kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۱۲۱
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹
وزارت بهداشت:

فوت ۵۰ نفر بر اثر کرونا در قم صحت ندارد آمار فوتی‌ها در کل کشور ۱۲ نفر است

معاون کل وزارت بهداشت گفت: تا دیروز چهار نفر آمار فوتی‌های کرونا در کشور افزایش یافته و به ۱۲ نفر رسیده است.

به گزارش مهر، ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت و دبیر ستاد ویژه مدیریت پیشگیری از آلودگی با ویروس کرونا دیروز در جریان نشست خبری سخنگوی دولت در رابطه با آمار بیماری کرونا در کشور گفت: تا امروز چهار نفر آمار فوتی‌ها افزایش یافته و به ۱۲ نفر رسیده است. حدود افراد مبتلای تست مثبت هم ۵۹ تا ۶۱ مورد است.
حریرچی با بیان اینکه ما هر روز به صورت زنده ساعت 13 تعداد فوت‌شده‌ها و مبتلایان قطعی را اعلام می‌کنیم، افزود: در مورد تعداد کسانی که مبتلا شده‌اند و کسانی که علائم آنفلوآنزا و کرونا را دارند باید بگویم، تعداد فوت‌شده‌ها اگر صورت باشد، مخرج تعداد افراد مشکوک به ابتلا است. یعنی اگر می‌گوییم ۷ الی ۸ نفر فوتی داشته‌ایم آن را تقسیم بر ۹۰۰ می‌کنیم. بنابراین آمار فوت‌شده‌ها یک درصد می‌شود. اگر یک فرد خانواده تست مثبت داشته باشد مابقی اعضا را دیگر تست نمی‌کنیم. پس این شائبه را می‌اندازند که فوتی‌ها ۲۰ درصد و ۳۰ درصد است، این چنین نیست.
وی در رابطه با اقدامات صورت‌گرفته عنوان کرد: از زمانی که بیماری در چین پدید آمد آمادگی ایجاد کردیم و تمهیداتی پیش‌بینی شد ضمن اینکه آمادگی از طریق مسائل آموزشی به مردم انجام شده بود. با توجه به ثبات در قم و شهرهای دیگر امیدوار هستیم مشکلات را به حداقل برسانیم.‌
فوت ۵۰ نفر بر اثر کرونا در قم را تکذیب می‌کنم
معاون کل وزیر بهداشت در رابطه با اظهارات یک نماینده مجلس مبنی بر فوت ۵۰ نفر در قم گفت: این مطلب را کاملاً تکذیب می‌کنم. هیچ کسی بنابر مصوبه دولت و شورای امنیت، صلاحیت اعلام این اخبار را ندارد. اصلاً اطلاعات نزد ماست و ما آزمایش می‌کنیم. هیچ فردی هم به جز ما دسترسی به این اطلاعات را ندارد. کیت‌های آزمایشگاهی و معایناتمان مشخص است. گاهی سوءتفاهم می‌شود زیرا فردی علائم آنفلوآنزا دارد و فوت شده است اما به عنوان فوتی کرونایی معرفی می‌شود.
تست مثبت کرونا رئیس‌ علوم پزشکی قم
حریرچی افزود: برخی فکر نکنند اگر مسائل را تشدیدیافته بگویند، مثلاً مسئولین از خواب بیدار می‌شوند و اقداماتی را انجام می‌دهند. چند تن از مسئولین وزارت بهداشت در قم مستقر بودند و رئیس ‌علوم پزشکی قم هم تستش مثبت بوده است. امروز وقت رقابت‌های سیاسی نیست. مسئله کرونا یک موضوع ملی است. احتیاجی نیست به هم حمله کنیم.
اگر یک‌چهارم آمار ۵۰ نفر صحت داشته باشد،
 استعفا می‌دهم
وی در رابطه با اعلام سفید بودن وضعیت استان قم و تهران، گفت: رسانه‌های خارجی آخرین آماری که درباره جانباختگان کرونا اعلام کردند ۱۴ نفر بودند و هیچ‌کدام عدد ۵۰ نفر را نگفتند اما ما ادعای رسانه‌های خارجی را جواب نمی‌دهیم. اگر کسی ادعایی دارد طی نامه‌ای رسمی و محرمانه اسامی را اعلام کند. اگر تعداد فوت‌شده‌ها در قم به دلیل این بیماری نصف یا حتی یک‌چهارم این آماری که ارائه شده است، باشد من استعفا می‌دهم.
