kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۰۴۸
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۱
آمار میزان مشارکت رسماً اعلام شد

اصولگرایان پیروز شدند /اصلاح‌طلبان اعتراف کردند

با اعلام رسمی نتایج یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، اعضای «لیست وحدت» ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی راهی مجلس شدند و هر 30 کرسی حوزه انتخابیه تهران را از آن خود کردند.



سرویس سیاسی-

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور روز گذشته در نشست خبری با خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور با تشریح فرآیند برگزاری انتخابات دوم اسفند، گفت: واجدین شرایط ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۵۹ نفر بودند و ۲ میلیون و ۹۳۱ هزار نفر رأی اولی داشتیم که حضورشان در انتخابات بسیار خوب بوده است.
وزیر کشور اعلام کرد؛
 مشارکت 42/57 درصدی
و تأثیر کرونا بر میزان مشارکت در انتخابات
وزیر کشور گفت: ۲۴ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۴۰۴ نفر که ۴۸ درصد آنها بانوان و ۵۲ درصد آنها آقایان هستند، در این انتخابات مشارکت کردند.
وی با بیان اینکه 42/57 درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند، گفت: این درحالی بود که ما هم ورود بیماری کرونا را داشتیم و هم شرایط سیاسی و مسائلی مثل سقوط هواپیما، حوادث آبان و دی را داشتیم و در این شرایط این میزان حضور و مشارکت مردم کاملاً قابل قبول است.
رحمانی فضلی با ‌اشاره به درصد مشارکت مردم در تهران اظهارکرد: درصد مشارکت مردم در استان تهران ۲ میلیون ۵۳۹ هزار و ۷۶۳ نفر بود که مساوی با 26/2 درصد است. در کل شهر تهران و شمیرانات نیز ۱ میلیون و ۸۴۱ هزار و ۸۹۱ نفر برابر با 25/4 درصد مشارکت کردند.
رحمانی فضلی با‌ اشاره به درصد بیشترین و کمترین مشارکت در انتخابات در کل کشور اظهار کرد: بیشترین درصد مشارکت در استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۱ درصد بود و کمترین مشارکت هم به استان تهران با 26/2 درصد مربوط است.
پیام قدردانی آیت‌الله نوری همدانی از ملت ایران؛
مردم بار دیگر دشمنان را ناامید کردند
آیت‌الله نوری همدانی با قدردانی از حضور آگاهانه ملت ایران پای صندوق‌های رأی، از منتخبان مردم خواست که در اولین فرصت برای حل مشکلات معیشتی جامعه چاره اندیشی کنند.
در متن پیام این مرجع تقلید آمده است: «مردم ما نشان دادند با توجه به همه مشکلات خصوصاً معیشت و اقتصاد، پایبند نسبت به اصل نظام هستند و تبلیغات شبانه‌روزی معاندان و دشمنان در شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی اثر نداشته است.»
آیت‌الله نوری همدانی افزوده است: «اینجانب ضمن تشکر از آحاد ملت شریف ایران بخاطر حضور در انتخابات از منتخبین مردم می‌خواهم تعهد، تدین، ولایت‌مداری، دشمن‌شناسی، دشمن‌ستیزی و خصوصاً خدمت به این مردم وفادار را سرلوحه کار خود قرار داده و از هیچ خدمتی کوتاهی نکنند و در اولین فرصت برای حل مشکلات خصوصاً معیشت و‌ اشتغال تدابیر لازم را داشته باشند.»
آمار نهایی انتخابات مجلس در تهران اعلام شد
هر 30 عضو «لیست وحدت» راهی مجلس شدند
آمار نهایی انتخابات مجلس در تهران اعلام شد. بر این اساس اعضای «لیست وحدت» ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی راهی مجلس شدند و هر 30 کرسی حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر که از سال 94 و در مجلس دهم در اختیار اصلاح‌طلبان بود را از آن خود کردند.
قالیباف با ۱ میلیون و ۲۶۵ هزار و ۲۸۷ رأی و میرسلیم با ۸۹۲ هزار و ۳۱۸ رأی در صدر فهرست نتایج یازدهمین دوره انتخابات مجلس در تهران قرار گرفتند.
همچنین برخی چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب هم با فاصله معناداری، رده‌های 34 به بعد را به خود اختصاص دادند؛ علیرضا محجوب 95 هزارو 393 رأی، مجید انصاری 69 هزار و 151 رأی، سهیلا جلودار زاده 67 هزار و 820 رأی، کواکبیان 61 هزار و 396 رأی.
انتخابات در کدام حوزه‌ها
 به دور دوم کشیده شد؟
بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور، دور دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در این حوزه‌ها در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۳۹۹  برگزار خواهد شد.       
