kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۳۶۳
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۷
گزارش خبری تحلیلی کیهان

حذف آرام از معادله قدرت خشم حریری را بر انگیخت

رئیس‌جریان مستقبل پس از مشاهده رای اعتماد پارلمان لبنان به «حسان دیاب» به عنوان نخست‌وزیر جدید و با مشاهده بازگشت اوضاع این کشور به روال عادی و همیشگی، به شدت خشمگین شد و اعلام کرد که از ائتلاف با رئیس‌جمهور خارج شده است.





«سعد حریری» که تا کنون فکر می‌کرده کلید امنیت و ثبات لبنان در دستان او است و هیچ ائتلافی در غیاب وی نمی‌تواند شکل بگیرد، وقتی که دید اوضاع بر خلاف تصورش رقم می‌خورد، از کوره در رفت و طی یک موضع‌گیری مضحک، خروجش از ائتلاف با «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان، را اعلام کرد.
به گزارش ایسنا، نخست‌وزیر سابق لبنان، طی سخنانی در جریان مراسم بزرگداشت پانزدهمین سالگرد ترور پدرش(رفیق حریری)، اظهار داشت: همه کسانی که در این مراسم حضور دارند و نیز سایر مردم لبنان با یک بحران دست و پنجه نرم می‌کنند. حریری در حالی این سخنان را بر زبان می‌آورد که لبنان به خاطر به کرسی نشستن نخست‌وزیر جدید، به سمت آرامش می‌رود.
سعد حریری افزود: میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان، از احترام من به خود مطلع است...اما متأسفانه به جایی رسیده ایم که باید بگویم من با دو رئیس‌جمهور تعامل داشته‌ام و همیشه از من خواسته می‌شد تا با رئیس‌جمهور سایه (هم) رابطه برقرار کنم، تا روابط من با رئیس‌جمهور اصلی حفظ شود. منظور حریری از رئیس‌جمهور سایه، «جبران باسیل» رئیس‌«جریان آزاد ملی» و وزیر خارجه دولت قبلی است. علت کینه شدید حریری و جریان المستقبل نسبت به جبران باسیل، حمایت قاطع باسیل از جنبش حزب‌الله لبنان است.
 در ارتباط با جبران باسیل، همه چیز به اول مهر ماه گذشته بر می‌گردد، در این زمان که او به عنوان وزیر خارجه لبنان، برای شرکت در جلسات مجمع عمومی سازمان ملل‌، در نیویورک به سر می‌برد، در پاسخ به سؤال خبرنگاری گفت: ما حزب‌‌الله را تشکیلاتی تروریستی نمی‌دانیم.
برخی کارشناسان می‌گویند، وقتی که مقامات آمریکایی این اظهارات را از زبان باسیل شنیده‌اند، تصمیم گرفته‌اند که لبنان را وارد فاز آشوب‌های خیابانی بکنند و همین کار را نیز کرده‌اند. اتفاقی که هر چند برای لبنانی‌ها هزینه‌های زیادی داشته، ولی پیامدهای مثبتی نیز داشته است، از جمله اینکه به نظر می‌رسد سعد حریری را از معادلات قدرت در لبنان، تقریبا حذف کرده است.
طی هفته‌های اخیر سعد حریری و طرفدارانش در‌باره جایگاه خود و جریان غربگرای مستقبل در حفظ ثبات در لبنان، غلو می‌کرده‌اند. ولی به نظر می‌رسد که تحولات به سمت دیگری می‌رود.
در هر حال، علت فوری اظهارات حریری در‌باره بر هم خوردن ائتلافش با میشل عون، بازگشت مجدد نا آرامی به خیابان‌های لبنان است. به خاطر همین مسئله، هواداران حریری به خیابان‌ها آمدند تا پازل مورد نظر نخست‌وزیر سابق را عملی بکنند.
به گزارش ایسنا‌، دیروز میان طرفداران جریان المستقبل و شماری از معترضان در مرکز بیروت و نزدیکی قبر «رفیق حریری»، علیه یکدیگر شعار دادند و به طرف یکدیگر سنگ و بطری‌های آب پرتاب کردند. نیروهای امنیتی و ارتش لبنان نیز به منظور متفرق کردن آنها، وارد عمل شدند.
رفیق حریری ۱۴ فوریه ۲۰۰۵  (24 بهمن 1383) در بیروت بر اثر انفجار بمب، ترور شده است. هر چند هنوز مشخص نیست چه فرد یا گروهی عامل این قتل بوده، ولی رژیم صهیونیستی معمولا در لبنان چنین اقداماتی می‌کرده است.