kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۷۵۳
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۴

تقویت اعتقادات نسل آینده، راه قوی شدن کشور (زلال بصیرت)


 
  شاید برای عده‌ای سؤال باشد که چرا باید در ارتش، نهاد عقیدتی سیاسی وجود داشته باشد، بالاتر از اين حتی در ذهن بسیاری از سیاستمداران اين سؤال مطرح است که وجود مقامی در كشور بالاتر از سایر مقامات، به عنوان مرجع دینی چه ضرورتي دارد که در قانون اساسی ذکر شده است؟ مگر دموکراسی نيست؟! مردم به هر کس خواستند، رأی می‌دهند؛ رهبری یک فقیه در رأس حكومت براي چیست؟! اين شبهه در عمق دل بسیاری از سیاستمداران ما وجود دارد و اگر می‌بینیم برخی از آنها در عمل التزامی به فرمایشات رهبری ندارند، به خاطر عدم باور آنها نسبت به اين جايگاه است.
دین و معنویات،
عامل شکل گیری و تداوم انقلاب
کسانی که چنین سؤالی در ذهنشان وجود دارد، از نکته اصلی غافلند که روح این انقلاب، دین است؛ مردم از همه چیز خودشان گذشتند و انقلاب کردند تا «لتکون کلمهًْ‌الله هی العلیا». مردم فقر و گرفتاری، صف‌های نفت در زمستان‌های سرد، نبود مايحتاج ضروري و بسياري از مشكلات را تحمل کردند و خم به ابرو نیاوردند، چون هدف اصلی‌شان دین بود. در ابتداي پيروزي انقلاب آنچنان روح معنوی در جامعه نفوذ کرده بود که حتی مهریه‌های نوعروسان، حفظ قرآن و امور معنوی شده بود.
چه بسیار مادرانی که خودشان فرزندانشان را راهی جبهه‌ها کردند؛ مادران شهیدی که هنوز هم سعی می‌کنند به خاطر شهادت فرزندشان ‌اشک نریزند. آیا آموزش نظامی می‌تواند چنین روحیه‌اي در مردم به وجود بیاورد؟ باید توجه داشت كه هم علت محدثه (ایجادکننده) انقلاب، معنویات بود، هم علت مبقیه (نگه‌دارنده) آن همين روحيه است. لذا برای بقاء این انقلاب، باید این عامل را تقویت کرد. ارتش و قواي نظامي ما در صورتی ارزشمند است که روح دین در آن وجود داشته باشد. سرّ پیروزی مردم پابرهنه بر قوی‌ترین ارتش منطقه هم همین عامل ایمان بود.
شیطان همیشه با اموری که سبب سعادت انسان‌ها می‌شود، دشمنی می‌کند،نسلی که تربیت می‌شود، قبل از آموزش نظامی، باید آموزش دینی ببیند و براي انجام وظیفه دینی به دنبال آموزش نظامی برود؛ در چنین صورتی نهاد دفاعی شکست‌ناپذیر خواهد بود؛ اما اگر هدف اصلی نیروهای مسلح صرفاً داشتن یک شغل و درآمد باشد، تفاوتی با نیروهای مسلح دیگر کشورها نخواهد داشت.
اگر هدف، دین نباشد و نیت اصلی افراد صرفاً امور مادی و حتی دفاع از خاک باشد، ما با طرف بعثی در جنگ هشت‌‌ساله چه تفاوتی داشتیم؟! او هم برای كسب منافع مادی و در جهت منافع وطن خود به میدان آمده بود! یعنی کشته‌های بعثی با شهدای ما فرقی ندارند؟! آری، کشته شدن برای میهن اسلامی ‌که خاک آن به خاطر برقراری نظام اسلامی در آن ارزشمند شده، مطلوب است؛ اما اگر فدا كردن جان صرفاً برای خاک باشد، ارزش خاصی ندارد؛ آن هم خاکی که مرزهای آن امری اعتباری و قراردادی است و خود انسان هم نقشی در به دنیا آمدن خود در آن ندارد.
اعتقاد به دین، منشا عزت و قدرت کشور
اگر این روحیه دینی را در خودمان تقویت کردیم و جوانانی که برای خدمت در نیروهای مسلح استخدام می‌شوند یا دوره خدمت سربازی را می‌گذرانند نیز با این روحیه تربیت شدند، هیچ نگرانی نباید داشته باشیم؛ حتی گرانی، سختی و کمی ارزاق هم نمی‌تواند آنها را از هدفشان دور کند و پیروزی را از آنها بگیرد.
عامل اصلی عزت، پیروزی و افتخارات کشور اعتقاد به دین است. اگر این حقيقت را مدنظر نداشته باشیم، از اینکه به خاطر تحریم‌ها، گرانی و تورم در کشور زیاد شود، می‌ترسیم و نتیجه می‌گیریم که باید سازش کنیم تا تحریم‌ها رفع شود؛ البته اين وعده رفع تحریم نیز دروغین است؛‌اما كساني كه چنين روحيه‌اي دارند علیرغم افزایش تحریم‌ها دست از این رویه برنمی‌دارند. در حالي‌كه کسی مانند رهبر انقلاب که مسائل را با نور الهی می‌دید، فرمود به این مذاکرات امیدی ندارم، هر چند با آن مخالفت نمی‌کنم.
البته دیدیم که براي چندمين مرتبه ثابت شد كه آمریکا به هیچ وجه قابل اعتماد نیست. با اين وجود آیا باز هم مي‌توانيم به آنها یا به اروپایی‌ها اعتماد کنیم؟! این مصداق همان ضرب‌المثل «سگ زرد، برادر شغال» است. همه آنها یک هدف دارند؛ فقط شكل حقه‌بازی‌های آنها تفاوت دارد؛ آیا باز هم باید فريب آنها را بخوریم؟! با چه منطقی می‌توان این امر را توجیه کرد؟!
وظیفه مردم انقلابی، تربیت اعتقادی نسل آینده
ایشان آنچه را که ما نمی‌توانیم ببینیم، می‌بیند. سنت‌های الهی نقض نمی‌شود؛ اگر دنبال هوای نفس رفتیم، ایمان از بین می‌رود؛ یعنی همان عامل عزت و اقتدار و موفقیت‌ها را از دست می‌دهیم؛ اما اگر به دنبال کسب رضای الهی بودیم، خداوند نیز نصرتش را شامل حالمان می‌کند. از این‌رو یکی از مهم‌ترین وظایفی که بر عهده مردم انقلابی است، تربیت نسل آینده بر اساس اعتقادات قوی و صحیح است؛ اعتقاد واقعی به خدا و نصرت‌های الهی. اگر این اعتقاد نباشد، حداكثر به این نتیجه می‌رسیم که بايد از آمریکا و اروپا قوی‌تر باشیم تا خودمان را حفظ کنیم؛ اما کسی که به خدا اعتماد دارد می‌داند كه اگر در راه خدا کم نگذارد، حتي با دست خالی در مقابل تمام دنیا پیروز می‌شود.
سخنرانی آيت‌الله مصباح يزدي (دام‌ظله) در دیدار با جمعی
 از اساتید عقیدتی سیاسی و کارکنان وزارت دفاع؛ قم؛ 9/12/97
زلال بصیرت روزهای پنج‌شنبه منتشر می‌شود.