kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۸۳۴
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۱

اردوغان اولین ضرب شست بشار اسد را در ادلب چشید!

نیروهای ارتش سوریه که روی آزادسازی کامل استان« ادلب» متمرکز شده‌اند، تهاجم مشترک نظامیان ترکیه و تروریست‌ها را در هم کوبیدند و بیش از 300 تروریست و شماری از نظامیان ترکیه را کشتند.



ارتش سوریه دیروز در میدان نبرد به رجزخوانی‌های «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه‌، پاسخ داد و اولین ضرب‌شست را به او وارد کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، یگان‌های ارتش سوریه موفق شدند، هجوم سنگین گروه‌های تروریستی‌، که توسط ارتش ترکیه حمایت می‌شدند، را دفع کنند. تروریست‌ها و ترکیه قصد ‌اشغال شهرک«نیرب» را داشتند.
بر اساس این گزارش، در نبرد مذکور، بیش از 300 تروریست و شماری از نظامیان ارتش ترکیه، کشته شدند و تعداد زیادی تجهیزات نظامی متعلق به تروریست‌ها، از جمله چند دستگاه خودروی زرهی،‌تانک و نفربر منهدم شده است.
روسیه ادعای ترکیه را تکذیب کرد
وزارت دفاع روسیه ادعای ترکیه مبنی بر آواره شدن صدها هزار نفر از ساکنان ادلب را تکذیب کرد. به گزارش شفقنا، «مرکز آشتی روسیه در سوریه» دیروز طی بیانیه‌ای، از ترکیه خواست زمینه را برای خروج امن غیرنظامیان سوری از ادلب، فراهم کند.
به گزارش خبرگزاری فارس، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه، حمله به مواضع ارتش سوریه را نقض توافق سوچی دانست. وی با انتقاد از اقدامات تنش‌زای ترکیه افزود: ما نگرانی شدید خود را از حمایت نیروهای ترکیه از عناصر مسلح اعلام می‌کنیم. این حادثه ناقض توافق روسیه-ترکیه است.
خشم غربی‌ها
پیروزی ارتش سوریه، خشم غربی‌ها را برانگیخت؛ به گزارش خبرگزاری فارس، شورای اروپا دیروز با صدور بیانیه‌ای ادعا کرد، ازسرگیری تهاجم نظامی در ادلب توسط دولت سوریه و متحدانش، «باعث فاجعه انسانی بزرگی شده» و غیرقابل قبول است. سازمان ملل نیز دیروز خواستار توقف خصومت‌ها در ادلب شد و اعلام کرد، ممکن است این خشونت‌ها به «حمام خون ختم شود».
غربی‌ها زمانی از مفاهیمی مثل «فاجعه انسانی» و «حمام خون» استفاده می‌کنند که جان تروریست‌ها به خطر بیفتد و یا جبهه تروریستی در حال فروپاشی باشد. آنها طی هشت سال گذشته و با کشتن بیش از 400 هزار شهروند سوری، نشان داده‌اند که ارزشی برای جان مردم این کشور قائل نیستند.
در همین حال، « خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه گفت که آمریکا بعداز کشته شدن سربازان ترکیه در منطقه ادلب، تصمیم گرفته است برای ترکیه پدافندی« پاتریوت» بفرستد.
آخرین خبرها
بر اساس آخرین خبرها، دولت آنکارا به هواپیماهای نظامی روسی اجازه پرواز از فضای ترکیه را نداد. شورای امنیت ملی روسیه نیز برای بررسی اوضاع حساس ادلب، عصر دیروز تشکیل جلسه داد.
رئیس‌جمهور ترکیه هم عصر دیروز گفت، به هیچ‌وجه نظامیان خود را از سوریه و استان ادلب عقب نمی‌کشد.
اردوغان به خبرنگاران گفت، پیشنهاد برگزاری نشست چهارجانبه‌ای را با مشارکت آلمان، روسیه‌، فرانسه و ترکیه بر سر موضوع ادلب داده، اما «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، هنوز پاسخ نداده است.
اردوغان در مخالفت با برخی درخواست‌ها برای خروج از سوریه گفت: ما از ادلب عقب‌نشینی نمی‌کنیم، تا زمانی که رژیم(دولت سوریه) تهاجم به این استان را متوقف نکند. این تنها شرط برای توقف درگیری‌هاست.
رئیس‌جمهور ترکیه درباره حملات هوایی شب پنجشنبه این کشور به مواضع ارتش سوریه در ادلب، نیز ادعا کرد: ۱۵۰ سرباز رژیم، دوازده‌تانک، سه خودروی زرهی، 14 توپخانه هویتزر، دو خودروی پیکاپ و دیگر تجهیزات نظامی (ارتش سوریه) به تلافی کشته شدن نیروهای ما، از بین رفتند.
بر این اساس، اردوغان همچنین خواستار ایجاد منطقه امنی به عمق بین ۳۰ تا ۳۵ کیلومتر از مرزهای ترکیه در استان ادلب شد.
ترکیه، روسیه و ایران برای همکاری درخصوص سوریه، سلسله نشست‌هایی موسوم به نشست‌های آستانه داشتند که منجر به ایجاد مناطق کاهش تنش شد؛ منطقه ادلب (همه استان ادلب به اضافه برخی از مناطق حلب و شمال حماه) یکی از مناطق پنجگانه کاهش تنش
بود.
 مطابق این توافق، درگیری در این مناطق متوقف و کاهش می‌باید مگر اینکه طرف درگیر، داعش یا جبهه النصره (شاخه سوریه القاعده) باشند. جبهه النصره طی سال‌های گذشته برای فرار از حملات و عملیات‌های ارتش سوریه، بارها اسم خود را تغییر داده است.
ترکیه و روسیه سال ۲۰۱۸ در نشست سوچی (شهری در ساحل شرقی دریای مدیترانه) نیز به طور ویژه در مورد استان ادلب به توافق رسیده‌اند. ایجاد منطقه حائل برای اسکان افراد غیرنظامی و جداکردن تروریست‌ها از معارضان از جمله توافقات سوچی بود که ترکیه به عنوان رابط و حامی مخالفان دولت سوریه، تا به این لحظه اقدام به جدا‌سازی مخالفان میانه‌رو از تروریست‌های حاضر در ادلب نکرده است.