 افزایش 20 درصدی بار ورود مسافر به گیلان
معاون کل وزیر بهداشت اظهار داشت: وضعیت شهر قم باثبات است. تعدادی از قم خارج شدند. وقتی مدرسه و دانشگاه تعطیل می‌شود برای این است که مردم در خانه بمانند تا کمتر در معرض بیماری باشند. استاندار گیلان دیروز با من تماس گرفت و گفت ۲۰ درصد بار ورود مسافر به گیلان افزایش پیدا کرده است و استان گیلان بعد از استان قم دومین شهر مبتلای فراگیر است. بنابراین وقتی دانشگاه و مدرسه را تعطیل می‌کنیم، چنین تبعاتی را خواهیم داشت.
حریرچی ادامه داد: دو بیمارستان در قم برای این امر در نظر گرفته شده که بیمارستان کامکار ۸۰ درصد ظرفیت آن تکمیل است و بیمارستان فرقانی هم ۲۰ درصدش مورد استفاده قرار گرفته است. پزشکی که از اراک به قم آمده بود و مبتلا شده بود، وضعیتش رو به بهبود است و در حال ترخیص هستند. بنابراین کادر پزشکی فداکارانه در این زمینه تلاش می‌کنند.
موافق قرنطینه نیستیم
وی در پاسخ به سؤالی درخصوص قرنطینه قم گفت: در مورد قرنطینه به هیچ وجه موافق نیستیم. قرنطینه برای قبل از جنگ جهانی اول و برای طاعون و وبا است و خود چینی‌ها هم از این قرنطینه راضی نیستند. قرنطینه تبعاتی دارد. ما این‌ها را به دقت آزمایش و محاسبه می‌کنیم که هر تصمیمی چه تبعاتی دارد. اگر ۱۰ روز شهر قم را تعطیل کنیم و همه به مسافرت بروند، خب این در کل کشور پخش می‌شود. اما اگر تعطیل کنیم حتماً می‌گویند ما چقدر دلسوزتر هستیم اما ما با قرنطینه به هیچ وجه موافق نیستیم.
پروتکل مشخصی
در مورد دفن فوتی‌های کرونا وجود دارد
معاون کل وزیر بهداشت تاکید کرد: پروتکل مشخصی در مورد دفن، جنس تابوت، شست‌وشو و اینکه از چه موادی استفاده شود، در چه عمقی از زمین دفن شود وجود دارد. اخیراً اخبار منفی منتشر می‌شود مبنی بر اینکه هیچ کسی جنازه را کاور نمی‌کند و ما خودمان دفن می‌کنیم. در زمینه دفن فوتی‌ها اجازه شرعی هم گرفته شده است.
کتمان شیوع کرونا در برخی از کشورهای همسایه
حریرچی گفت: در مورد اعلام تعداد فوت‌کرده‌های بیماری کرونا کشورها با سیاست مخفی‌کاری و کتمان برخورد می‌کنند. برخی از کشورهای همسایه اصلاً امکان تست کرونا ندارند. یکی از کشورهای جنوبی ما اعلام فوتی داشتند. برخی از کشورهای توسعه‌یافته امکان انتشار خبر کذب ندارند اما برخی کشورها به دلیل سیاست توریسم کتمان می‌کنند.
وی ادامه داد: ۹ نفر از رژیم ‌اشغالگر اسرائیل توریست بودند و هر ۹ نفر مبتلا بودند. آیا اسرائیل اطلاع‌رسانی کرد؟ ما اگر بخواهیم هم نمی‌توانیم در اطلاع‌رسانی دروغ بگوییم. همه می‌توانند با یک موبایل عکس بگیرند و اطلاع‌رسانی کنند. ما نه می‌خواهیم دروغ بگوییم نه امکان دروغ گفتن داریم.
 تست کرونا از زمان علامت‌دار شدن ممکن است
دبیر ستاد ویژه مدیریت پیشگیری از آلودگی با ویروس کرونا در رابطه با آمار بیمارستان‌های مرجع تشخیص هم گفت: ما بیمارستان مرجع تشخیص نداریم، آزمایشگاه مرجع تشخیص داریم که در سه بیمارستان است. آزمایشگاه در هیچ جای دنیا نمی‌تواند به تشخیص مردم باشد. تست از زمانی مثبت می‌شود که فرد علامت‌دار باشد. انجام آزمایش قبل از علامت‌دار شدن اصلاً مثبت نمی‌شود. بسیاری از مراجعات ما به این شکل است.
