kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۵۴۶
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۸
پاسخ کارشناس تحریم به فرافکنی برخی مسئولان:

محدودیت‌های بانکی ارتباطی با FATF ندارد

یک کارشناس حوزه تحریم اعلام کرد: موضوعی که باعث می‌شود دسترسی ایرانی‌ها در خارج از کشور به خدمات بانکی دچار مشکل شود، تحریم‌های بانکی آمریکا و دستورالعمل‌های وزارت خزانه‌داری است و این موضوع ارتباطی به FATF ندارد.

مسعود براتی، کارشناس حوزه تحریم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: روز گذشته خبری از معاون اقتصادی وزارت خارجه منتشر شد مبنی بر اینکه اگر ایران در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) قرار بگیرد حساب‌های بانکی ایرانیان در خارج از کشور بسته می‌شود و ایرانی‌ها باید با پاسپورت کشورهای دیگر حساب باز کنند. وی افزود: این خبر موجی از نگرانی و اضطراب را ایجاد کرده است در حالی که این اظهارنظر مبتنی بر واقعیت FATF  و مسائل بانکی نبوده و در نتیجه حرف دقیقی نیست.
این کارشناس حوزه تحریم ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که همین الان هم بخشی از اقدامات ذیل لیست سیاه علیه ایران در حال اجرا است و این اقدامات اثری بر تعاملات مالی ایرانیان نداشته است. دلیل این موضوع هم کاملا روشن است. ما الان تحت شدیدترین تحریم‌های بانکی آمریکا قرار داریم.
براتی همچنین افزود: یک سوءبرداشت بین مسئولان ایجاد شده است که این موضوع ناشی از نادیده گرفتن تحریم‌های بانکی آمریکا است. در بحث تحریم‌های بانکی آمریکا دستورالعمل‌هایی وجود دارد که از طرف وزارت خزانه‌داری آمریکا ابلاغ شده است و کشورهای مختلف به واسطه‌ مناسبت موجود در روابط بانکی به آن توجه می‌کنند. ما باید منشا تهدیداتی که علیه ما وجود دارد را باید درست بشناسیم تا بتوانیم درست تصمیم بگیریم. این کارشناس حوزه تحریم تاکید کرد: در مجموع آن چیزی که باعث می‌شود وضعیت ایرانی‌ها در خارج از کشور در دسترسی به خدمات بانکی دچار مشکل شود، تحریم‌های بانکی آمریکا و دستورالعمل‌های وزارت خزانه‌داری است و این موضوع ارتباطی به FATF ندارد. در همین اخباری هم که از مدیران بانک‌های کشورهای ایتالیا و مالزی منتشر شد هم مشاهده می‌شود که آنها به تحریم‌های آمریکا اشاره کردند.