kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۵۵۵
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
روحانی در جشنواره خوارزمی ‌خبر داد

افتتاح ۱۸ پتروشیمی ‌بزرگ تا پایان دولت دوازدهم

رئیس‌جمهور گفت: ما تا پایان دولت ۱۸ پتروشیمی ‌بزرگ جدید افتتاح می‌کنیم که این کار به همت متخصصان انجام می‌گیرد.

حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور صبح دیروز (دوشنبه) در سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی خوارزمی‌ که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: برای ما افتخار است که در جامعه بشری امروز عالمان، اندیشمندان و فرهیختگان، مسیر علم و دانش را پیش می‌برند. همه ارزش انسان این است که در نقطه‌ای که قرار گرفته حرکت و تلاش و شرایط نو را به نسل بعد واگذار می‌کند. آنچه گذشتگان برای ما انجام دادند حاصل هزاران سال و قرن‌ها تلاش در طول تاریخ بشر بوده است.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: آنچه امروز به‌عنوان علم، دانش، علوم پایه و علوم مختلف در بخش‌های مختلف شاهد آن هستیم حاصل تلاش و کوشش قرن‌ها و سالیان متمادی از سوی اندیشمندان و دانشمندان است.
روحانی با بیان اینکه در واقع در هر نسلی ما چند آجر را روی این بنای رفیع می‌گذاریم و نسل‌های بعد اقدامات جدید را انجام می‌دهند، اظهار داشت: برای ما افتخار است که دانشمندان امروز جامعه ایران و جامعه بشری در تلاش هستند و عزیزانی هم که امروز برنده شدند افتخار آفریدند چرا که توانستند در مسیر علم و دانش گامی ‌فراتر بگذارند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز در جامعه ایران و بعد از انقلاب یکی از افتخارات ما آمار علم و دانش است، تأکید کرد: اگر با ۴۱ سال پیش مقایسه کنیم می‌بینیم پیشرفت جامعه ما از نظر تعداد دانش‌آموز، مراکز فناوری، پردیس‌ها و پارک‌های علم و فناوری مدام در حال سرعت یافتن است. ما مشاهده می‌کنیم ایران در مسیر رشد، علم و دانش حرکت قابل قبولی پیدا کرده است.
روحانی ادامه داد: همه آمار و ارقام نشان می‌دهد وضع ما امسال از چند سال پیش بهتر است. اخیراً وزیر علوم آماری در اوایل بهمن‌ماه ارائه داده بود. بخشی را می‌خوانم که بدانید در آمار، ارقام و واقعیت حرکت ما در مسیر پیشرفت و تعالی است.
شاخص جهانی کشور
 در نوآوری ۵۹ پله ارتقا پیدا کرده است
وی با‌ اشاره به اینکه شاخص جهانی کشور در نوآوری از آغاز دولت یازدهم یعنی سال ۹۲، از ۱۲۰ به رتبه ۶۵ در پایان سال ۹۷ رسید و این نشان می‌دهد ارتقا پیدا کرده‌ایم، گفت: این روند تداوم دارد به‌گونه‌ای که در سال ۹۸ به رتبه ۶۱ رسیده‌ایم یعنی ارتقای ۵۹ پله؛ این یک آمار افتخارآفرین برای ما است.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: البته اگر شرایط تحریم نبود ما بی‌تردید شرایط بهتری داشتیم اما در شرایط فشار و تحریم هم راه را گم نکردیم و مسیر را درست پیموده‌ایم.
روحانی گفت: اینکه توانسته‌ایم در طول این چهل سال ۵۹ پله در نوآوری ارتقا پیدا کنیم معنای آن این است که مسیر انقلاب، مردم و دانش‌پژوهان مسیر درست و صحیحی بوده است.
رئیس‌جمهور با‌ اشاره به جایگاه علمی‌ کشورمان در میان کشورهای مختلف، گفت: ایران در این مدت توانسته از رتبه ۲۱ به رتبه ۱۶ ارتقا پیدا کند. این نشان می‌دهد که حرکت ما یک حرکت سریع در رشد علم است. ما در رشد علمی‌ جزو اولین‌ها هستیم که نشان‌دهنده تحرک قابل قبول دانشگاه‌ها و مراکز علمی ‌کشور است. روحانی با‌ اشاره به نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت به او، گفت: در نامه وزیر صنعت آمده که ما در سال ۹۷ و ۹۸ مجموعاً یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو از قطعاتی که قبلاًً در بخش صنعت وارد می‌کردیم، امروز به خودکفایی رسیدیم و در داخل تولید می‌کنیم. این بسیار مهم است که ما ظرف دو سال بیش از یک میلیارد یورو واردات از خارج را در داخل تولید می‌کنیم. وی تصریح کرد: وزیر سلامت ما اعلام می‌کند در یک سال گذشته ۵۰۰ میلیون دلار واردات دارویی و تجهیزات پزشکی کمتر شده و همین مقدار در داخل تولید می‌شود. اینها نشان می‌دهد ما این توانمندی را داریم.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: همیشه دانشگاهیان ما در ایام انتخابات از فعال‌ترین اقشار بوده‌اند و حضورشان در مسائل سیاسی و انتخابات بسیار خوب است اما یادمان نرود که ما دنبال علم رفته‌ایم و علم و دانش را نباید تقسیم کنیم.
