kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۳۷۲
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۶
ظریف در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ:

پایان حضور آمریکا در منطقه شروع شده است

وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: پایان حضور آمریکا در منطقه پیش از این شروع شده است.




محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی توییتی لینک مصاحبه خود با شبکه خبری «ان‌بی‌سی» آمریکا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ را به ‌اشتراک گذاشت.
ظریف در این توییت به زبان انگلیسی آورده است:  مشاوره‌های غلط به دونالد ‌ترامپ باعث شده تا او تصمیم‌های غلط بگیرد؛ بنابراین همین حالا، پایان ایالات متحده در منطقه آغاز شده است.
وی در این مصاحبه دولت آمریکا را به‌دلیل ایجاد بحران مقصر دانست و گفت که بازگشت به رویه سابق به ‌عهده ‌ترامپ است.
وزیر خارجه ایران در مورد خطر جنگ ناخواسته گفت: ایالات متحده در زمان و مکان اشتباه ضربه زد و ما نمی‌توانیم عواقب را کنترل کنیم. این کشور هم نمی‌تواند این کار را انجام دهد. من فکر می‌کنم افرادی که این کار را آغاز کرده‌اند، باید به عقب برگردند.
ظریف گفت که پیش از شهادت سردار سلیمانی در حمله هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده در فرودگاه بغداد، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در تلاش بود تا تنش‌ها را خنثی کند و شبه‌نظامیان در عراق را ‌ترغیب به اقدام نظامی نکند.
وی اضافه کرد: سردار سلیمانی در تلاش بود تا مردم را از مشارکت در عملیات نظامی علیه دیگر افراد منصرف کند و این کار او بود، این همان کاری بود که او سعی داشت انجام دهد تا شرایط را مهار کند.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در ماه ژانویه و در اوج بحران ‌ترور و شهادت سردار سلیمانی، نامه‌ای شدیداً نامناسب به ایران ارسال کرد، اظهار داشت نامه او حاوی تهدیدهایی بود که تهران نیز پاسخ محکمی‌ به او داد.
ظریف تأکید کرد: پایان حضور آمریکا در منطقه پیش از این شروع شده است.
وی ضمن‌ اشاره به اینکه پاسخ ایران مانند نامه پمپئو «بی‌ادبانه» نبود، تصریح کرد: قبلاً [سطح تماس‌های دو کشور] این‌گونه [بد] نبود... من هنوز همان وزیر خارجه‌ای هستم که با «جان کری» (وزیر خارجه دولت پیشین آمریکا) به شکل محترمانه‌ای تعامل کرد.
دیدار با وزرای خارجه ژاپن
 و اسپانیا
محمدجواد ظریف در حاشیه پنجاه و ششمین نشست کنفرانس امنیتی مونیخ، با وزرای خارجه ژاپن و اسپانیا و همچنین رئیس گروه مردم در پارلمان اروپایی دیدار و گفت‌وگو کرد.
بررسی راه‌های گسترش روابط دوجانبه، زمینه‌های تقویت اعتماد و همکاری بین ایران و اروپا، کاهش تعهدات برجامی ایران، تعهدات اروپا در برجام، اوضاع منطقه و واقعیت‌های داخلی آمریکا از جمله محورهای گفت‌وگوی وزیر خارجه ایران و  آرانچا گونزالس لایا، وزیر امور خارجه اسپانیا بود.
ظریف و توشی میتسو موتگی، وزیر خارجه ژاپن نیز درخصوص روابط دوجانبه و موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی به گفت‌وگو پرداختند.
به گزارش فارس، در دیدار مانفرد و بر، رئیس گروه مردم در پارلمان اروپایی با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، تعهدات اروپا در قبال برجام و همچنین کاهش تعهدات برجامی ایران و اوضاع منطقه غرب آسیا مورد گفت‌وگو و تبادل‌نظر قرار گرفت.
ظریف در روزهای گذشته در حاشیه نشست مونیخ با جاستین ‌ترودو، نخست‌وزیر و فرانسوا فیلیپ شامپانی، وزیر خارجه کانادا و همچنین وزرای خارجه چین، فنلاند، واتیکان، جمهوری چک، عمان، اوکراین، کرواسی، گروه اقدام بحران، گروه الدرز و اعضای شورای روابط خارجی پارلمان اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد.
