kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۷۵۵
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۴

خبرنگار فرانسوی: اگر مشارکت زیر 50 درصد باشد چه می‌شود؟ کدخدایی: تازه می‌شود مثل انتخابات فرانسه!

سخنگوی شورای نگهبان دیروز در نشست خبری پاسخ جالب و معناداری به خبرنگار شبکه لیبراسیون فرانسه داد. وی پرسید: شما در ابتدای فرمایشاتتان تصریح کردید که هیچ موقع نرخ مشارکت مردم ایران در انتخابات کمتر از 50 درصد نبوده، حالا اگر طبق شرایط اخیر، این اتفاق بیفتد، چه پیش خواهد آمد؟ کدخدایی پاسخ داد: می‌شود تازه مثل کشور فرانسه! که در برخی انتخابات زیر 50 درصد هم مشارکت داشتند. مانند انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری این کشور.
 
  سرویس سیاسی ـ

اشتراک نظر دیگر باره اصلاح‌طلبان با رسانه‌ها و فضای سیاسی خارج از کشور، نسبت به وقایع داخلی ایران در نشست خبری دیروز سخنگوی شورای نگهبان رونمایی شد. عباسعلی کدخدایی که برای پاسخ به خبرنگاران داخلی و خارجی به سالن گلزار هتل لاله آمده بود، با پرسش‌های مشابه پیرامون رد صلاحیت‌ها از سوی رسانه‌های اصلاح‌طلب و رسانه‌های خارجی مواجه شد. سؤالات، حول این محور مشترک و در موضوعاتی مانند معیارهای بررسی صلاحیت و ادعای رد صلاحیت اطلاح‌طلبان بود که به طرز پی‌در‌پی از سوی این دو گروه مطرح می‌شد. سخنگوی شورای نگهبان اما به سیاق همیشگی و با همان رویه روشن و منطقی تصریح کرد که این شورا باشگاه سیاسی نیست، نگاه سیاسی در بررسی صلاحیت‌ها ندارد، نسبت به جناح‌های سیاسی با چشمان بسته قضاوت می‌کند و ملاک فقط و فقط مر قانون است.
ملاک شورای نگهبان؛
فقط و فقط مُرّ قانون
خبرنگار روزنامه انگلیسی ایندیپندنت ابتدا درباره قوانین بررسی صلاحیت‌ها پرسید و کدخدایی گفت: شورای نگهبان تابع قوانین و مقرراتی است که نمایندگان مجلس در ادوار مختلف وضع کرده‌اند. همان قانون انتخابات. به عنوان مجری قانون باید این قانون را به نحو احسن اجرا کنیم و این بار هم مانند ادوار گذشته تلاش ما این بود که قانون به درستی اجرا شود.
خبرنگار ایندیپندنت سؤال دیگری هم داشت؛ اینکه درست است که می‌گویند تعداد زیادی از اصلاح‌طلبان رد صلاحیت شده‌اند؟ سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ، بیان داشت: طبیعتا این ادعا مطرح می‌شود و در ادوار گذشته هم مطرح شده است اما عملکرد شورای نگهبان و شکل‌گیری مجالس و ریاست‌جمهوری در ادوار گذشته پاسخ روشنی است که هیچ‌گاه شورای نگهبان نگاه سیاسی نداشته است و فقط قانون مصوب مجلس را مدنظر داشته است.
شورای نگهبان نسبت به جناح‌های سیاسی با چشمان بسته قضاوت می‌کند
وی تصریح کرد: بارها عرض کردم که شورای نگهبان نسبت به جناح‌های سیاسی با چشمان بسته قضاوت می‌کند و آنچه که محل قضاوت است، مستندات پرونده و رعایت مواد مندرج در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی است.