دموکراسی و پارلمان را ما در منطقه پایه‌گذاری کردیم
روحانی با بیان اینکه ما تاریخ، اندیشمندان و استعدادهای بالایی داریم، اظهار داشت: ما در منطقه، دموکراسی را در زمان مشروطیت پایه‌ریزی کردیم. قبل از ایجاد پارلمان در خاورمیانه، ما بودیم که مجلس و دموکراسی را ایجاد کردیم. ما ملت بزرگ و اندیشمندی هستیم. وی افزود: ما نخوت و غرور نداریم و علم خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهیم و از علم دیگران هم استفاده می‌کنیم. رئیس‌جمهور با بیان اینکه در چند ماه اخیر به دو الی سه مرکز رفتم که بسیار جالب توجه بود، خاطرنشان کرد: در مرکزی رفتم که کامیون می‌ساختند و اخیراً با نام جدید ایرانی آن را تکمیل کردند که از اول تا آخر آن ایرانی است. این جای افتخار دارد که در شرایط تحریم و فشار روی پای خودمان ایستاده و ماشین سنگین تولید می‌کنیم. روحانی با‌ اشاره به اینکه در جنوب کشور مرکزی برای ساخت توربوفن را بازدید کردیم که نیاز کشور را برطرف می‌کند، تأکید کرد: من از وزیر نفت که در این زمینه وسواس دارد پرسیدم که این محصولات با همتایان خارجی تفاوتی دارد؟ وی گفت که «نه» و با تولید این محصولات نیاز ما برطرف شده‌است.
افتتاح ۱۸ پتروشیمی ‌بزرگ تا پایان دولت
وی اعلام کرد: ما تا پایان دولت ۱۸ پتروشیمی‌ بزرگ جدید افتتاح می‌کنیم که این کار به همت متخصصان انجام می‌گیرد. جز یک قسمت‌های کم، بقیه تأسیسات به دست دانشمندان و متخصصان ما ساخته می‌شود.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: ما در زمینه بیوتکنولوژی و هوافضا کارهای خوبی کردیم. ما در تولید اکثریت داروها روی پای خود ایستاده‌ایم. در بحث فضایی در دولت قبل در ارتفاع ۲۵۰ کیلومتر کار کردیم و در این زمینه مشکل نداریم و امروز بالای ۵۰۰ کیلومتر کار می‌کنیم که موفق هم هستیم؛ مشکلاتی هست که آنها برطرف خواهد شد.
روحانی با بیان اینکه یکی از راه‌های تشویق دانشمندان ما همین جشنواره‌ها است، افزود: راه‌های مختلفی برای تشویق دانشجویان برای حرکت به سوی فناوری وجود دارد. همین پارک‌های علم و فناوری محیط‌های خوبی برای گسترش علم ایجاد کرده است. وی ادامه داد: افتتاح کارخانه‌های نوآوری بسیار خوب و قدم نوینی بوده است که امیدواریم در همه استان‌ها افتتاح شود. شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده‌ها هم خوب هستند که به این مسیر سرعت می‌بخشند.
رئیس قوه مجریه اظهار داشت: ما در آغاز این دولت ۱۱ شرکت دانش‌بنیان داشتیم که در حال حاضر به ۱۶۲۵ شرکت دانش‌بنیان رسیدیم. این نشانه پیشرفت است و ما در مسیر رشد و توسعه هستیم.
«پمپئو» مشغول دیوارکشی است
رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما باید دنبال تعامل باشیم و نه دیوار! باید به‌جای دیوار پل بزنیم. باید با ملت‌ها و دانشگاه‌های دیگر پل بزنیم. «پمپئو» و افرادی مثل او دائماً مشغول دیوارکشی هستند.
وی گفت: ما باید از مشکلات عبور کنیم و اتفاقاً حالا که ما را تحت فشار قرار داده‌اند، باید با امید و تلاش بیشتر از این مشکلات عبور کنیم و این کار امکان‌پذیر است.
رئیس‌جمهور در پایان گفت: همه اینها افتخارات ماست و به ما نشان می‌دهد که می‌توانیم با وحدت و اتحاد و کنار هم بودن در این شرایط سخت هم به نقاط بسیار ارزشمند برسیم و می‌توانیم برای مردم هم رفاه ایجاد کنیم و هم افتخارات علمی ‌بیافرینیم.