kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۴۶۴
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۲

نامه 10 هزار استاد دانشگاه به مردم؛ چگونه مجلس یازدهم در تراز مردم ایران باشد (تا انتخابات)

10 هزار استاد دانشگاه طی نامه‌ای به مردم ایران ویژگی‌های نمایندگان اصلح برای تشکیل مجلس یازدهم را تشریح و تبیین کردند.

 
  سرویس سیاسی-

در بخشی از این نامه آمده است: نیاز امروز ایران به رجال صادق در دستگاه‌های مقننه، مجریه و قضائیه، نیازی تاریخی است و از همین ابتدا صادقانه می‌گوییم که برای دست‌یابی به ایرانی آباد و آزاد در 1404 به مجلسی که مجلس رِجَالٌ صَدَقوُا باشد نیازمندیم، زیرا آغاز مسیر چهل ساله دوّم را در تشکیل مجلسی مردمی، کارآمد، نو، انقلابی، دانش‌پایه، مقاومتی و مطالبه‌گر می‌دانیم، امّا به نظر می‌رسد لازم است درباره چرایی و علل بروز برخی نارسایی‌ها و‌اشکالات موجود با شما ایرانیان عزیز سخن بگوییم.
خبرگزاری فارس با انتشار اسامی امضا کنندگان نامه انتخاباتی ده هزار استاد و مدرس دانشگاه به مردم ایران، مهم‌ترین محورها، سؤالات و پاسخ‌های مطرح شده در این نامه را به شرح زیر آورده است؛
1. جبهه علمی ـ فرهنگی در جنبش استادی فرا‌حزبی و مردم سالارانه است 2. استادان و مدرسان برای قصور و تقصیرهای دولت، مجلس و قوه قضائیه از مردم عذرخواهی می‌کنند 3. ما باید از انتخابات‌های نادرست گذشته برای آینده درس بگیریم 4. استادان و مدرسان قیّم ملّت نیستند، نامه استادان و مدرسان، مستشاری است
5. کشور از مسیر انتخاب مردم پیشرفت می‌کند 6. چه کسی مسئول ناکارآمدی‌هاست؟  7. راه‌کار خروج از ناکارآمدی‌ها چیست؟ 8. مجلس انقلابی چه ویژگی‌هایی دارد؟ 9. شهادت سلیمانی و تبلور ملّی و جهانی سیره زندگی‌اش، توقع نوع حکمرانی کارگزاران را نزد مردم در کشور بالا برده است
10. این مُلک سلیمانی، مجلس سلیمانی می‌خواهد! ویژگی‌های کاندیداها و مجلس همسو با سلیمانی کدام‌اند؟ 11. پروژه 2020 آمریکا درباره ایران چیست؟ 12. چرا مجلس دهم در اندازه و تراز مردم ایران ظاهرنشده است؟ 13. کدامین انتخاب‌ها، بخشی از راه‌حل‌ها در امور ایران است؟
اساتید دانشگاه در نامه خود آورده‌اند: «تجربه 40 سال قانون‌گذاری در چارچوب نظام اسلامی اقتضاء دارد تا با نگاهی آسیب شناسانه به رفع نقاط ضعف و‌اشکالات ده دورة گذشته پرداخته و مجلسی در تراز گام دوم انقلاب اسلامی شکل داد..»
در این نامه تأکید شده است: «عقلانیت ایجاب می‌کند تا انقلابی‌گری را به عرصه‌های ناموفق و دورمانده از انقلاب همانند حوزة اقتصاد، فرهنگ، اجتماع و... بکشانیم و اجازه بدهیم تا مدیریت‌های جهادی بر کرسی‌های مدیریتی حاکم شود. این مهم امّا الزاماً از روش‌های ایفای نقش مردم‌سالارانه ممکن خواهد شد که بهترین فرصت آن اکنون یعنی انقلابی کردن ترکیب مجلس آینده است.»
وزیر کشور: فضای کشور، انتخاباتی است
رحمانی فضلی در گفت‌وگویی با بیان اینکه «آماده برگزاری انتخابات هستیم» اظهار داشت: یک میلیون نفردرگیر برگزاری انتخابات هستند.