سرگذشت نمایندگان مجلس دهم چه شد؟
براساس گزارش فارس، از 290 نمایندگان مجلس دهم که از 8 خرداد 95 بر روی صندلی‌های سبز بهارستان مستقر شدند، 248 نفر از آنها در انتخابات دوره یازدهم ثبت‌نام کردند.
همچنین 2 نفر از نمایندگان مجلس دهم از سمت نمایندگی مجلس استعفا داد، یک نفر به عضویت حقوقدان شورای نگهبان درآمد، 2 نفر فوت شدند و حدود 37 نماینده در انتخابات ثبت‌نام نکردند.
پس از بررسی اولیه صلاحیت کاندیداها، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که صلاحیت 90 نفر از نمایندگان کنونی مجلس رد شده که عمدتاً به دلیل مسائل مالی ردصلاحیت شده‌اند.
اما در بررسی مجدداً صلاحیت‌ها مشخص شد که 75 نفر از 248 نماینده ثبت‌نام‌کننده در انتخابات مجلس یازدهم، رد صلاحیت شدند و تنها 173 تن از وکلای ملت توانستند وارد رقابت‌های انتخاباتی برای ورود به مجلس یازدهم شوند.
وضعیت 173 نماینده حاضر
 در رقابت‌های انتخاباتی چه شد؟
پس از اعلام نتایج انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مشخص شد که تعداد کمی از نمایندگان مجلس دهم توانسته‌اند به مجلس یازدهم راه یابند.
براساس آمار قطعی ستاد انتخابات کشور درباره منتخبین مجلس یازدهم تنها 56 تن از وکلای ملت در مجلس دهم موفق شدند، به مجلس یازدهم راه یابند و 117 نفر از آنها نتوانستند اعتماد مجدد مردم حوزه‌های انتخابیه خود را کسب کنند.
اما نکته جالب توجه حضور تنها 7 نفر از اعضای فراکسیون امید مجلس به جمع راه‌یافتگان به مجلس یازدهم است.
در واقع فراکسیون امید مجلس که براساس اعلام محمدرضا عارف رئیس‌این فراکسیون 102 عضو رسمی دارد، تنها 7 عضو در مجلس یازدهم خواهد داشت.
در مقابل از 56 نماینده راه‌یافته به مجلس یازدهم، 41 نفر عضو فراکسیون اصولگرایان هستند.
رکورد حضور زنان در مجلس یازدهم می‌شکند؟
براساس اعلام ستاد انتخابات کشور تاکنون ۱۷ زن به مجلس یازدهم راه پیدا کرده‌اند و یک زن نیز برای حضور در مجلس به مرحله دوم انتخابات مجلس یازدهم راه پیدا کرده است.
بر این اساس در مرحله اول انتخابات مجلس زنان رکورد ۱۷ کرسی مجلس دهم را در مجلس یازدهم نیز حفظ کرده‌اند و در صورت پیروزی یک زن دیگر در مرحله دوم رکورد حضور زنان در مجلس شکسته می‌شود. البته در انتخابات مجلس دهم ۱۸ نماینده زن از سوی مردم انتخاب شده بودند که پس از آن با رد صلاحیت مینو خالقی توسط شورای نگهبان وی از راهیابی به مجلس بازماند و تعداد نمایندگان زن مجلس یازدهم، ۱۷ نفر شد.
در دوره اول تا سوم مجلس ۴ زن، در دوره چهارم ۹ زن، در دوره پنجم ۱۴ زن، در دوره ششم ۱۳ زن، در دوره هفتم ۱۳ زن، در دوره هشتم ۸ زن و در دوره نهم نیز ۹ زن به عنوان نمایندگان مردم در مجلس حضور داشتند.
اعتراف اصلاح‌طلبان؛
عملکرد مجلس و دولت باعث شکست بود
شهربانو امانی در تشریح دلایل شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات در مصاحبه‌ای با‌ اشاره به اینکه «اصلاح‌طلبان در آبان مردم را تنها گذاشتند» گفت: «عملکرد دولت روحانی، اندوخته اصلاح‌طلبان را از بین برد»
وی با تأکید بر اینکه «مجلس دهم باعث تضعیف جایگاه اصلاح‌طلبان شد» اظهار داشت: «آن‌هایی که لیست دادند باید این شکست را با دل و جان بپذیرند»
امانی خاطرنشان کرد: «خاتمی می‌دانست حتی با اعلام ایشان مردم پای صندوق نمی‌آیند.»
فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: «به هر حال قرار بود در دولت روحانی هم چرخ سانتریفیوژها بچرخد و هم چرخ زندگی مردم. در دولت اول روحانی با همگرایی نظام این فرصت ایجاد شد اما این امید مهم مردم هم به نوعی با رقابت‌های جناحی به یغما رفت.»
