kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۵۸۵
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۷
پس از تصرف حلب و خطاب به آمریکا، ترکیه و تروریست‌ها

بشار اسد: جنجال بی‌فایده است/تا تصرف آخرین سنگر دشمن می‌جنگیم

رئیس‌جمهور سوریه ضمن تبریک پیروزی‌های چشمگیر ارتش در استان حلب، اعلام کرد که علیرغم جار و جنجال‌ها، نبرد تا پیروزی کامل ارتش و مردم این کشور بر تروریست‌ها ادامه خواهد یافت.




«بشار اسد» پیروزی‌های چشمگیر اخیر ارتش سوریه را به مردم این کشور تبریک گفت و اعلام کرد، وفاداری (پایداری) ساکنان حلب به کشور و ارتش، همه محاسبات دشمنان را نقش بر آب کرد...من مطمئن هستم که این نوع پایداری‌،که نمایانگر اراده فولادین و وابستگی عمیق و ریشه دار است، سبب خواهد شد که حلب از زیر خاکستر جنگ برخیزد، تا جایگاه طبیعی و عالی در اقتصاد سوریه را بیابد.
به گزارش خبرگزاری میزان، بشار اسد گفت: هنگامی که (شهر)حلب در اواخر سال ۲۰۱۶ آزاد شد،... من می‌دانستم که قلوب و عقول نیرو‌های مسلح ما کجا سیر می‌کند و من به وطن‌پرست بودن مردم حلب و وفاداری آنها به کشورشان مطمئن بودم و اینکه ارتش سوریه محاسبات دشمن را برهم خواهد زد و این مورد، (در عمل نیز) رخ داده است.
بشار اسد تاکید کرد: ما بر ترسی غلبه کردیم که قصد داشتند در جانمان‌اندازند، ما بر توهماتی که قصد داشتند در ما ایجاد کنند غلبه کردیم، ما بر تجزیه و کینه و خیانت و بر هر فردی که این ویژگی را داشت و حامل آن بود، غلبه کردیم. ما می‌دانیم که (نبرد در استان حلب)، پایان جنگ و پایان توطئه‌ها و زوال تروریسم و تسلیم شدن دشمنان نیست، اما دماغ آنها به عنوان مقدمه شکست کامل دیر یا زود، به خاک مالیده شد. نباید آرام بگیریم و راضی شویم و باید آماده و مهیای نبرد بعدی شویم و نبرد را در حلب و ادلب ادامه دهیم. این آزاد‌سازی مقدمه‌ای برای آماده شدن برای نبرد‌های آتی است... و این صرف نظر از حباب‌های صوتی توخالی است که از شمال می‌آید. نبرد آزاد‌سازی در سراسر سوریه و درهم کوبیدن تروریسم و تحقق ثبات ادامه می‌یابد.
منظور بشار اسد از شمال‌، کشور ترکیه است. مقامات این کشور طی روزهای گذشته، جاروجنجال‌های زیادی را برای توقف پیشروی ارتش سوریه در ادلب‌، راه‌انداخته بودند. رئیس‌جمهور سوریه گفت: ارتش سوریه در عمل به وظایف ملی خود درنگ نخواهد کرد... درود بر مردمی که پایداری کردند و درود بر ارتش عظیم ما و نیرو‌های هم ردیف آنها و درود بر صلابت آنها در سرما و گرما که امنیت را به ما بخشیدند و تبریک و درود بر برادران و دوستان و متحدان ما که شانه به شانه ارتش، در زمین و هوا جنگیدند و خون آنها با خون ارتش ما درهم آمیخت.
اولین پرواز از فرودگاه حلب
به گفته« باسم منصور» وزیر حمل‌ونقل سوریه، امروز اولین پرواز از دمشق به حلب انجام خواهد شد. وی افزود، به لطف فداکاری‌های ارتش سوریه و تامین امنیت اطراف فرودگاه حلب و تامین امنیت کامل اطراف شهر، امکان فرود و برخاستن هواپیماها در فرودگاه بین‌المللی حلب به طور کامل فراهم شده است. وی خاطرنشان کرد: به رغم حملات و تجاوزات گروه‌های تروریستی در طول دوره جنگ علیه تروریسم فرودگاه تحت محافظت قرار داشت و برای انجام پروازها آماده نگه داشته شده بود.
به گزارش ایسنا، منصور ادامه داد: کادر خدمت‌رسانی آماده بازگشت به خدمت هستند و از سرگیری پروازها به منزله بازگشت قدرتمند صنعت و تجارت و آغاز فعالیت چرخه اقتصاد به عنوان نقطه استراتژیک مهم در عرصه کار و اقتصاد کشور است. فرودگاه بین‌المللی حلب از سال ۲۰۱۱ چند ماه پس از آغاز جنگ داخلی در سوریه تعطیل شد.