مسئولان قبل از موضع‌گیری
 مطالعه کنند
سؤال خبرنگار کیهان از سخنگوی شورای نگهبان از این قرار بود؛ بعد از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها، طیف اصلاح‌طلب اعلام کرد که به قدر کافی، کاندیداهای تأیید صلاحیت شده برای بستن لیست ندارد و به سیاق معمول شروع به تخریب شورای نگهبان کرد اما در روزهای اخیر تا 6 لیست را مطرح کرده است. وزیر محترم کشور هم به این موضوع‌اشاره داشتند. اینگونه رفتارها را حضرتعالی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
کدخدایی پاسخ داد: ارزیابی اینگونه مسائل برعهده شماست و ما خیلی توجهی به این مسائل نداریم. وظیفه شورای نگهبان اجرای قانون است، فارغ از مسائل سیاسی و انتقادهایی که می‌شود. انتظار ما به ویژه از مسئولان کشور این است که قبل از اظهارنظر اطلاعات لازم را بگیرند و دقیق مطالعه کنند و بعد موضع بگیرند. ما همیشه از این جهت با دستگاه‌های مربوط در ارتباط هستیم. در ابتدا یک موضع‌گیری‌هایی شد و بعد اصلاح شد و تشکر می‌کنیم از اصلاح مواضعی که برخی مقامات داشتند.
وی سؤال خبرنگار شبکه لیبراسیون فرانسه را مبنی بر اینکه شما در ابتدای فرمایشاتتان تصریح کردید که هیچ موقع نرخ مشارکت مردم ایران در انتخابات کمتر از 50 درصد نبوده، حالا اگر طبق شرایط اخیر، این اتفاق بیفتد، چه پیش خواهد آمد؟ بسیار جالب و معنادار پاسخ داد؛ سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: می‌شود تازه مثل کشور فرانسه! که در برخی انتخابات زیر 50 درصد هم مشارکت داشتند. مانند انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری که ظاهرا زیر 50 درصد بود اما من عرض کردم که به دلیل تعلق خاطری که مردم خوب ما به نظام جمهوری اسلامی دارند و این نظام مردمی هست، معمولا مشارکت زیر 50 درصد نداشتیم، بالای 50 درصد بوده و طبق قوانین دموکراسی‌اشکال خاصی ایجاد نمی‌کند کما اینکه در کشورهای اروپایی شاهد این هستیم.
واکنش شورای نگهبان
 به تبلیغات غیر واقعی
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا درباره تبلیغات و هزینه‌های نامتعارف در انتخابات و واکنش شورای نگهبان، اظهار داشت: درخصوص تبلیغات، اگرچه قانون انتخابات، یک قانون حداقلی است و براساس آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی، نهادهای دیگر هم مسئولیت دارند، از جهت شورای نگهبان تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم، این است که چنانچه تبلیغات غیر واقعی یا خلافی صورت بگیرد و مؤثر باشد در سرنوشت انتخابات در بررسی صحت حوزه‌های انتخابیه قطعا این مسئله هم مدنظر قرار خواهد گرفت.
وی در پاسخ به سؤال پرس تی وی، درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات، با بیان اینکه پیش‌بینی ما این است که مشارکت خوبی را در انتخابات پیش رو داشته باشیم، گفت: میانگین مشارکت در کشور ما کمتر از 50 درصد نبوده و در این انتخابات هم ان‌شاءالله شاهد مشارکت بالای 50 درصد خواهیم بود.
پرسش خبرنگار شبکه آمریکایی CNN درباره فرآیند بررسی صلاحیت بود که کدخدایی این فرآیند را که بارها توضیح داده است، بار دیگر بیان داشت.