وی در بخش دیگری از مصاحبه بیان کرد: «از آنجا که اصلاح‌طلبان تمام‌قد از دولت حمایت کرده بودند وقتی همه امیدهای مردم به یأس و ناامیدی کشیده شد، اندوخته این جریان هم تا حدی از دست رفت.»
مهدی آیتی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو سابق حزب اعتماد ملی هم در گفت‌وگو با فارس با تأکید بر اینکه مردم منتظر اصولگرایان بودند، گفت:‌ «به هر حال با فضایی که شکل گرفته بود، روحانی و به تبع آن اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان توانستند در مجلس دهم به طور نسبی پیروز شوند،‌ اما پس از عملکردها، مردم منتظر اصولگرایان بودند تا بیایند تا طرحی نو دراندازند و تحولی در وضعیت اقتصاد، معیشت، فرهنگ و اجتماع به وجود آورند.»
عضو سابق حزب اصلاح‌طلب اعتماد ملی با بیان اینکه «یکی از دلایل عدم اقبال مردم به اصلاح‌طلبان عملکرد دولت روحانی است» گفت: عملکرد دولت روحانی نه تنها عدم اقبال به اصلاح‌طلبان را به دنبال داشت، بلکه سبب کاهش مشارکت نیز شد. البته فقط این مؤلفه در کاهش مشارکت نقش نداشت، بلکه مسائل آبان‌ماه و سقوط هواپیمای مسافربری 737 نیز مؤثر بود.
عبدالله ناصری، مشاور رئیس‌دولت اصلاحات نیز در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «اینکه عملکرد فراکسیون امید و آقای روحانی در مشارکت مردم و هواداران اصلاحات در انتخابات تأثیر گذاشته غیرقابل کتمان است. بالاخره مردم با توجه به عملکردهای دولت در حوزه‌های مختلف به خصوص مسائل اقتصادی و معیشتی قضاوت می‌کنند و بر مبنای آن نظر می‌دهند. عملکرد فراکسیون امید، اصلاح‌طلبان و رویکرد مردم نسبت به آنها را نیز بر همین مدار می‌توان ارزیابی کرد».
صادق زیباکلام هم با بیان اینکه اصلاح‌طلبان فاقد هویت روشن و مشخص هستند، گفت: «مشخص نیست در این جریان تصمیم نهایی را چه شخصی یا گروهی می‌گیرد. اصلاح‌طلبان نظرات یکدیگر را هم قبول ندارند و نمی‌توانند به یک جمع‌بندی واحد برسند. این نقیصه باعث می‌شود که نتوانند در هیچ زمینه‌ای موضع‌گیری کنند؛ آنها نه درباره دولت، نه درباره سیاست خارجی و نه حتی در موضوع افزایش قیمت بنزین هیچ موضع منسجمی نداشتند. این مشکلات که به اصولگرایان مربوط نیست و کاملاً به درون اصلاح‌طلبان بازمی‌گردد».
 عبدالله مؤمنی دیگر فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز گفته «متاسفانه اصلاح‌طلبان در حال حاضر از سرمایه اجتماعی لازم برای پیروزی در انتخابات برخوردار نیستند.»
محمد قوچانی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران هم طی یادداشتی در شماره شنبه 3 اسفند روزنامه سازندگی ضمن پیش‌بینی نتیجه انتخابات، به تحلیل دلایل شکست اصلاح‌طلبان در این انتخابات پرداخت و نوشت: سقف پیروزی ما به 50 کرسی هم نمی‌رسد، هرچند هنوز ناامید نیستم و ممکن است دستی از آستین خلق برآید و کاری کند
وی خاطرنشان کرد: «ما از اصولگرایان شکست نمی‌خوریم، ما به خود می‌بازیم به کارنامه «امید» و به قهر «مشارکت» اما چه نسبتاً توفیق یابیم چه مطلقاً شکست بخوریم این تازه آغاز داستان است برای بازسازی جبهه اصلاحات که دیگر نمی‌تواند در میانه بوروکرات‌های راست و رادیکال‌های چپ له شود».
قوچانی نوشت: «باید شورای‌عالی اصلاحات که نتوانست تنها وظیفه خود را انجام دهد بازسازی شود. دوران مدیریت «عارفِ» آن پایان یابد و تکلیف احزابی که بدل و بدیل و سایه احزاب دیگرند، روشن شود و در تبارشناسی و گفتمان و راهبرد اصلاحات با دوستان چپ گفت‌وگوهای راهبردی انجام شود و از خود (حتی کارگزاران) انتقاد شود، باید از نو عالمی ساخت و آدمی و جبهه‌ای».