وزیر کشور با تأکید بر اینکه «باید ازحق همه صیانت شود» گفت: «نباید با صندوق، قهر و مردم را دچار مشکل شبهه کنیم»
وی همچنین با‌اشاره به تخلفات انتخاباتی افزود: «با قاطعیت با خرید و فروش رأی برخورد می‌شود.»
رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: فضای کشورمان، انتخاباتی است و همه جناح‌ها، فهرست‌های انتخاباتی خود را ارائه کرده‌اند.
وی همچنین گفت: ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۵۹ نفر واجد شرایط رأی دادن هستند که از این تعداد دو میلیون و ۹۳۱ هزار نفر رای‌اولی هستند. از این تعداد حدود ۲۸ میلیون و ۸۷۲ هزار نفر بانوان و حدود ۲۹ میلیون نفر آقایان هستند.
وزیر کشور افزود: حدود ۸۰۰ میلیارد تومان فقط هزینه دستگاه‌های احراز هویت رای‌دهندگان شده است.
رحمانی فضلی درخصوص احتمال برگزاری انتخابات در دور دوم با بیان اینکه «هیچ‌گونه اختلافی میان وزارت کشور و شورای نگهبان در زمینه اجراء و نظارت وجود ندارد» گفت: با شورای نگهبان هماهنگ کردیم و این شورا ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ را برای برگزاری دور دوم احتمالی انتخابات تعیین کرد.
همایش شورای ائتلاف نیروهای انقلاب
سه‌شنبه برگزار می‌شود
مهر نوشت: همایش بزرگ اقشار شورای ائتلاف نیروهای انقلاب سه‌شنبه ۲۹ بهمن با سخنرانی محمدباقر قالیباف در مرکز همایش‌های تهران برگزار می‌شود. در این گردهمایی قالیباف سرلیست انتخاباتی شورای ائتلاف و مهدی چمران عضو شورای مرکزی شورای ائتلاف، سخنرانی خواهند کرد.
پیام صادق محصولی خطاب به هواداران جبهه پایداری
مانع تخریب فهرست‌های دیگر و نامزدهایشان بشوید
صادق محصولی قائم‌مقام جبهه پایداری در پیامی خطاب به هواداران این تشکل سیاسی گفت: برادران و خواهران انقلابی؛ اولین مرحله از الگوی وحدت جبهه پایداری عدم تخریب فهرست‌ها و نامزدها در دایره نیروهای انقلاب است.
وی تأکید کرد: از تمامی عزیزان طرفدار جبهه وسیع انقلاب، به ویژه از طرفداران جبهه پایداری تمنا دارم مانع تخریب فهرست‌های دیگر و نامزدهایشان بشوند.
لیست انتخاباتی مدیران احمدی‌نژاد منتشر شد
تعدادی از مدیران دولت احمدی‌نژاد در ائتلافی موسوم به «ائتلاف مردم» اقدام به ارائه لیست انتخاباتی کردند.
در بخشی از بیانیه‌این ائتلاف آمده است: «مجلس آینده باید با انجام درست وظایف خود و نیز وادار کردن دولت به انجام وظایفش، اقدامات اساسی در زمینه رفع فقر، کاهش فاصله طبقاتی، مبارزه با فساد، کاهش بیکاری و تورم، تأمین معیشت مردم، افزایش نشاط و رفاه مردم، افزایش ضریب امنیت ملی و ارتقاء فرهنگ اسلامی و ایرانی جامعه صورت دهد.»
این بیانیه افزوده است: «با توجه به مطالب ذکر شده، ائتلاف مردم متشکل از جمعی از خدمتگذاران ملت در دولت‌های نهم و دهم، شخصیت‌های سیاسی و نخبگان جوان، در یک فرایند سه ماهه و با استفاده از معیارهای علمی و تجربی، نسبت به انتخاب افراد شایسته جهت معرفی به مردم اقدام نموده است. از ملت بزرگ ایران تقاضا دارد که با حضور گسترده و پرشور خود در پای صندوق‌های رأی و با استفاده از حق قانونی خود به افراد معرفی شده رأی دهند.»
لیست جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت
 با عنوان «مجلس مردم»
جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت عنوان ائتلافی متشکل از ۲۵ حزب اصولگرا چون جمعیت جوانان انقلاب اسلامی، جمعیت آبادگران جوان، حزب اسلامی ایران زمین، جمعیت حامیان انقلاب اسلامی، حزب راستی، حزب وحدت و اندیشه اسلامی و... به ریاست «سید شهاب الدین صدر» است.
