اسفندماه، بیشتر از عرضه‌های معمول، کالا تزریق می‌کردیم، اما فراوانی کالا بیش از دو برابر نیاز کشور است و هرچقدر تقاضا افزایش یابد، کالا برای پاسخگویی وجود دارد ولی مردم نباید نقدینگی خود را محبوس کرده و کالا را به‌میزان فزاینده‌ای که نیاز به آن ندارند، خرید کنند.
مدرس خیابانی پیش‌بینی کرد که رفتار هیجانی حداکثر تا دو هفته آینده همراه بازار باشد و توضیح داد: سازمان میادین میوه و ‌تره‌بار، فروشگاههای زنجیره‌ای و همه مجموعه اصناف آمادگی دارند که مثل سال‌های قبل، پاسخگو باشند و بخش عمده‌ای از این کالاها ذخیره‌سازی مطلوبی دارند و بیش از دو برابر نیاز کشور هستند؛ پس این کالاها بدون محدودیت به استان‌ها و شبکه‌های توزیع مطمئن، ارائه خواهد شد.
نظارت با 4 هزار بازرس
وی همچنین درخصوص برنامه‌های وزارت صنعت برای کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از سوءاستفاده برخی از افراد عنوان کرد: برای بازار شب عید علاوه‌بر تأمین کالا و توزیع آن در سطح کشور به بهترین شکل، سومین اقدام طرح تشدید بازرسی و کنترل بازار است. در این طرح بازرسان تعزیرات حکومتی (گشت‌های تعزیرات)، بازرسان سازمان حمایت بازرسان و اتاق اصناف ما را یاری می‌کنند.
این مسئول با بیان اینکه امسال بسیج اصناف نیز در این طرح به ما کمک خواهند کرد، ادامه داد: این در حالی است که بازار شب عید امسال، با بیش از چهار هزار نفر بازرس و استفاده از ظرفیت بسیج اصناف و بازرسان دادگستری، کنترل می‌شود.
مدرس خیابانی در پاسخ به این سؤال که این طرح از چه زمانی شروع می‌شود، خاطرنشان کرد: این طرح از ششم اسفندماه آغاز شده است.
در همین رابطه، رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای با‌ اشاره به خرید بیش از اندازه و ذخیره‌سازی برخی از کالاها توسط مردم گفت: مردم نگران تأمین این محصولات نباشند؛ زیرا میزان تولید آنها در کشور بالا و انبارها مملو از کالاست.
وزیر صمت نیز درباره تامین ماسک مورد نیاز مردم گفت: واردات این کالا بلامانع اعلام شد و مجوز واردات آن صادر شده است و ارز این کالا در اولویت کالایی قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری فارس، رحمانی با بیان اینکه در زمینه تولید مواد شوینده هیچ مشکلی نداریم و ۷۰۰ واحد تولید‌کننده در این زمینه وجود دارد بیان داشت: در روزهای اخیر میزان تولید را به دو برابر افزایش داده‌ایم.