حریرچی افزود: بیمارستان‌هایی که ما بیماران را منتقل می‌کنیم از سوی خود ما انجام می‌شود. ما در شهرهای بزرگ چند بیمارستان در سه لایه پیش‌بینی کرده‌ایم و کل بیمارستان به بیمار کرونا اختصاص دارد. اینکه ما بیمارستان بزنیم ممکن نیست اما در برخی استان‌ها مخالفت‌هایی هست که مردم را تحریک کردند که چرا این بیماران را به شهر ما می‌آورید. خب کجا باید ببریم؟
80 درصد مبتلایان کرونا نیاز به بستری شدن ندارند
وی تاکید کرد: ما در شهرهای کوچک‌تر که یک یا دو بیمارستان داریم یک بخش را برای این بیماری کنار گذاشته‌ایم. مردم نباید به بیمارستانی که فکر می‌کنند تخصص بیشتری دارند مراجعه کنند. ۸۰ درصد افرادی که تست مثبت داشتند با خوردن مایعات و... خوب می‌شوند و اصلاً نیازی به بستری شدن ندارند. تعدادی ممکن است بستری شوند و نیاز به مراقبت بیشتر دارند.
حریرچی ادامه داد: بیمارستان عفونی‌ترین نقطه ابتلا در دنیا است. سیاست چین برای اثربخشی بیشتر برای مقابله با بیماری، مراقبت در منزل است.
 اخبار کرونا را کتمان نمی‌کنیم
معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه دیر اعلام کردن به خاطر مسائل سیاسی و انتخابات بود؟ ما از روز چهارشنبه این مسئله را به صورت قطعی اعلام کردیم. روز جمعه ساعت ۱۳ دکتر جهانپور مصاحبه کردند که ما ۷۳۸ مورد مشکوک ابتلا به کرونا داریم. ساعت ۴ بعد از ظهر وزیر بهداشت ترکیه تماس گرفت و با وزیر ما صحبت کرد و سپس ساعت ۵ توئیت کرد که ۷۵۰ بیمار مشکوک به کرونا در ایران است. خب ما زودتر اعلام کردیم. ما ساعت ۱۳ اعلام کردیم و ترکیه ساعت ۱۷ اعلام کرد، بعد به ما می‌گویند خاک بر سرتان که خبر آنها بیشتر چرخیده است.
حریرچی در ادامه این نشست تاکید کرد: بیماری که روز چهارشنبه فوت کرده قطعاً روز چهارشنبه مبتلا نشده اما نکته اینجاست که تشخیص داده نشده است. ما بلافاصله در روزی که تشخیص داده شد توسط دکتر نمکی اعلام کردیم. یکی از دوستان صمیمی من تماس گرفت و گفت تو خودت به نتیجه نرسیدی که اینجا دروغ گفتی؟ گفتم زندگی ما با هم است چرا دروغ بگویم؟
وی تاکید کرد: ما در کنار چین در کنترل بیماری‌های عفونی به عنوان موفق‌ترین کشورها هستیم.
 راه‌اندازی ۲۲ درمانگاه اختصاصی کرونا در پایتخت
رئیس ‌مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، از راه‌اندازی ۲۲ درمانگاه اختصاصی کرونا در سطح پایتخت خبر داد و گفت: در مجاورت آنها، آمبولانس‌های اورژانس تهران با وسایل و امکانات حفاظتی حضور دارند و در صورت مشکوک بودن بیماران، به مراکز و بیمارستان‌های معین شهر تهران، منتقل خواهند شد.
به گفته کیانوش جهانپور، اطلاعات این درمانگاه‌ها به زودی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.
 خروج ۳ بیمار کرونا از بخش مراقبت‌های ویژه
همچنین به گزارش ایسنا، جهانپور، خروج اولین بیمار مبتلا به کرونا از بخش آی سی یو در بیمارستان مسیح دانشوری را تایید کرد و گفت: وضعیت این بیمار ۲۵ ساله پس از ابتلا به کرونا ویروس بهبود یافته و از بخش آی سی یو به بخش ایزوله منتقل شده است. این بیمار هنوز تحت مراقبت است و هنوز از بیمارستان مرخص نشده است.
