kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۶۳۸
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۳
پاسخ سخنگوی دستگاه قضا به برخی شبهات مطرح شده:

رئیس قوه قضائیه از هیچ کاندیدا و لیستی حمایت نکرده است

سخنگوی قوه‌ قضائیه با رد شایعات مطرح شده درباره نقش رئیس دستگاه قضا در حمایت از لیست‌های انتخاباتی گفت: رئیس قوه قضائیه بعضی درخواست‌ها درباره تهیه لیست و تأیید صلاحیت‌ها را مغایر شأن قوه قضائیه می‌داند.





به گزارش خبرگزاری میزان، غلامحسین اسماعیلی در بیستمین نشست خبری خود با خبرنگاران، با‌ اشاره به نقش قوه قضائیه در حمایت از تولید داخلی گفت: با پیگیری دادگستری استان اردبیل شاهد فعال‌سازی مجدد کارخانه «آرتا کابل» بودیم که با ورود کمیته حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری به چرخه تولید بازگشت. در این کارخانه علاوه‌بر‌ اشتغال کارگران سابق، تعدادی از زندانیان رای باز نیز مشغول به کار شدند.
بازگشت هزار میلیارد تومان به بیت‌المال
 در پرونده شرکت ایران ‌ترانسفو
اسماعیلی با‌ اشاره به مشکلات گروه صنعتی «ایران ‌ترانسفو» اظهار داشت: با ورود دادستانی تهران به این پرونده مشخص شد که خریدار این مجموعه اهلیت لازم را نداشته و علی‌رغم برخورداری از تسهیلات بانکی، نه تنها اقساط تسهیلات را پرداخت نکرده بلکه میلیارد‌ها تومان به‌صورت غیرقانونی از حساب این شرکت خارج کرده بود.
وی افزود: قرارداد این واگذاری فسخ و مقرر شد این شرکت از طریق بورس به خریداران واگذار گردد و تنها در همین یک اقدام حدود هزار میلیارد تومان به بیت‌المال بازگشت.
محکومیت قطعی بیش از 50 مفسد اقتصادی
 در دو هفته اخیر
سخنگوی قوه قضائیه با‌ اشاره به پرونده‌های فساد اقتصادی گفت: طی هفته‌های اخیر برای بیش از ۵۰ نفر از مفسدان اقتصادی محکومیت قطعی به شرح زیر صادر شده است: «حمیدرضا مرادی» به جرم اخلال در نظام ارزی به‌صورت عمده به تحمل ۲۰ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق، رد مال و پرداخت جزای نقدی محکوم شد. «محمد نائینی تهرانی» به جرم مشارکت در اخلال در نظام ارزی به‌صورت عمده، به تحمل ۱۵ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق، رد مال و پرداخت جزای نقدی محکوم شد. «امیرخسرو علایی» به جرم اخلال در نظام ارزی به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری و شلاق و رد مال، «سعید علیزاده» به جرم مشارکت در اخلال در نظام ارزی به تحمل ۱۰ سال حبس و شلاق و رد مال، «مرتضی فلاح ‌اشتری» به جرم مشارکت در اخلال در نظام ارزی به تحمل 20 سال حبس و شلاق و رد مال و جزای نقدی، «مهرداد داوودی» به جرم مشارکت در اخلال در نظام ارزی به تحمل ۱۰ سال حبس، «رحیم تبریزی» به جرم مشارکت در اخلال در نظام ارزی به تحمل ۱۲ سال حبس و محرومیت از مشاغل مختلف، «مجید هرسی» به جرم مشارکت در اخلال در نظام ارزی به تحمل ۱۰ سال حبس، «مهرداد صفری» به جرم اخلال در نظام ارزی به تحمل ۱۲ سال حبس و ضبط ۱۲۸۰ میلیارد ریال به‌عنوان جزای نقدی، «حمید عبادی کجانی» به جرم معاونت اخلال در نظام ارزی به تحمل ۸ سال حبس و ضبط ۲۰ میلیون لیر ‌ترکیه به‌عنوان جزای نقدی و محرومیت از برخی مشاغل محکوم شده‌اند.
احکام قطعی پرونده جاسوسی
 در پوشش محیط‌زیست صادر شد
اسماعیلی با اعلام خبر تایید احکام پرونده موسوم به محیط‌زیست در دادگاه تجدیدنظر اظهار داشت: در این پرونده «مراد طاهباز» به جرم همکاری با آمریکا به ۱۰ سال حبس، «نیلوفر بیانی» به جرم همکاری با آمریکا به ۱۰ سال حبس، «هومن جوکار» به جرم همکاری با آمریکا به ۸ سال حبس، «طاهر قدیریان» به جرم همکاری با آمریکا به 8 سال حبس، «سام رجبی» به جرم همکاری با آمریکا به 6 سال حبس، «سپیده کاشانی دوست» به جرم همکاری با آمریکا به 6 سال حبس، «امیرحسین خالدی» به جرم جاسوسی به 6 سال حبس و «عبدالرضا کوهپایه» به جرم اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور به تحمل چهار سال حبس محکوم شدند.
