kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۷۶۷
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۶

اخبار ویژه

 
  هزینه تصمیمات دولت و مجلس را دولت بعدی باید بپردازد
یک روزنامه اقتصادی اصلاح‌طلب تصریح کرد دولت بعدی باید هزینه تصمیمات دولت فعلی و مجلس را بپردازد.
روزنامه تعاون می‌نویسد: کمیسیون تلفیق رای به تجمیع یارانه‌‌های نقدی و معیشتی داد. و در این راستا میزان یارانه تجمیع شده را به هفتاد و دو هزار تومان رساند. اما آنچه در این راستا رخ داد این بود که حدود 20 میلیون نفری که از یارانه معیشتی حذف شده بودند و دولت طبق قوانین بودجه‌ای موظف شده بود که حتی یارانه نقدی دهک‌های پردرآمدی را حذف کند- و در این راستا حدود 20 میلیون نفر از یارانه معیشتی حذف شده بودند- این تعداد مجددا مشمول دریافت یارانه شدند. این امر یعنی آنکه در سال آینده فشار بیشتری نه تنها بر دولت وارد خواهد آمد بلکه حتی باید قید حذف یارانه دهک‌های پردرآمدی را هم بزند.
گذشته از این بحث که اصولا آیا یارانه باید به صورت نقدی پرداخت شود یا روش دیگر، بیش از هر زمان دیگر کمتر مورد توجه دولت و مجلس است؛ در واقع تصمیمات امروز دولت و مجلس عملا بار مسئولیت دولت سیزدهم را بیشتر خواهد کرد و در سال 1400 نه تنها منابعی برای دولت جدید باقی نمی‌ماند بلکه احتمالا بدهی‌ها و تعهدات فراوانی برای دولت بعدی به جای خواهد ماند.
زمانی که در سال 1392 دولت تدبیر و امید بر سر کار آمد انتقادهای فراوانی در خصوص وضعیتی که دولت، اقتصادی را که از دولت قبل تحویل گرفت مطرح بود. تا چندین سال مشکلات به دوش ملت قبل انداخته می‌شد مشاوران و معاونین رئیس‌جمهور در پاسخ به آنکه دولت چه کرده است می‌گفتند ما خودرویی را تحویل گرفتیم که در حال سقوط به ته دره بود.
حال افزایش یارانه‌ها به معنی تعهدی جدید در شرایط اقتصادی کنونی است. در حالی که سال‌ها است کارشناسان در اهمیت حذف یارانه‌ها سخن می‌گویند به نظر می‌آید که این حرکت صرفا به دلیل نزدیکی به انتخابات مجلس است. هر چند در این تصمیم گفته می‌شود که دولت نقشی نداشته است اما تصمیمات اخیر دولت هم در همین مسیر بوده است. افزایش فروش اوراق و ایجاد تورم با استقراض غیرمستقیم از بانک مرکزی عملا به معنی این است که دولت بعدی باید هزینه تصمیمات دولت فعلی را بپردازد. به نظر می‌رسد دو قوه مهم در اداره کشور صرفا به فکر کارنامه خود در قضاوت افکار عمومی هستند و در این مسیر سیاست‌های مردم‌پسندانه‌ای را در پیش گرفته‌اند بدون آنکه کسی به فکر آینده اقتصاد باشد. زمانی که دولت برای تامین بودجه هر گونه فشاری را بر بخش خصوصی روا می‌دارد و به آستانه تحمل مالیاتی توجهی ندارد، حداقل انتظار این بود که در بخش هزینه‌ها هم شاهد سیاست ریاضت اقتصادی باشیم اما به نظر می‌رسد روش پول‌پاشی برای کسب محبوبیت برای دولتمردان و مجلسی‌ها شیرین‌تر است.

اعتراف به بی‌خردانه بودن تحریم انتخابات مجلس هفتم
برخی روزنامه‌های شبه اصلاح‌طلب، دیروز سخنان بهزاد نبوی را درباره رأی دادن تیتر کردند.
روزنامه شرق با تیتر «چریک پیر علیه تندروهای سیاسی» و روزنامه سازندگی با تیتر «بهزاد نبوی: چرا باید رأی داد»، از سخنان این عنصر سازمان منحله مجاهدین (انقلاب) استقبال کردند که البته کار خوبی هم هست. اما صرفاً از باب مرور تاریخ و عبرت‌گیری باید یادآور شد که همین آقای نبوی و دوستانش در مجلس ششم، با راه‌اندازی نمایش بی‌روح تحصن، خواستار تعطیلی و تحریم انتخابات مجلس هفتم شدند، و حتی به خاتمی به  خاطر رأی دادنش در آن سال‌ها اعتراض کردند.
به عبارت دیگر، اگر احترام امروز نبوی را به عنوان مقابله با تندروی و به عنوان رأی خردمندانه از سوی یک پیر دنیا دیده برای مخاطبانشان فاکتور می‌کنند، ضمناً اذعان دارند که رفتار وی و طیف متبوعش در انتخابات سال 92، تندروانه و بی‌خردانه بوده است.

