kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۴۲۴
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۲
«روح‌الله زم» در دومین جلسه دادگاه:

پلیس فرانسه می‌گفت بعد از «مکرون» سنگین‌ترین تیم حفاظت برای من است

دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات روح‌الله زم معروف به نیما روز گذشته در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، در ابتدای جلسه نماینده حقوقی معاونت حقوقی نهاد ریاست‌جمهوری، نماینده حقوقی وزارت ورزش و جوانان، نماینده حقوقی بانک تجارت، وکیل قاضی اسلامی، قاضی دادگاه کیفری یک استان تهران و حمید شیرمحمدی از جانبازان مدافع حرم با حضور در جایگاه به ارائه شکایت خود از این متهم پرداختند.
به گفته قاضی صلواتی، تعداد دیگری از شکات با ارسال لایحه شکایت خود را از متهم پرونده به دادگاه اعلام داشته‌اند که از جمله آنها می‌توان به مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه، دادستان پیشین تهران و برخی‌اشخاص دیگر‌ اشاره کرد.
در ادامه متهم زم با حضور در جایگاه به دفاع از خود پرداخت.
وی با رد اتهام افساد‌فی‌الارض به روند خروج خود از ایران و فعالیت در کانال ضدانقلابی «آمدنیوز» پرداخت.
متهم زم با اشاره به اینکه سال ۸۸ بازداشت شده و دو ماه زندان تحمل کرده است، اظهار داشت: سال ۹۰ به همراه پدرم و خانواده قصد سفر حج را داشتیم، اما من به حج نرفتم و عازم مالزی شدم. بین سفر من به مالزی و سفر خانواده ام به حج دو الی سه روز فاصله بود و تا یک روز بعد از آنکه به مالزی برسم، خانواده‌ام از من خبری نداشت.
وی با ‌اشاره به اینکه سال ۹۱ از مالزی به ترکیه رفته است، افزود: از طریق یکی از دوستانم به سفارت فرانسه در ترکیه مراجعه کردم و در آنجا با سفیر فرانسه صحبت کردم. از آنها درخواست ویزا کردم که آنها به من ویزای فرانسه را دادند. سپس در شهریور ۹۱ بود که وارد فرانسه شدم.
این متهم با تشریح فعالیت رسانه‌ای خود در سایت‌های اپوزیسیون گفت: در سال ۹۳ با سحام نیوز همکاری کردم؛ سال ۹۵ بود که با یک جمعی متشکل از «مجید نیک‌نام» ساکن آمریکا، «بابک اجلالی» ساکن آمریکا، «شمس» ساکن ترکیه، و «سام محمودی سرابی» تصمیم گرفتیم که یک سایت خبری را راه بیندازیم. البته صحبت راه‌اندازی این سایت از سال‌های ۹۲ و ۹۳ مطرح بود، اما پول می‌خواست؛ در نهایت سال ۹۵ از سحام بیرون آمدم و آمدنیوز را شروع کردیم و در نهایت اواسط سال ۹۵ آمدنیوز تاسیس شد.
وی ادامه داد: بسیاری از اطلاعات رسیده به ما دریافتی بود، ظرف سه سال برخی افراد هم به آمدنیوز وصل شدند. قبل از دی ۹۶ آمدنیوز را رها کردم و تا اواسط ۹۷، کنترل آمدنیوز با من نبود و سام محمودی سرابی آن را اداره می‌کرد که گرایش کمونیستی داشت. به علت برخی اتفاقات در سال ۹۷ دوباره آمد‌نیوز را گرفتم.
زم درباره همکاری با سرویس اطلاعاتی فرانسه گفت: از پلیس فرانسه با من تماس گرفتند و گفتند که در خطر ترور هستی و شش یا هفت جلسه طول کشید تا من را بشناسند، حدود چهار یا پنج ماه این رفت و آمد‌ها ادامه داشت و ایمیل دادند که گزارشات را در خصوص اخبار خودت ارسال کن. گزارشات را ارسال کردم.
این متهم افزود: حفاظت نامحسوس گذاشتند تا اینکه آدرس خانه، تلفن، کارت‌های بانکی و مشخصاتم در سایت‌های داخلی منتشر شد. پس از آن آدرس را به پلیس دادم و ۲۴ ساعت بعد خانه من را عوض کردند و تیم حفاظت سنگینی قرار دادند و هر دو ماه یک‌بار با من قرار می‌گذاشتند. تعیین وضعیت حفاظت می‌کردند و به من گفتند که بعد از مکرون سنگین‌ترین تیم حفاظت برای تو است. درباره شرایط ایران با من مشورت می‌کردند و در خصوص تحلیل وضعیت صحبت می‌کردیم.
وی که مخالف متخاصم خواندن دولت آمریکا بود، درباره همکاری با این کشور اظهار داشت: در فرانسه احساس خطر کردم و با یک نفر که در سازمان NSA بود ملاقات کردم و به دنبال مهاجرت به آمریکا بودم و قرار ملاقات نیز با او در بارسلون اسپانیا گذاشته بودیم.
جمع‌آوری اطلاعات از جبهه مقاومت برای دشمن
زم با ‌اشاره به همکاری با متهم دیگر این پرونده به نام «محمدحسین رستمی» و دیدار با وی در ترکیه گفت: از ما اطلاعات سوریه را می‌خواستند و برای نیاز مالی به رستمی پول می‌دادم، رستمی می‌گفت که قبض‌هایش عقب افتاده و به پول نیاز دارد و من هم از او اطلاعات می‌گرفتم.
متهم زم در خصوص نامه منتسب به رئیس‌جمهور به وزیر ورزش در خصوص مجوز ورود زنان به ورزشگاه‌ها که در کانال آمدنیوز نشر یافته بود، گفت: این نامه با امضای آقای واعظی بود، نامه را ما تهیه نکرده بودیم بلکه برای ما ارسال شده بود.
پس از سخنان متهم، رئیس ‌دادگاه ضمن اعلام ختم جلسه اعلام کرد: زمان جلسه بعدی دادگاه متعاقبا اعلام می‌شود.