آخرین وضعیت پرونده اغتشاشات آبان‌ماه
وی درباره برخورد قوه قضائیه با لیدر‌های اغتشاشگران آبان 98 گفت: جمعی از عناصر اصلی اغتشاشات در استان‌های مختلف شناسایی شدند. هم در تهران، هم در اصفهان، شیراز و خوزستان عناصر متعددی از اغتشاشگران اصلی محاکمه و حکم بدوی صادر شده و در فرآیند تجدیدنظر است.
ارجاع باند تبهکار «امیر آلمانی» از ‌ترکیه
سخنگوی دستگاه قضا با‌ اشاره به یک نمونه از این پرونده‌ها افزود: یکی از باندهای تبهکار در تهران که اصطلاحا به «امیر آلمانی» مشهور شده بود، سابقه اعمال مجرمانه از جمله سرقت مسلحانه و سلب آسایش عمومی داشتند و در اغتشاشات اخیر دست به انجام اقداماتی همچون آتش زدن بانک و پمپ بنزین و ارسال فیلم به شبکه‌های خارجی کرده بودند. این افراد بعد از خروج از کشور به ‌ترکیه رفتند و سردسته این باند در کمپ پناهندگان با عناصر وابسته به گروهک نفاق همکاری‌هایی داشته است که با پیگیری‌های قضایی از ‌ترکیه برگشتند و بازداشت شدند.
تبادل 2 زندانی در ایران و آلمان
 با همکاری قوه قضائیه
اسماعیلی از تبادل دو زندانی ایرانی و آلمانی خبر داد و گفت: یک شهروند ایرانی به بهانه نقض تحریم‌ها و درخواست دادستانی آمریکا بازداشت شده بود که با مساعدت دستگاه قضایی یک تبعه آلمان زندانی در کشورمان با این فرد مبادله شد که روز یکشنبه وارد کشور شده است.
احتمال محاکمه «اکبر طبری» قبل از پایان سال
وی درباره آخرین وضعیت پرونده طبری اظهار داشت: تحقیقات این پرونده به اتمام رسیده است. پیش‌بینی‌های لازم انجام شده تا در صورت صدور کیفرخواست قبل از پایان سال، جلسات محاکمات آغاز می‌شود.
تکذیب حمایت رئیس قوه قضائیه از کاندیداها
 و لیست‌های انتخاباتی
سخنگوی قوه قضائیه درباره شایعات مطرح شده درباره حمایت رئیس قوه قضائیه از برخی کاندیداها گفت: برخلاف شایعات مطرح شده، ریاست قوه قضائیه به هیچ عنوان از هیچ فرد، لیست یا جریانی حمایت نمی‌کند و لیست و کاندیدایی ندارد. ملاقات و مراجعاتی شده ولی رئیس دستگاه قضا گفته‌ که در امر تهیه لیست و تأیید صلاحیت‌ها به لحاظ رعایت شأن قوه قضائیه ملاحظه‌ای را نمی‌پذیرد و از ورود به این موضوع معذور است.
بازداشت افرادی از شورا و شهرداری
در پرونده «کلاک»
اسماعیلی درباره آخرین جزئیات پرونده زمین‌خواری در کلاک، اظهار داشت: علی‌رغم صدور رای به نفع مالکان این اراضی، ولی مشخص شد آراء صادره مبتنی بر مستندات غیرقضایی است. همچنین این موضوع در نهاد‌های ذی‌ربط یک فرآیند غیرقانونی را طی کرده و مستندات آن مخدوش است و نمی‌بایست برابر ضوابط و مقررات این اراضی وارد محدوده شهر می‌شد. با نقض آرا توسط دیوان عالی کشور، این اراضی به حالت سابق خود اعاده شده است.
به گفته وی، تاکنون افرادی در حوزه شورای شهر و شهرداری این منطقه تحت تعقیب قرار گرفته و بازداشت شدند.
20  کلاهبردار از نامزدهای رد صلاحیت شده  مجلس دستگیر شدند
سخنگوی دستگاه قضا درباره سوءاستفاده از نامزدهای رد صلاحیت شده انتخابات گفت: تا الان حدود ۲۰ نفر شناسایی و دستگیر شدند. برخی از آنها با قرار تامین آزاد شدند و چهار یا پنج نفر از آنها هنوز در بازداشت هستند.
3 هزار میلیارد تومان از بدهی ابربدهکار بانکی تسویه شد
اسماعیلی با‌ اشاره به دستگیری یک ابربدهکار بانکی افزود: مجموع بدهی این فرد حدود چهار هزار میلیارد تومان بود که حدود سه هزار میلیارد تومان در فرآیند تحقیقات اولیه با مذاکرات صورت گرفته به بانک بازگردانده شد. از سویی سعی می‌کنیم مابقی مطالبات را در صورت امکان از محل اموال و دارایی‌های این شخص به بانک برگردانیم.