kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۳۲۲
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
تا انتخابات

اصلاح‌طلبان فعلاً 5 لیست

بعدازآنکه حزب کارگزاران سازندگی روز جمعه لیست نهایی مورد حمایت خود از تأیید صلاحیت شدگان اصلاح‌طلب را برای حوزه انتخابیه تهران اعلام کرد، روز گذشته فهرست کاندیداهای «ائتلاف احزاب اصلاح‌طلب» برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام شد.



سرویس سیاسی-

لیست «ائتلاف احزاب اصلاح‌طلب»
منتشر شد
در لیست ائتلاف احزاب اصلاح‌طلب (با حضور ۸ حزب سیاسی) که ‌اشتراکات زیادی با لیست حزب کارگزاران دارد چهره‌هایی چون مصطفی کواکبیان، علیرضا محجوب، داوود محمدی، محمدحسین مقیمی، محمدرضا راه چمنی، سهیلا جلودارزاده، افشین علا، پروانه مافی، محمدرضا بادامچی، فریده اولادقباد، ‌ زهرا ساعی، محمدعلی وکیلی، سید فرید موسوی، محسن علیجانی و...» به چشم می‌خورد.
گفتنی است موسوی لاری هم در مصاحبه‌ای با بیان اینکه «اصلاح‌طلبان هر جا که کاندیدا داشته باشند قطعاً مشارکت خواهند کرد» عنوان کرده بود «در تهران، ممکن است تعدادی از احزاب اصلاح‌طلب با هم لیست بدهند» و همچنین مجید انصاری هم پیش از آن، در مصاحبه‌ای گفته بود: «این‌طور که با بنده صحبت شده است، در هر 2 لیست یعنی لیست کارگزاران و لیست ائتلاف اصلاح‌طلبان بنده به‌عنوان سرلیست انتخاب شده‌ام»
سومین لیست اصلاح‌طلبان؛
ندا هم با لیست جداگانه می‌آید
شهاب طباطبایی سخنگوی حزب ندای ایرانیان در گفت‌وگو با فارس، از انتشار لیست حزب ندای ایرانیان خبر داد و گفت: ما از لیست ائتلاف احزاب اصلاح‌طلب حمایت می‌کنیم اما لیست جداگانه هم داریم.
هرچند تاکنون 3 لیست اصلی «کارگزاران»، «ائتلاف اصلاح‌طلبان» و «ندای ایرانیان» منتشر شده است اما برخی رسانه‌های مدعی اصلاح‌طلبی از انتشار لیست‌های دیگری خبر می‌دهند.
روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت «از لیست ۳۰ نفره کارگزاران تنها نام ۱۱ چهره آشناست؛ از جمله افشین اعلا، پروانه مافی، سهیلا جلودارزاده، علیرضا محجوب و... اما از سوی دیگر ۱۹ نفر کسانی هستند که حداقل نامی از آنها تا به حال به گوش نرسیده است.»
لیست 4 نفره تشکیلات «خانه کارگر»
اعتماد نوشت: «علاوه‌بر حزب کارگزاران، تشکیلات خانه کارگر نیز تصمیم گرفته با یک لیست ۴ نفره در این انتخابات شرکت کند. در این لیست اسامی «علیرضا محجوب»، «سهیلا جلودارزاده»، «محمدرضا بادامچی» و «زهرا ساعی» به چشم می‌خورد که اتفاقاً این ۴ نفر در زمره اسامی مشترک با لیست کارگزاران محسوب می‌شوند.
ممکن است
کواکبیان هم لیست جدا بدهد
در ادامه این مطلب آمده است: «نکته قابل توجه اینجاست که نام مصطفی کواکبیان، مهدی شیخ و محمدعلی وکیلی در این دو لیست مشاهده نمی‌شود و هیچ بعید نیست که حزب مردم‌سالاری به دبیرکلی کواکبیان درصدد ارائه لیستی جداگانه برای انتخابات باشد.»
شایان ذکر است برخی اخبار روزهای گذشته حاکی از آن است که احزابی مانند «حزب همبستگی ایران اسلامی»، «اراده ملت» و حزب «اسلامی کار» هم احتمالاً به انتشار لیست انتخاباتی مبادرت خواهند کرد.
لیست انتخاباتی جبهه متحد و مستقلین
