kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۹۴۵
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۳

بررسی چشم‌انداز همکاری‌های ایران و روسیه در سازمان همکاری شانگهای

در دیدار سفیر ایران با نماینده رئیس‌جمهور روسیه در امور سازمان همکاری شانگهای، درباره دورنمای همکاری‌های دو کشور در این سازمان گفت‌وگو شد.

کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو با بختیار حکیم‌اف، نماینده پوتین رئیس‌جمهور روسیه در امور سازمان همکاری شانگهای، دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار، دو طرف درخصوص همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان عضو ناظر و فعال سازمان شانگهای با اعضای این سازمان در حوزه‌های مختلف از جمله مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی، مبارزه با یکجانبه‌گرایی، همکاری‌های اقتصادی و امنیت اطلاعات در حوزه بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.
جلالی و نماینده پوتین در امور سازمان همکاری شانگهای، در این دیدار بر وجود زمینه‌های مختلف برای حضور فعال‌تر ایران در سازمان شانگهای تاکید کردند.
نماینده رئیس‌جمهور روسیه در امور سازمان شانگهای در این دیدار همچنین موضع روسیه در مورد حمایت از عضویت کامل ایران در این سازمان را مورد اشاره قرار داد.
در این ملاقات، همچنین دورنمای همکاری‌های دو کشور با توجه به ریاست روسیه بر این سازمان مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت. جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای است. به گزارش فارس، سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۰۱ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان با هدف برقراری موازنه در مقابل نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه ایجاد شد و پاکستان و هندوستان بعدا به آن پیوستند. عضویت این دو کشور در سازمان همکاری شانگهای در اجلاس رهبران کشورهای عضو این سازمان که در ژوئیه ۲۰۱۷ در آستانه پایتخت سابق قزاقستان، برگزار شد، به تصویب رسید. مغولستان، ایران، افغانستان و بلاروس نیز در حال حاضر اعضای ناظر این سازمان را تشکیل می‌دهند.