این جبهه در بیانیه‌ای اعلام کرد: این جبهه به عنوان یکی از جریانات اصولگرایی متشکل از ۲۵ حزب سیاسی پروانه‌دار با ارزیابی و دعوت از ۱۲۰ نامزد حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس سرانجام با تکیه بر اراده ملی و مردمی و با نگاهی به تحقق بیانیه گام دوم انقلاب ضمن توجه به معیارهایی نظیر پاکدستی و روحیه انقلابی، تعهد، تدین، شجاعت، متانت و کارآمدی و با هدف معرفی نامزدهای توانمند درراستای تجلی تأمین و تحقق پیشرفت رفاه وعدالت اجتماعی فهرست نهایی خود را تحت عنوان «مجلس مردم» به مردم شریف حوزه انتخابیه تهران اعلام می‌کند.
لیست شورای ائتلاف شانس بیشتری دارد
حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر، عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با یک سایت خبری گفت: «لیست شورای ائتلاف شانس بیشتری دارد اما 30 برهیچ پیروز نمی‌شود»
وی افزود: «در زمان تفرقه اصولگرایان، لیست اصلاح‌طلبان بدون شانس نیست»
خدمات قالیباف غیر قابل انکار است
همچنین عبدالحسین روح‌الامینی نجف آبادی، کاندیدای انتخابات مجلس طی سخنانی در مسجد حضرت ابوالفضل یافت آباد تهران ضمن انتقاد از عملکرد مجلس فعلی و بیان اینکه «وای بر روزی که نماینده مجلس عبد و عبید دولت باشد» گفت: «مخالفان انصاف داشته باشند» چراکه «خدمات قالیباف غیر قابل انکار است.»
اصلاح‌طلبان لیست‌های کاملی ارائه کردند
اینکه اعلام می‌کردند لیست ارائه نخواهند داد
«دروغ» بود
سید کمال سجادی سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران با‌اشاره به ارائه لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان، گفت: اصلاح‌طلبان از همان ابتدا هم دلیلی برای عدم ارائه لیست نداشتند.
او ادامه داد: این موضوع هم که اعلام می‌کردند لیست ارائه نخواهند داد دروغ بود، چرا که خبرهای درون جمعی اینها حاکی از این بود که از نظر تعداد نامزدها دستشان خالی نبوده است. علاوه‌بر این بسیاری از افرادی هم که قبلاً رد صلاحیت شده بودند مجدداً صلاحیتشان تأیید شد و الان به وفور نامزد دارند.
سجادی افزود: البته احتمالاً این هم جزو شگردهای اینهاست، زیرا اینها همواره در فصل انتخابات که می‌شود شگردهای مختلفی را از خود نشان می‌دهند و فکر نمی‌کنم که تا آخر بر سر حرفهایشان بایستند و بالاخره در یک فرصت مناسب لیست خود را اعلام خواهد کرد و در نهایت لیست یا لیست‌هایی به اسم اصلاح‌طلبان در بازار انتخابات خواهد آمد. سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری بیان کرد: می‌توان گفت که تمامی این اظهارات پیش از هرچیز نوعی مظلوم‌نمایی است که می‌خواهند بگویند ما نامزد نداریم تا به این وسیله بر انتقادهایی که بر اینها وارد شده سرپوش بگذارند تا دیگر کسی یادش نباشد از اینها بپرسد لیست برتری که در مجلس به نام اصلاح‌طلبان حضور داشت چرا هیچ اقدام مفیدی برای کشور انجام نداد؟ لذا چون کارنامه قابل دفاعی ندارند به این اقدامات دست می‌زنند.
او گفت: الان هم که به لیست‌های غیررسمی اینها نگاه می‌کنیم شاهدیم که لیست‌های کاملی دارند که اتفاقاً در آن نام افراد شاخص اصلاح‌طلب هم به چشم می‌خورد؛ موضوعی که به خوبی نشان می‌دهد در این میان ترفندها تبلیغاتی حرف اول را می‌زند که با استفاده از آن می‌خواهند اذهان عمومی را متوجه خود کنند.
