kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۲۱۳
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۶

رشد بورس ایران پس از سقوط بازار سهام آمریکا


 
  در حالی  که بورس آمریکا با سقوط وحشتناکی روبرو شده است بازار سهام ایران با رشد 14هزار واحدی به صعود خود ادامه داد.
در پایان معاملات روز سه‌شنبه بازار سرمایه ایران شاخص بورس با رشد 14هزار و 774 واحدی در ارتفاع 518 هزار و 513 واحد قرار گرفت.
شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز مثبتی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) 3939واحد، کل (هموزن) 4710 واحد، قیمت (هموزن) 3136واحد، آزاد شناور 18 هزار و   865 واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به‌ترتیب 9754و 34 هزار و 466 واحد رشد کردند.
به گزارش تسنیم، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2620 میلیون ورقه به‌ ارزش 2634 میلیارد تومان در 486 هزار نوبت، آیفکس 139واحد رشد کرد و در ارتفاع 6691 واحد قرار گرفت.
در همین حال خبرگزاری فارس به نقل از اسپوتنیک خبر داد: افزایش شیوع ویروس کرونا در خارج از چین، باعث شد تا شاخص‌های بورس آمریکا بدترین عملکرد روزانه را طی دو سال گذشته به ثبت برساند.
بر همین اساس شاخص داوجونز بیش از هزار واحد ریخت و 3/7 درصد از ارزش خود را از دست داد. شاخص S&P500 هم 3/5 درصد منفی شد و نزدک نیز چهار درصد ریخت. نگرانی در میان سهامداران نسبت به تاثیرات منفی اقتصادی شیوع ویروس کرونا در حال افزایش است چرا که این ویروس در کشورهایی نظیر ایتالیا و کره جنوبی با سرعت در حال شیوع است. کره جنوبی اخیرا گزارش داده که 161 نفر جدید مبتلا به کرونا را شناسایی کرده و دیگر کشورها نظیر ایتالیا و ایران هم از افزایش تعداد مبتلایان خبر داده‌اند.
سهام شرکت‌های مسافرتی در کنار سهام شرکت‌های دانش‌بنیان نظیر اپل، فیس‌بوک، مایکروسافت، آمازون و آلفابت که شرکت مادر گوگل محسوب می‌شود بیشترین افت ارزش را تجربه کرده و در مجموع 250 میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داده‌اند. شرکت‌های هواپیمایی هم شاهد کاهش قابل توجه ارزش سهام خود بوده‌اند به گونه‌ای که دو شرکت هواپیمایی دلتا و آمریکن ایرلاینز هر کدام هفت درصد سقوط ارزش را تجربه کردند.
در عوض سهام شرکت‌های دارویی آمریکایی رشد قابل توجه قیمت را تجربه کرده‌اند چرا که به سمت تولید واکسن کرونا رفته‌اند. بورس‌های اروپایی نیز افت کرده‌اند به گونه‌ای که بورس انگلیس و آلمان هر کدام 3/5 درصد کاهش یافته‌اند.
علیرغم این سقوط یک روزه بورس‌ آمریکا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در توئیتر خود نوشته است که شرایط در حال خوب شدن است.