kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۰۶۶
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۸

وقتی می‌گویید سرمایه خارجی جذب کردیم باید مستندات را ارائه کنید(خبر ویژه)

وزير اقتصاد اظهار کرده ‌است که در 10 ماهه سال جاري، ميزان سرمايه‌گذاري خارجي در ايران نسبت به مدت مشابه سال گذشته 50درصد افزايش داشته و به 4/5 ميليارد دلار رسيده است، اما سوال اينجاست که با توجه به بسته بودن تمامي کانال‌هاي مالي حتي در زمينه واردات دارو و مايحتاج اساسي، اين آمار تا چه ميزان مي‌تواند مثبت تلقي شود؟



روزنامه آرمان ضمن انتشار مطلب فوق، از مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره میزان قابل اتکا بودن این آمار پرسید. حریری در پاسخ گفته است: اگر وزيري آماري مي‌دهد حتما قابل اعتناست. اگر چنين حرفي را مي‌زند که من به‌عنوان يک فرد عامي آن را حس نمي‌کنم، حتما اطلاعات او از من بيشتر است. اما حتما هم نياز است که يک فهرست اجمالي از اين سرمايه‌گذاري‌ها ارائه شود. وی افزود: نمي‌خواهم بگويم که ايشان خداي ناکرده دروغ مي‌گويد اما براي اثبات درستي حرفشان چند مثال بزنند که چه کسي در کجا و چقدر سرمايه‌گذاري کرده است؟ ما اينها را نمي‌بينيم.
این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: براي مثال من به‌عنوان يک سرمايه‌گذار خارجي با آقاي وزير جلسه‌اي دارم و در تعارف مي‌گويم که ما علاقه‌منديم که در فلان پروژه 10 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري کنيم. اين را بگذاريد کنار. زيرا در سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي يا FDI، بايد مشخص باشد که پروژه کجاست و مشخصات آن چيست. وگرنه من نمي‌دانم فرق جلب و جذب چيست. اينها از بازي‌هاي رايج است. ترجيح مي‌دهم تا وقتي اين آمار به صورت مستند منتشر نشده کمتر راجع به آن صحبت کنيم و نصيحت دوستانه من هم به وزرا اين است که چيزهايي را بگويند که بيشتر باعث عصبانيت آنهايي که دستشان در کار است، نشود!
وی در پاسخ به این سوال که «سوئيس در هفته گذشته از طريق يک کانال مالي، دارو وارد ايران کرده همزمان صحبت‌ها از گشايش در کانال مالي اينستکس بالا گرفته آيا مي‌توان اين موارد را سيگنال‌هاي مثبتي دانست؟» گفت: من اصلا اينها را سيگنال مثبت نمي‌دانم. ما در همين سال‌هاي تحريم مثلا سال گذشته و امسال که اوج تحريم بوده حدود سه ميليارد دلار دارو و تجهيزات پزشکي وارد کرده‌ايم. حالا اين رقم 2/5 ميليون يورويي فکر مي‌کنم بهتر است اصلا راجع به آن حرف نزنيم. اصولا در تاريخ تحريم‌ها در دنيا، يکي از شديدترين‌ها همين تحريم عراق بوده که جنگ هم در طول آن جريان داشت و همه دنيا و اتحاديه اروپا و شوراي امنيت و غيره آن را تحريم کردند و نيروهاي چندمليتي هم در آنجا حضور داشتند. حتي آنجا هم غذا و دارو تحريم نبود. پس اينکه ما ذوق کنيم يا آنها منت سر ما بگذارند که غذا و دارو را از تحريم خارج مي‌کنيم که البته به راحتي هم اين کار را نخواهند کرد، خيلي به نظر من نبايد روي آن هيچ کسي مانور مثبت بدهد. زيرا اصولا در جنگ هم دشمن شما بر اساس قوانين بين‌المللي حق دريافت غذا و دارو دارد. الآن که ما در جنگ هم نيستيم و غير از تحريم‌هاي آمريکا، تحت تحريم‌هايي که نام برده شد هم قرار نداريم. به همين دليل دوستاني که اين را به‌عنوان يک هديه به ملت ايران مطرح مي‌کنند، فکر نمي‌کنم ملت ايران صدقه 2/5 ميليون دلاري را هم از کسي قبول کند چه رسد به هديه 2/5 ميليون دلاري تحت عنوان دارويي که پولش را هم از پول‌هاي خودمان که چند سال است نزد آنهاست برداشته‌اند.