kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۴۶۵
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰

دور تند گزافه‌گویی مقامات سعودی علیه ایران در سایه مواضع حقارت‌بار ظریف

رژیم مهمان‌کش و در حال سقوط آل‌سعود که تنها هنرش بمباران زنان و کودکان یمن تحت نظر آمریکا و اسرائیل است، در سایه مواجهه حقارت‌بار و منفعلانه وزیر امور خارجه ایران، گنده‌گویی و دروغ‌پردازی خود علیه ایران را شدت داده است.

 
  سرویس سیاسی ـ

علیرغم گستاخی و بی‌شرمی مکرر گاو شیرده ترامپ مقابل ایران، ظریف، وزیر امور خارجه، همچنان بر مواجهه حقارت‌بار با رژیم مهمان‌کش و در حال سقوط آل‌سعود اصرار دارد. مرور مواضع دو طرف نشان می‌دهد، هرچه گزافه‌گویی و وقاحت آل سقوط دور تندتری به خود می‌گیرد، با کمال تأسف، وزیر خارجه ایران نیز بیشتر به لاک انفعال فرو می‌رود. تعجب برانگیز است که در همین حال، خود ظریف به سابقه پاسخ منفی عربستان به تلاش‌های ایران برای کاهش تنش‌اشاره دارد و تصریح کرده است که «سعودی‌ها به دنبال کاهش تنش نیستند.»
وی در کنفرانس امنیتی مونیخ گفته است: ایران برای پیشبرد این طرح و کاستن از تنش‌ها در منطقه به پادشاه سعودی و شاه بحرین نامه فرستاده است، آن هم با وجود آنکه با این کشورها روابط دیپلماتیک ندارد. ظریف افزوده است: ما به آنها نگفتیم که این ابتکار ماست، بلکه گفتیم که این پیشنهادات ماست و اگر شما هم نکته‌ای دارید، بیان کنید.
وزیر امور خارجه با‌اشاره به سابقه رفتار منفی عربستان سعودی در پاسخ به تلاش‌های ایران برای کاستن از تنش‌ها، گفت: بعد از ترور سردار سلیمانی، برای چند هفته رفتار آنها [سعودی‌ها] تعدیل شد، شاید بابت اینکه از پاسخ ما نگرانی داشتند، اما بعد از آنکه من گفتم که پاسخ ما پایان یافته، آنها بار دیگر به رویه سابق بازگشتند.
ظریف اظهار داشت که سعودی‌ها به دنبال کاهش تنش نیستند، چراکه پایین آمدن تنش را با کارزار فشار حداکثری آمریکا در تضاد می‌بینند.
وی در پاسخ به اینکه چه پیامی برای عربستان سعودی و دیگر کشورهای همسایه دارد، گفته است: ما به هیچ وجه دنبال مشکل با همسایگان خود نیستیم. زمانی که عراق به کویت حمله کرد، ما به کمک کویت رفتیم، با وجود آنکه کویت از عراق حمایت کرده بود. زمانی که عربستان سعودی قطر را محاصره کرد، ما به کمک قطر رفتیم. اگر هم امروز کسی به عربستان سعودی حمله کند، ما حاضریم به کمک آنها برویم.
وزیر امور خارجه می‌افزاید: آماده‌ایم که امروز بنشینیم و با تمام همسایگان خود درباره یک سازوکار امنیتی گفت‌وگو کنیم که امنیت تمام ما در خلیج‌فارس را تأمین کند. خلیج‌فارس متعلق به همه ماست. پیام من به برادرانم این است که ایالات متحده برای شما محافظت نمی‌آورد. اسرائیل از شما حفاظت نمی‌کند. شما به حفاظت از درون نیاز دارید. امنیت خریدنی نیست.
ظریف به حمایت از عربستان سعودی از گروهک تروریستی منافقین‌اشاره کرده و گفت: این گروهک که برای هر سخنرانی به جان بولتون ۵۰ هزار دلار پول می‌دهد، پول خود را در خیابان و از طریق اعانه دریافت نمی‌کند، بلکه آن را از افرادی در عربستان سعودی دریافت می‌کنند.
اتهام‌زنی مقام سعودی به ایران و حزب‌الله
به بهانه سالروز ترور رفیق الحریری
علی‌رغم مواضع از موضع درماندگی ظریف، آل‌سعود بر تداوم گستاخی مقابل ایران پای می‌فشارد.
خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع سعودی در اظهاراتی به مناسبت پانزدهمین سالروز ترور رفیق الحریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان، به حزب‌الله و ایران هجمه برد. بر اساس گزارش النشره، وی مدعی شد: پانزده سال پیش رفیق الحریری ترور شد. وی رهبری ملی و مصلح بود که مسیر بازسازی و تحقق ثبات در کشورش را دنبال می‌کرد.... شبه‌نظامیان خیانتکار ایرانی که از او و پروژه نهضت ملی‌اش به تنگ آمده بودند، وی را ترور کردند؛ این شبه‌نظامیان تنها فرهنگ ویرانی را می‌شناسند!
به گزارش فارس، وی ادامه داد؛ رفیق الحریری رفت اما پروژه ملی وی که در راستای «تحقق ثبات و همزیستی برای مقابله با پروژه‌های شبه‌نظامیان فرقه‌گرا» است، باقی خواهد ماند.
سناتور آمریکایی: ترور رفیق حریری
 کار مشترک عربستان و اسرائیل بود
گنده‌گویی این مقام سعودی اما در شرایطی است که چاک گرسلی، رئیس‌کمیته قضائی سنای آمریکا مهر 95 در مصاحبه با مجله پالیتیکو تاکید کرد؛ ترور رفیق حریری نخست‌وزیر پیشین لبنان کار رژیم صهیونیستی است و عربستان نیز در این جنایت با صهیونیست‌ها همکاری کرده است.
نماینده ایالت آیووا و رئیس‌کمیته قضایی مجلس سنای آمریکا گفته بود: اسنادی تازه به دست آمده که نشان می‌دهد اسرائیل عملیات ترور رفیق حریری را با کمک عربستان سعودی انجام داده است.
به گزارش فارس به نقل از شبکه خبری لبنان دیبایت، این سناتور آمریکایی با اعلام اینکه دلایل قاطعی وجود دارد که ریاض به صورت مستقیم در سایر عملیات‌های تروریستی دست دارد، تاکید کرده بود: «عربستان همچنین در تقویت تروریسم در آمریکا و اروپا نقش دارد.»
در جریان ترور رفیق حریری در سال 2005 نوک پیکان حملات و اتهامات در حالی به سوی حزب‌الله نشانه رفت و کشورهای غربی و برخی کشورهای عربی از جمله عربستان، حزب‌‌الله را عامل ترور رفیق حریری معرفی کردند که رفیق حریری، رهبری پنج کابینه در دولت لبنان را طی دوران مسئولیتش بر عهده داشت و در این دوران از روابط خوبی با حزب‌الله لبنان برخوردار بود به نحوی که بسیاری از تحلیلگران یکی از عوامل ترور وی را نزدیکی به سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان عنوان می‌کنند.
حریری بر اثر انفجار در مسیر کاروان حامل وی در بیروت به قتل رسید. در ابتدای تحقیقات درباره ترور وی چند تن از اعضای حزب‌الله دستگیر شدند ولی پس از گذراندن مدتی زندان، بی‌گناهی آنان ثابت و آزاد شدند.
عملیات روانی جاسوس اسرائیل
 در ضاحیه برای ترور رفیق حریری
سیدحسن نصرالله، نیز مردادماه سال جاری، دخالت‌ صهیونیست‌ها در ترور رفیق حریری نخست‌وزیر پیشین لبنان را افشا کرد.
وی در ابتدای سخنان خود گفته بود: امروز مطالبی را بیان می‌کنم که به کمک آن آفاق جدیدی در رابطه با تحقیقات مربوط به ترور رفیق حریری گشوده و به اتهام دشمن اسرائیلی در ترور حریری استناد خواهد شد.
به گزارش فارس، دبیرکل حزب‌الله با‌اشاره به بازداشت جاسوس اسرائیل در ضاحیه [جنوب لبنان]، تصریح کرده بود: در بازجویی‌هایی که از این شخص صورت گرفت، تصاویر ضبط شده وی که برای صهیونیست‌ها فرستاده بود نیز ضبط شد هر چند که ما در آن زمان به موضوع رفیق حریری و ترور وی توجه خاصی نداشتیم چون این موضوع در آن زمان هنوز محقق نشده بود.
سید حسن نصرالله گفته بود: در حال حاضر به دلیل ضیق وقت بعدا برخی اعترافات وی را بیان می‌کنم... این جاسوس همچنین اعلام کرد که با مرحوم رفیق حریری تماس گرفته و به وی به دروغ گفته است که حزب‌الله برای ترور شما برنامه‌ریزی کرده است!
وی اظهار داشته بود: «اسرائیل از سپتامبر سال 1993 تلاش می‌کرد تا رفیق حریری نخست‌وزیر سابق لبنان را متقاعد کند که حزب‌الله قصد ترور او را دارد.»