به گفته وی، تاکنون سه نفر از مبتلایان به کرونا ویروس از بخش‌های مراقبت ویژه با حال عمومی خوب خارج شدند.
 انجام 1700 آزمایش مربوط به بیماران کرونا
در 5 آزمایشگاه کشور
به گزارش فارس، محمدمهدی گویا رئیس‌ مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت با بیان اینکه تاکنون هزار و 700 آزمایش در پنج آزمایشگاه کشور درباره مبتلایان به کرونا انجام شده است، گفت: هر آزمایشگاه از مجموع پنج آزمایشگاه تشخیصی بیماران کرونا در کشور روزانه 300 آزمایش پیچیده تخصصی را انجام داده است و با تلاش‌های صورت گرفته و با روش‌های مدرن تشخیصی و درمانی اکثر بیماران رو به بهبودی می‌روند.
 لزومی ندارد همه به بیمارستان‌ها مراجعه کنند
رئیس‌ مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت نیز درباره پروتکل پذیرش بیماران مشکوک به کرونا ویروس جدید در بیمارستان‌ها، به ایسنا گفت: در حال حاضر به واسطه اینکه بیماری‌های ویروسی دیگر به جز کرونا، مانند آنفلوآنزای نوع B در جامعه وجود دارد، اکثر مردم به محض دیدن علائمی چون آبریزش بینی، عطسه و... فکر می‌کنند که به کرونا مبتلا شده‌اند.
رضا گلپیرا افزود: اگر قرار باشد هر کسی با کوچک‌ترین علائم به سمت بیمارستان‌ها رود، در بیمارستان ازدحام ایجاد شده و خود مردم دچار مشکل می‌شوند. در عین حال ازدحامی که در بیمارستان‌ها تشکیل می‌شود، خودش می‌تواند منجر به انتقال بیماری شود.
وی تاکید کرد: بر همین اساس وزارت بهداشت در تمام محلات مرکز جامع سلامت دارد. در این مراکز پزشکان مستقر هستند و به آنها اعلام کردیم که به مردم آموزش‌های درست ارائه دهند. در عین حال با سازمان نظام پزشکی هماهنگ کردیم که تمام مطب‌های پزشکی هم بتوانند این بیماران را که دارای علائم هستند، ویزیت کنند. حال اگر بیمار به مطب مراجعه کرد و پزشک به او اعلام کرد که به نظر من شما مشکوک به کرونا هستید، پزشک بیمار را به مرکز جامع سلامت ارجاع می‌دهد و بعد از بررسی آنها، اگر در مرکز جامع سلامت تشخیص دادند که این فرد مشکوک به کرونا است، از آنجا فرد را به بیمارستان اعزام می‌کنیم.
 ولایتی: کرونا سخت‌تر از اپیدمی آنفلوآنزا نیست
رئیس ‌بیمارستان مسیح دانشوری نیز در گفت‌وگو با شبکه خبر اظهار داشت: بیماری کرونا سخت‌تر از اپیدمی آنفلوآنزا نیست که به‌لطف خدا جمهوری اسلامی ایران، وزارت بهداشت و مراکز درمانی آموزشی بر آن فائق شدند. ان‌شاءالله به‌زودی که زیاد طول نخواهد کشید این منحنی اپیدمی به‌سمت نزول خواهد آمد و کنترل
می‌شود.
به گزارش تسنیم، دکتر علی‌اکبر ولایتی گفت: از آقای دکتر نمکی وزیر بهداشت شنیدم که وضعیت قم پایدار شده است؛ یعنی رو به صعود نیست و منحنی سیر یکنواخت پیدا کرده است و به‌تدریج نزول پیدا می‌کند. با توجه به تدابیر اتخاذشده برای کنترل اپیدمی، ان‌شاءالله در روزهای آینده خبرهای بهتری خواهیم داد و هیچ جای نگرانی
نیست.
وی افزود: درست است که این بیماری درمان ندارد اما درمان‌های حمایتی، سه نوع آنتی‌بیوتیک، یک نوع دارای ضدویروس و یک نوع داروی ضدانگل تا حدودی اثر پیدا می‌کنند. هر بیمار پنج دارو می‌گیرد که براساس طرح سازمان بهداشت جهانی است و هر نوع مراقبت لازم در اینجا صورت می‌گیرد.