حمایت قاطع تاجر سوری از بشار اسد
یک بازرگان سوری که نامش در فهرست جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته است، واکنش جالبی به این موضوع نشان داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، «وسیم القطان» گفت: این افتخاری برای من است که نامم در فهرست تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفته است. وی که ریاست اتاق بازرگانی حومه دمشق را به عهده‌دارد، در صفحه شخصی خود نوشت: گنجانده شدن نام من در این فهرست، مدالی بر سینه ام است. القطان توجیه اتحادیه اروپا درباره علل تحریم‌ها را بهانه‌های واهی توصیف کرد و افزود: اتحادیه اروپا طرف اصلی در تحریم آمریکا علیه سوریه است. این اقدامات اتحادیه اروپا غیرانسانی است و علت گنجاندن نام من در این فهرست، ارتباط من با دولت سوریه و رئیس‌جمهور حکیم آن و پایداری و میهن‌پرستی من است، که به آن افتخار می‌کنم.
حمایت روسیه از جنگ در ادلب
« دیمتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت، روسیه از نبرد ارتش سوریه علیه تروریسم در استان ادلب حمایت خواهد کرد. پسکوف اظهار داشت: دولت روسیه از اینکه تروریست‌ها در ادلب جان تازه‌ای گرفته‌اند، متاسف است.
این اظهارات بعد از آن مطرح شد که رئیس‌جمهوری آمریکا در تماس تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود، درباره آنچه که اوضاع خشونت‌آمیز در ادلب خواند، ابراز نگرانی کرده بود. اواخر تابستان سال ۲۰۱۸ میلادی، سران روسیه و ترکیه در سوچی روسیه به توافقی دست یافتند که براساس آن، ترکیه وعده داد بدون خونریزی، مخالفان مسلح را از این منطقه خارج یا آنها را خلع سلاح کند، اتفاقی که تا امروز رخ نداده است. همین مسئله باعث شد که ارتش سوریه راسا علیه تروریست‌ها وارد عمل شود.
ادامه خشم غرب از عملیات ادلب
«آن لینده» وزیر خارجه سوئد، همسو با آمریکا و سایر کشورهای غربی، با عملیات پاکسازی تروریست‌ها در استان ادلب، مخالفت کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، لینده در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا، خواستار تشدید فشار بر دولت «بشار اسد» شد و عملیات ارتش سوریه در ادلب را محکوم کرد. صحبت‌های وزیر خارجه سوئد در حالی مطرح شده که اتحادیه اروپا دوشنبه گذشته در واکنش به پیشروی‌های ارتش سوریه در استان ادلب، تحریم‌ها علیه سوریه را تشدید کرد. تحریم‌های جدید، انسداد دارایی‌های بانک مرکزی سوریه در اروپا و علاوه‌بر آن، تحریم نفتی و محدودیت‌هایی در زمینه سرمایه‌گذاری در سوریه را نیز شامل می‌شود.
وزارت خارجه انگلیس هم اعلام کرد که این کشور حتی پس از خروج کامل از اتحادیه اروپا در اواخر سال 2020‌، از تحریم‌های این اتحادیه علیه سوریه تبعیت می‌کند.
اسکان فلسطینی‌ها در «الانبار» عراق
«محمد البلداوی» نماینده ائتلاف «فتح» در پارلمان عراق، از تحرکات آمریکا برای استقرار فلسطینی‌ها در استان‌های غربی عراق خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس، وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: آمریکا برای دور کردن حشد‌الشعبی از استان‌های غربی عراق به ویژه استان الانبار، برنامه‌ریزی می‌کند و هدف او، ایجاد بستری مناسب برای اسکان فلسطینی‌ها در داخل عراق است. آمریکا تلاش می‌کند تا مساحت زیادی از صحرای الانبار را برای انتقال خانواده‌های فلسطینی، مهیا سازد.
البلداوی افزود: آمریکا به همراه گروه‌های سنی و کرد همسو با خود، برای دور کردن حشد‌الشعبی از مناطق غربی عراق تلاش می‌کند و به دنبال ایجاد گروه‌های جدید طائفه‌ای در خدمت اهداف خود، در این مناطق است.