در بخش دیگری از نشست، خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما پرسید: آیا مدارک جدیدی به شورای نگهبان رسیده که منجر به تأیید صلاحیت افرادی شود که قبلا رد صلاحیت شده‌اند؟ کدخدایی پاسخ داد: نظر نهایی درباره تأیید صلاحیت‌ها را 22 بهمن اعلام کردیم. با توجه به ثبت‌نام 16 هزار نفر و حجم وسیع کار، ممکن است‌اشکالات یا‌اشتباهاتی در اعلام اسامی صورت گرفته باشد یا ما نتوانسته باشیم مدارک لازم را بررسی کنیم. اینها بسیار اندک و محدود است. چند مورد بود که تا چند روز گذشته به وزارت کشور اعلام کردیم و پس از آن بررسی جدیدی را نخواهیم داشت. شایعاتی هم که مطرح هست، کذب است.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال خبرنگار کانال تلویزیونی راشا وان روسیه، درباره تدابیر درنظر گرفته شده برای تأمین امنیت انتخابات، گفت: ما هم آرزو می‌کردیم که زبان روسی را بلد باشیم. آنها که به زبان انگلیسی سؤال کردند را مشکلی نداشتیم. باید وقتی برویم و زبان روسی را هم یاد بگیریم. نسبت به امنیت فیزیکی و صندوق‌های رأی همیشه دستگاه‌های نظامی و امنیتی هماهنگی لازم را دارند. هیچ نگرانی نداریم.
کدخدایی در پاسخ به پرسش یک شبکه تلویزیونی ژاپنی درباره اینکه چرا دلایل رد صلاحیت از سوی شورای نگهبان اعلام نمی‌شود؟ اظهار داشت: قانون مقرر کرده است که دلایل رد صلاحیت را به صورت محرمانه به خود داوطلب اعلام کنیم. چون این ممنوعیت، یک ممنوعیت قانونی است، شورای نگهبان نمی‌تواند آن را به عموم مردم اعلام کند.
خبرنگار آرا نیوز اسپانیا، ضمن عذرخواهی از طرح سؤال تکراری، سه دلیل اصلی ردصلاحیت‌ها را سؤال کرد و کدخدایی گفت: ما زبان اسپانیایی بلد نیستیم اما ان‌شاءالله ایشان در مدت اقامت خود زبان فارسی را یاد بگیرند. معمولا مبانی رد صلاحیت‌ها یا مباحث اقتصادی و سوءاستفاده‌های مالی است، یا گاهی اوقات مباحث اخلاقی و روابط نامتعارف است و یا حرکت در جهت مخالف حاکمیت جمهوری اسلامی ایران که اینها برگرفته از مواد قانونی مختلف است.
رقابت را
 بین همه گروه‌ها ببینیم
خبرنگار تسنیم پرسید: رئیس‌جمهور اعلام کرد که 44 حوزه انتخابیه غیر رقابتی شده است، نظر شما چیست؟ سخنگوی شورای نگهبان ابراز داشت: شورای نگهبان انتخابات را به عنوان یک شرکت سهامی در نظر نمی‌گیرد که بخواهد سهمی را برای گروه‌های سیاسی در نظر بگیرد. ما فارغ از نگاه سیاسی افراد اظهارنظر می‌کنیم اما آمارهای مختلفی را برخی گروه‌ها اعلام کردند، دولت محترم 44 حوزه را اعلام کردند، فکر می‌کنم این آمار خیلی دقیق نباشد زیرا اینها فقط بین گروه‌های متعارفی که در جامعه هستند، اعلام نظر کردند. بخش زیادی از افرادی که ثبت‌نام کردند، در گروه مستقلین هستند که وابستگی به هیچ کدام از این احزاب ندارند زیاد هستند و اتفاقا در حوزه‌های مخالف تعداد زیادی هستند که می‌توانند وارد رقابت شوند. ما رقابت را بین همه این گروه‌ها و مستقلین می‌بینیم، بنابراین فکر نمی‌کنم آن گزارش خیلی دقیق باشد.
سؤال دیگر تسنیم، مبنی بر این بود که آیا رئیس‌جمهور با شورای نگهبان رایزنی داشتند؟ کدخدایی نیز پاسخ داد: رئیس‌جمهور در صحبت اولشان بدون توجه به همکاری‌های ما با وزارت کشور مطالبی را مطرح کردند و بعد از این بود که نامه‌هایی هم برای ما ارسال شد که ما بلافاصله پاسخ آنها را هم دادیم.