kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۳۶۱
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۶

پنتاگون در اولین عقب‌نشینی از منطقه: بخشی از خاک عراق را ترک می‌کنیم

مقامات کاخ سفید در واکنش به فشارهای مضاعف دولت و مردم عراق و شمارش معکوسی که گروه «حشدالشعبی» برای خروج تفنگداران آمریکایی تعیین کرده است، اعلام کردند که حاضرند بخشی از خاک عراق را ترک کنند.




«مایک پمپئو» وزیر خارجه و « مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا، که طی روزهای گذشته نسخه‌های جور واجوری را در‌باره ماندن خود در عراق می‌پیچیده‌اند، وقتی دیدند که تهدید جدی است، سر خم کردند و ننگ پذیرش شکست را به جان خریدند. آمریکا اعلام کرد که حاضر است بخشی از نیروهای خود را از عراق خارج کند.
در این باره، پایگاه اینترنتی «میدل ایست آی» گزارش داد، در نشستی که طی روزهای گذشته میان طرف‌های آمریکایی و عراقی به طور کاملا محرمانه برگزار شد، واشنگتن اعلام کرد«اصولا» برای گفت‌وگو درباره خروج آمادگی دارد.
یک نماینده ارتش آمریکا به عراقی‌های حاضر در جلسه گفت، آمریکا برای خارج شدن از برخی پایگاه‌ها در عراق، از جمله پایگاه هوایی «بلد»، که ۸۰ کیلومتری شمال بغداد واقع است و مربیان و پیمانکاران آمریکایی در آنجا حضور دارند، آمادگی دارد.
نماینده ارتش آمریکا به همتایان عراقی خود گفت: «ما آماده خروج از برخی مناطق با جمعیت اکثرا شیعه،‌ مثل پایگاه بلد، هستیم. شاید ما بتوانیم حضورمان را در بغداد کاهش
بدهیم.»
با این حال، طرف آمریکایی به طور قاطع خروج از پایگاه «عین الاسد» بزرگترین پایگاه هوایی آمریکا در عراق و خاورمیانه را رد کرد و گفت که برای آمریکا، پایگاه عین الاسد «خط قرمز» است. نماینده ارتش آمریکا به عراقی‌ها گفت:« نمی‌توانیم صحبت از خروج از این پایگاه را آغاز کنیم، خروج امکان ندارد.»
این پایگاه که در استان الانبار واقع شده، ماه گذشته توسط ایران هدف حملات موشکی قرار گرفته است.
میدل ایست آی همچنین اعلام کرد، محل این نشست به دلیل حساسیت بالا‌، در شهر «امان» و در سکونتگاه شخصی سفیر کانادا در اردن برگزار شد. از جمله افراد حاضر در این جلسه، یک نماینده ارتش آمریکا، یک مقام ناتو و یک مشاور امنیتی ارشد عراق بوده
است.
مصوبه پارلمان در درجه نخست، متوجه ۵۰۰۰ سرباز آمریکایی مستقر در عراق است. طبق این مصوبه، ماموریت ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا باید پایان‌پذیرد. پارلمان عراق طرح خروج همه نظامیان خارجی از این کشور را یکشنبه 15 دی تصویب کرده
است.