kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۴۵۸
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۷
ظریف خطاب به وزیر خارجه فرانسه:

مسیری که اروپا پیش گرفته‌ کمکی به حل مشکلات نمی‌کند

روز گذشته دیدارهای وزیر خارجه کشورمان در حاشیه نشست امنیتی مونیخ ادامه داشت و او با وزرای خارجه عراق، کویت، فرانسه، لهستان و... دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و «ژان ایو لودریان» همتای فرانسوی شامگاه شنبه در حاشیه پنجاه و ششمین کنفرانس امنیتی مونیخ دیدار و گفت‌وگو کردند.
در دیدار وزرای خارجه ایران و فرانسه درخصوص موضوعات دوجانبه و آخرین تحولات منطقه و برجام گفت‌وگو شد. ظریف در این دیدار ضمن یادآوری و برشمردن تعهدات انجام نشده اروپا ذیل برجام تأکید کرد: مسیری که اروپا پیش گرفته‌ کمکی به حل مشکلات نمی‌کند و تنها راه درست، بازگشت اروپا به انجام تعهدات ذیل برجام است.
به گزارش فارس، ظریف در حاشیه این نشست با وزرای خارجه چین، آلمان و روسیه، دیگر اعضای برجام نیز دیدار و گفت‌وگو کرده بود.
در دیدار ظریف و‌ هایکو ماس اوضاع سیاسی و امنیتی منطقه، اشتباهات آمریکایی‌ها درباره منطقه غرب آسیا، تعهدات اروپا در قبال برجام، واقعیات رابطه اروپا و آمریکا و همچنین بررسی راه‌های تقویت اعتماد و همکاری بین ایران و اروپا مورد گفت‌وگو و تبادل‌نظر دو وزیر خارجه قرار گرفت.
«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه پس از دیدار با «محمدجواد ظریف»  وزیر امور خارجه ایران گفت که پاریس از نقض برنامه جامع اقدام مشترک توسط ایران نگران است و افزود: «به ظریف تصمیم فرانسه درباره ادامه کاهش تنش در منطقه خلیج ‌فارس را ابلاغ کردیم.»
گفتنی است، قرار است نشست کمیسیون مشترک برجام هفتم اسفندماه در سطح معاونان و مدیران کل سیاسی ایران و ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، چین و روسیه) برگزار شود.
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه‌شب ۲۴ بهمن‌ماه برای شرکت در پنجاه و ششمین کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرد و در حاشیه این نشست رایزنی‌هایی را با برخی مقامات حاضر صورت داد.
دیدار با همتای لهستانی
محمدجواد ظریف در ادامه رایزنی‌ها با مقامات شرکت‌کننده در نشست امنیتی مونیخ با «یاسک چاپوتوویچ» همتای لهستانی دیدار و گفت‌وگو کرد. در دیدار وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و لهستان، دو وزیر درخصوص موضوعات مختلف از جمله برجام، تعهدات اروپا در قبال برجام و اقدامات ایران در این چارچوب و همچنین امنیت منطقه بحث و تبادل‌نظر کردند.
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پیش از این نیز با برخی مقامات حاضر در این نشست دیدار و گفت‌وگو کرده بود.
وزیر خارجه ایران که پنجشنبه‌شب ۲۴ بهمن‌ماه برای شرکت در این نشست وارد مونیخ شد، روزهای جمعه و شنبه رایزنی‌هایی را با مقامات شرکت‌کننده از جمله تعدادی از وزرای خارجه صورت داد.
نخست‌وزیر کانادا و وزرای خارجه چین، روسیه، آلمان، فرانسه، ژاپن، عمان، کویت، اسلوونی، عراق، کرواسی، فنلاند، جمهوری چک، واتیکان، کانادا،‌ ترکیه، اوکراین، اسپانیا و نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق از جمله مقاماتی بودند که ظریف در این دو روز با آنها دیدار و گفت‌وگو کرد. ملاقات با گروه الدرز، اعضای شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا و گروه اقدام بحران نیز از دیگر دیدارهای ظریف در حاشیه نشست مونیخ بود.
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در نشستی درباره تنش‌زدایی در خلیج ‌فارس به سؤالات حاضران پاسخ داد و در نشستی با حضور وزرای خارجه کشورهای مرتبط با سقوط هواپیمای اوکراینی نیز حضور یافت و آمادگی ایران را برای همکاری با اوکراین به منظور انجام تحقیقات و حل و فصل حقوقی این موضوع مجدداً اعلام کرد.
دیدار با همتای عراقی
همچنین ظریف در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با «محمدعلی الحکیم» همتای عراقی خود دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار، روابط دو کشور از جمله در حوزه مسائل امنیتی، مبارزه با ‌تروریسم و همچنین موضوعات مربوط به شهادت شهدای گرانقدر سردار سپهبد شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس، پاسخ ایران به اقدام ‌تروریستی آمریکا و همکاری دو کشور در تحقیقات مربوط به شهادت این دو شهید گرانقدر، مورد گفت‌وگو و تبادل‌نظر  قرار گرفت.
ظریف پیش از این نیز با وزیر خارجه کویت و «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار درخصوص مسائل عراق و سوریه همچنین  امنیت و مبارزه با ‌تروریسم  گفت‌وگو و تبادل‌نظر شد.
در دیدار ظریف و «احمد ناصر المحمد الصباح» وزیر خارجه کویت علاوه‌بر موضوعات روابط دوجانبه، امنیت منطقه و روابط با کشورهای شورای همکاری خلیج ‌فارس، تحولات یمن نیز مورد گفت‌وگو و تبادل‌نظر قرار گرفت.
ظریف و «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق نیز در دیداری که در حاشیه نشست مونیخ داشتند، علاوه‌بر روابط جمهوری اسلامی ایران با اقلیم کردستان عراق، درخصوص مسائل عراق و سوریه همچنین امنیت و مبارزه با تروریسم گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.
طرفین درخصوص بازسازی داعش و فعالیت مجدد آن در عراق و افغانستان ابراز نگرانی کردند. وزیر خارجه ایران که پنجشنبه‌شب ۲۴ بهمن‌ماه برای شرکت در این نشست وارد مونیخ شد، روزهای جمعه و شنبه رایزنی‌هایی را با مقامات شرکت‌کننده از جمله تعدادی از وزرای خارجه صورت داد.