حزب‌الله لبنان همچنین به تصاویر ویدئویی از تحرکات هوایی اسرائیل بر فراز بیروت در مسیر حرکت رفیق حریری و نیز حضور غسان الجد، جاسوس اسرائیل، یک روز قبل از ترور در محل جنایت، استناد کرده است.
با این اوصاف، در دروغ‌پردازی و حرف مفت زنی مقام سعودی علیه ایران تردیدی نیست اما آنچه حیرت‌آور است، روند مواجهه منفعلانه ظریف با این رژیم قرون وسطایی و کودک‌کش است.
دوست من عادل الجبیر!!
وزیر امور خارجه ایران بهمن 94 در اجلاس امنیتی مونیخ و به فاصله کمتر از پنج ماه از فاجعه منا و قتل عام 7 هزار نفر از حجاج نیز گفته بود: «خبر خوب این بود که دوست من عادل الجبیر با حضور ایران، به مذاکرات وین بیاید.» (!)
وی به همین سیاق حقارت‌بار گفته بود: «500 زائر ما در مراسم حج کشته شدند اما ما روابط خود را قطع نکردیم حتی روابط خود با عربستان را کاهش هم ندادیم.» (!)
نزدیکی آل‌سعود به سقوط
به تصریح مراکز استراتژیک آمریکایی
رژیم قرون وسطایی و مهمان‌کش آل‌سعود، تنها هنرش کشتار کودکان و زنان یمن با بمب‌های خوشه‌ای تحت نظر مستقیم آمریکا و اسرائیل است و به نوشته الاخبار طی 14 سال گذشته دهها هزار زائر خانه خدا را در عربستان به قتل رسانده‌ است! دربار آل‌سعود هزينه تکفیری‌های وحشی را تأمين كرده و مي‌كنند. رژیم فاسد و وابسته‌ای که جنایت وحشیانه و نفرت‌انگیز قتل خاشقجی را مرتکب شد و ترامپ در واکنش به آن گفت؛ معامله صد‌ها میلیارد دلاری با عربستان را فدای دفاع از خاشقجی و محکوم کردن قتل او نمی‌کنم! آل‌سعود آنقدر به آمریکا وابسته است که قدرت ندارد بدون اجازه آمریکا آب بخورد. به بهانه خرید اسلحه،500 میلیارد دلار به آمریکا باج می‌دهد. در جنگ 33 روزه لبنان و جنگ ۲۲ روزه غزه نیز از صهیونیست‌ها حمایت کرد و به تصریح مراكز استراتژيك آمريكايي در حال سقوط است. مواضع حقارت‌بار ظریف، مقابل رژیمی با این اوصاف، خلاف منافع ملی و فاقد پایه عقلانی است.
سخنگوی وزارت خارجه جنایت جدید آل‌سعود را
شدیدا محکوم کرد
علی‌رغم مواضع منفعلانه ظریف، سخنگوی وزارت امور خارجه جنایت جدید آل‌سعود در منطقه المصلوب واقع در استان الجوف یمن را محکوم کرد.
سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حمله جنایتکارانه نیرو‌های ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به شهر المصلوب واقع در استان الجوف یمن را که منجر به شهادت و مجروح شدن ده‌ها نفر غیرنظامی از جمله زنان و کودکان شد، به شدت محکوم و با خانواده قربانیان و مردم مظلوم یمن ابراز همدردی کرد.
وی افزود: در چند سال گذشته بارها شاهد بوده‌ایم که هر زمان نیروهای ائتلاف به رهبری سعودی و یا همپیمانان آنها در جبهه‌های جنگ دچار شکست‌های مفتضحانه‌ای می‌شوند، با سلاح‌های آمریکایی اقدام به کشتار ناجوانمردانه زنان و کودکان و غیرنظامیان می‌کنند و فاجعه می‌آفرینند که جنایت روز گذشته در استان الجوف نمونه‌ای از ده‌ها جنایت جنگی آنان است.
موسوی با تاکید بر اینکه فاجعه انسانی در یمن باید پایان یابد، تصریح کرد: سکوت جامعه بین‌المللی نسبت به این جنایات جنگی، عاملان آنها را در کشتار بیشتر غیرنظامیان گستاخ‌تر کرده و موجب استمرار زیرپاگذاشتن تمامی قوانین بین‌المللی و حقوق بشری شده است. به گزارش فارس،‌ در پی حملات ائتلاف متجاوز سعودی در استان الجوف یمن ۳۰ تن کشته و تعدادی نیز زخمی شدند.