درخواست جمعی از ادوار تشکل‌های دانشجویی
 برای ایجاد وحدت بین نیروهای انقلابی
جمعی از ادوار تشکل‌های اسلامی دانشجویی کشور طی بیانیه‌ای خواستار ارائه فهرست مشترک از سوی نیروهای انقلابی در یازدهمین دوره انتخابات نمایندگی مجلس شورای اسلامی شدند.
حمایت حزب مؤتلفه از فهرست ائتلاف نیروهای انقلاب
اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی در پایان نشست دبیران حزب با تأکید بر اینکه در یک کار جمعی، باید به نتیجه، احترام گذاشت، گفت: حزب مؤتلفه از فهرست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حمایت می‌کند.
انتشار لیست یک اتحادیه دانشجویی
 برای انتخابات مجلس
نشست خبری اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان پیرامون لیست انتخاباتی این اتحادیه برای انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
محمد زادمهر دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان خاطرنشان کرد: تصمیم بر این شد که اتحادیه در تهران، لیست مستقل ارائه دهد. شعار لیست ما مجلس جوان و کارآمد در گام دوم انقلاب است.
بر اساس گزارش فارس، لیست مورد نظر این اتحادیه دانشجویی، به لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب نزدیک است و اغلب کاندیداهای این دو لیست مشترک هستند.
حزب «ندا» لیست داد و بعداً منصرف شد
حزب ندای ایرانیان به دبیرکلی صادق خرازی شب یکشنبه برای انتخابات مجلس یازدهم در تهران لیست مستقل ارائه کرد.
با اینکه لیست انتخاباتی «ندا» شامگاه شنبه در رسانه‌های داخلی منتشر شد، دیروز یکشنبه، سید شهاب الدین طباطبایی، سخنگوی حزب ندای ایرانیان در مصاحبه با ایرنا اعلام کرد: حزب ندای ایرانیان لیست جدید انتخاباتی نمی‌دهد!
امیدواریم یک لیست از دل جریان اصلاحات خارج شود
وی گفت: هردو فهرست سرلیست واحد و مشترکات زیادی دارند. ایده آل ما این بود که در نهایت یک لیست از دل جریان اصلاحات خارج شود و البته هنوز ناامید نیستیم و امیدواریم و تلاش می‌کنیم در دو روز آینده این اتفاق بیفتد.
احتمال تجدید نظر شورای عالی سیاست‌گذاری
 درباره ارائه لیست واحد اصلاح‌طلبان وجود دارد
محمود صادقی، عضو فراکسیون امید مجلس در مصاحبه‌ای گفت: احتمال تجدید نظر شورای عالی سیاست‌گذاری درباره ارائه لیست واحد اصلاح‌طلبان وجود دارد
وی افزود: آقای گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی گفته است که اگر تجدیدنظر اساسی در ردصلاحیت‌ها صورت گیرد بعید نیست که شورای سیاست‌گذاری بر اساس وضعیت جدید تصمیم جدید بگیرد. این سخن بی‌راه نیست. شاید شورای سیاست‌گذاری راهبردی جدید تعیین کند، اما من بعید می‌دانم اتفاق ویژه‌ای رخ دهد، زیرا بازگشت چندنفر اهداف انتخاباتی شورای سیاست‌گذاری را تأمین نمی‌کند»
انتقاد اصلاح‌طلبان به عنوان لیست کارگزاران
صادق زیباکلام در مصاحبه‌ای در واکنش به لیست «یاران هاشمی» حزب کارگزاران گفت: «کارگزاران از کجا می‌داند که اگر آیت‌الله هاشمی زنده بود، از این لیست حمایت می‌کرد؟ از کجا به این اطمینان رسیده‌اید که این کاندیداها را مورد حمایت هاشمی معرفی می‌کنید؟»
زیباکلام با بیان اینکه «تلاش حزب کارگزاران برای هزینه کردن از اعتبار آیت‌الله هاشمی سؤال‌برانگیز است» گفت: «این نوع بهره‌برداری از اعتبار «آیت‌الله» عدم امانت داری است» بر همین اساس بود که کرباسچی، دبیرکل کارگزاران در مصاحبه‌ای با بیان اینکه «ما که نگفتیم آیت‌الله هاشمی لیست ما را انتخاب کرده» گفت: انتخاب عنوان «یاران هاشمی» یک انتخاب ژورنالیستی بوده؛ یکی نوشته «یاران» شما بنویسید «حامیان»