بولتون: سیاست فشار حداکثری بر ایران با وضعیت فعلی شکست می‌خورد
مشاور امنیت ملی اخراجی دولت ترامپ می‌گوید: سیاست فشار حداکثری علیه ایران شکست خواهد خورد.
به گزارش «آتلانتیک»، جان بولتون که در دولت نومحافظه‌کار بوش هم به‌عنوان عنصری تندرو و ضدایرانی شناخته می‌شد، گفته است: به گمان من سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران شکست می‌خورد چون دولت ترامپ تنها با سردادن شعار فشار حداکثری نمی‌تواند ایران را به تسلیم بکشاند بلکه باید فشار کافی وارد کند.
وی گفت: «به گمان من این سیاست (فشار حداکثری) در حال شکست خوردن است چون من فکر نمی‌کنم ترامپ مطابق شعار فشار حداکثری پیش می‌رود. من فکر نمی‌کنم که ما در حال اجرای سیاست فشار حداکثری بر ایران هستیم. فکر می‌کنم که در دوره من روش‌های بی‌شماری برای اعمال فشار وجود داشت و باید این کار را می‌کردیم.»
بولتون گفت: من فکر نمی‌کنم دولت ترامپ در حال وارد کردن حداکثر فشار بر ایران است. استراتژی دولت ترامپ علیه ایران باید تغییر رژیم باشد.
یادآور می‌شود بولتون سفیر آمریکا در سازمان ملل در دولت بوش بود و با گروه‌های تروریستی ورشکسته مانند سازمان منافقین مرتبط است. اظهارات او درباره ضرورت حداکثری کردن فشار به ایران در حالی است که این فشارها در نهایت خود قرار دارد و به تصریح برخی تحلیلگران غربی، مانند فواره در حال سقوط، رو به افول گذاشته است.

مایکل روبین: ایران به فناوری‌های بسیار پیشرفته دست یافته است
تحلیلگر اندیشکده آمریکن اینترپرایز با تأکید بر این که پیشرفت‌های ایران در حوزه فناوری نانو بسیار گسترده و سنگ زیربنای نسل‌بعدی توسعه نظامی- صنعتی ایران است، گفت: زمان آن رسیده آمریکا با هدف تقویت «کمپین فشار حداکثری»، این فناوری ایران را تخریب کند.
مایکل روبین در تارنمای «نشنال اینترست» می‌نویسد: «راه‌های دور زدن تحریم‌ها باید مسدود شوند. می‌توان این کار را انجام داد و ایران را بیش از قبل تحت فشار قرار داد.»
مشاور سابق وزارت دفاع آمریکا سپس یادآور شد: بیش از یک سال است تیم ترامپ کمپین فشار حداکثری را علیه ایران آغاز کرده و دو سال است که «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه او نیز به طور علنی 12 خواسته مطرح کرده تا تهران با انجام آنها بتواند مانند یک کشور نرمال رفتار کند.
کمپین فشار حداکثری دو نقص عمده دارد؛ یکی اینکه هیچ استراتژی‌ای برای درهم شکستن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ندارد و دوم اینکه در حالی دولت ایالات متحده، سپاه را یک نهاد تروریستی می‌داند که سپاه، نیروهای آمریکایی را در خارج از مرزهای آن به چالش می‌کشاند و متحدان آمریکا را هدف قرار می‌دهد.
این تحلیلگر آمریکایی در ادامه می‌نویسد: ایران در داخل مرزهای خود نیز در صنایعی سرمایه‌گذاری می‌کند که توانایی‌های نظامی‌اش را تقویت می‌کند اما واشنگتن عمدتاً از آنها غافل شده است مثلاً، بیش از یک دهه است که مهندسان ایرانی در زمینه فناوری «نانو» مشغول به کارند و به نظر می‌رسد به طور فزاینده‌ گام‌های بلندی را در این حوزه برداشته‌اند. «سعید سرکار»، دبیر ستاد فناوری نانو ایران، به تازگی اعلام کرده که اکنون 610 محصول مربوط به فناوری نانو در بازار داخلی وجود دارد و 15 صنعت جداگانه ایران از نانو فناوری استفاده می‌کنند، از جمله داروسازی، ساخت و ساز، منسوجات، خودرو، نفت، گاز، پتروشیمی و لوازم خانگی. وی همچنین ادعا کرد که ایران با موفقیت، نانو فناوری را به 45 کشور جهان صادر کرده است. کار روی فیبرهای کربن، جمهوری اسلامی را قادر ساخته است که وسایل نقلیه هوایی سبک‌تر و پیشرفته‌تر و حتی سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر بسازد.
ایران به تازگی برای استخراج عناصر کمیاب تلاش‌هایی صورت داده است. «لانتانیدها و همچنین «اسکاندیم» و «ایتریوم» در جدول تناوبی عناصر، ویژگی‌های صنعتی منحصر به فردی دارند و می‌توانند مانند کاتالیزور و آهنربا در صنعت پتروشیمی عمل کنند. اگر ایران موفق شود، آنها نه تنها می‌توانند به طور فزاینده‌ای صرفه‌جویی ارزی داشته باشند بلکه قادر خواهند بود ظرفیت‌های صنعتی خود را برای مقابله بهتر با تحریم‌ها افزایش دهند.
کارشناس اندیشکده «اینترپرایز» در پایان نوشت: «دغدغه‌های آمریکا درباره جاه‌طلبی‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی و موشک‌های بالستیک آن در اخبار منعکس می‌شود اما صنعت ایران بسیار گسترده‌تر است و به کارگیری فناوری‌های بسیار پیشرفته می‌تواند برنامه ایران را چندین برابر تقویت کند. اگر امروز، از فناوری‌های امروز غفلت کنیم، مرتکب اشتباه شده‌ایم زیرا آنها اساس قابلیت‌های نامتقارن ایران را شکل می‌دهند که رهبری ایران در به کارگیری آنها- امروز یا فردا- تردید به خود راه نخواهد داد. زمان آن رسیده که سنگ زیربنای نسل بعدی جاه‌طلبی نظامی- صنعتی ایران را تخریب کنیم.
یادآور می‌شود امریکن اینترپرایز، همان اندیشکده پرنفوذ و نومحافظه‌کاری است که سال 1997 میلادی از پروژه «قرن جدید آمریکایی» به عنوان اعلام کدخدایی جهان در آغاز قرن 21 میلادی رونمایی کرد و دولت بوش مجری ناکام آن بود.