محور اصلی گفت‌وگوهای ‌ترودو با ظریف در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ، رایزنی درخصوص وضعیت تحقیقات در حال انجام درخصوص سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران که ماه گذشته رخ داد بوده است.
دیدار با همتای آلمانی
وزیر خارجه کشورمان  در حاشیه نشست مونیخ با‌هایکو ماس، همتای آلمانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار، اوضاع سیاسی و امنیتی منطقه، اشتباهات آمریکایی‌ها درباره منطقه غرب آسیا، تعهدات اروپا در قبال برجام، واقعیات رابطه اروپا و آمریکا و همچنین بررسی راه‌های تقویت اعتماد و همکاری بین ایران و اروپا مورد گفت‌وگو و تبادل‌نظر دو وزیر خارجه قرار گرفت.
وزیر خارجه ایران همچنین در نشست وزرای خارجه کشورهای مرتبط با سقوط هواپیمای اوکراینی حضور یافت و ضمن تأکید بر پرهیز از سیاسی شدن قضیه، آمادگی تهران را برای همکاری با اوکراین به منظور انجام تحقیقات و حل و فصل حقوقی مسئله مجدداً
اعلام کرد.
اتهام‌زنی ضدایرانی پمپئو
وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ آنچه «مداخلات ایران در عراق و لبنان» خوانده است را محکوم کرد.
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در ادامه مواضع ضدایرانی دولت این کشور، دیروز (شنبه) از ‌تریبون «کنفرانس امنیتی مونیخ» به اتهام‌زنی علیه ایران پرداخت.
وزیر خارجه دولت «دونالد ‌ترامپ» پیش از سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ با وزیر خارجه آلمان در این شهر دیدار و علیه ایران رایزنی کرده بود.
وی آنچه که «مداخلات ایران در عراق و لبنان» خواند را محکوم کرد.
اتهام‌زنی دوباره این مقام ارشد دولت ‌ترامپ به ایران در شرایط مطرح شده که اعضای دولت آمریکا به‌رغم تصویب مصوبه خروج نظامیان خارجی از عراق توسط پارلمان این کشور، همچنان به باقی نگهداشتن نظامیان خود در عراق اصرار دارند.
همصدایی آمریکا و اروپا
علیه ایران
پمپئو در این کنفرانس با اذعان به اختلاف‌نظرها بین آمریکا و کشورهای اروپایی گفت: ایالات متحده و اروپا درباره تهدیدهای ایران دارای مواضع مشترکی هستند اما درباره چگونگی پرداختن به آنها تفاوت‌های تاکتیکی دارند.
وی در بخش دیگری از این سخنرانی ایران و چین را به دخالت در امور کشورهای دیگر متهم کرد و مدعی شد، آمریکا در انتخابات دیگر کشورها دخالت نمی‌کند.
وزیر خارجه آمریکا همچنین پس از متهم کردن ایران به ارسال سلاح و مهمات برای یمن، خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در سازمان ملل شد.
مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل به اظهارات گستاخانه مقامات آمریکایی و بیانیه ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) واکنش نشان داد و آن را «ادعایی سخیف و بی‌پایه و اساس» توصیف کرد.
وی گفت: اظهارات آمریکا درباره توقیف محموله سلاح ایرانی در دریای عرب، ادعایی سخیف است و تبلیغات نادرست واشنگتن علیه ایران همچنان ادامه دارد.
تخت‌روانچی تأکید کرد که آمریکا با سوءاستفاده از گزارش سازمان ملل سعی دارد ایران را مسئول حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان سعودی معرفی کند.
این در حالی است که در این گزارش هیچ‌گونه‌ اشاره‌ای به دست داشتن ایران در این حمله نشده است.
به گزارش خبرگزاری‌ها، برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در مصاحبه با ایندیپندنت گفت: برنامه‌ای برای دیدار با مقامات ایرانی در مونیخ نداریم.