با شعار «دروغ ممنوع» منتشر شد
لیست کاندیداهای جبهه متحد و مستقلین از سوی حجت‌الاسلام زارع فومنی رئیس‌ستاد انتخابات این جبهه و دبیرکل حزب مردمی اصلاحات با شعار دروغ ممنوع منتشر شد.
خبرگزاری آنا نوشت: «به نظر می‌رسد سرلیست جبهه مستقلین برای حضور در انتخابات دوم اسفند رامین مهمانپرست، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه است.»
نکته‌ای که نباید از آن غافل شد
اصلاح‌طلبان در مسیر وحدت
گرچه شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در بیانیه 2 هفته پیش خود اعلام کرد که مانع لیست دادن احزاب نمی‌شود اما بهانه و استدلال این طیف، «رد صلاحیت کاندیداهای اصلاح‌طلب» و «عدم امکان رقابت انتخاباتی» بود؛ تاکتیک و ترفندی که بیشتر شبیه فرار از پاسخگویی و توجیه شکست احتمالی اصلاح‌طلبان می‌ماند تا صداقت!.
همانطور که کیهان در گزارش‌های قبلی خود به درستی پیش‌بینی کرد، اصلاح‌طلبان که با تورم و ترافیک کاندیداها مواجه‌اند، در انتخابات مجلس شورای اسلامی به طور گسترده مشارکت کرده و به انتشار لیست‌های انتخاباتی روی آورده‌اند اما نکته دیگری که نباید از آن غافل شد این واقعیت است که اصلاح‌طلبان برای ایجاد دوقطبی و بهره‌گیری از هیجانات افکار عمومی و شگردهای انتخاباتی، در مسیر وحدت قرار خواهند گرفت.
کدخدایی: دور دوم انتخابات مجلس
 ۲۹ فروردین ۹۹ برگزار می‌شود
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان روز جمعه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «در جلسه بعدازظهر چهارشنبه ۲۳ بهمن ماه شورای نگهبان، با پیشنهاد وزارت کشور در تعیین روز ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ برای مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی موافقت شد.»
شرکت بیش از ۹ میلیون تهرانی
در انتخابات مجلس شورای اسلامی
شکرالله حسن بیگی رئیس‌ستاد انتخابات تهران با‌اشاره به آمار واجدان شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طبق آمار ثبت احوال استان تهران، ۹ میلیون و ۶۴۴ هزار و ۹۸۱ نفر واجد رأی در یازدهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند؛ از این تعداد ۲۰۰ هزار و ۱۹۸ نفر رأی اولی هستند که ۵۱ درصد این تعداد را آقایان تشکیل داده‌اند.
حسن بیگی با‌اشاره به تعداد شعب اخذ رأی در استان تهران گفت: در استان تهران، ۶ هزار و ۶۵۹ شعبه اخذ رأی وجود دارد، چرا که استان تهران دو انتخابات میان دوره‌ای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را در پیش دارد.
وی ادامه داد: در هر شعبه اخذ رأی دو صندوق وجود دارد؛ همچنین ۱۳ هزار و ۳۱۸ صندوق در کل استان تهران در نظر گرفته شده تا بتوانیم انتخابات را به نحو مطلوب و قانونمند برگزار کنیم.
شروع کار رادیو انتخابات با 2 مأموریت
شاه آبادی، معاون صدا از 2 مأموریت رادیو انتخابات خبر داد و گفت: این رادیو ۲۴ ساعته در خدمت مشارکت سیاسی مردم است؛ دو مأموریت را عهده‌دار شده است، یکی نقش مشارکت حداکثری و دیگری نقش روشنگری و تلاش برای انتخاب اصلح.
وی اظهار کرد: رادیو انتخابات یک برنامه صرف نیست، بلکه محصول یک دوره مطالعه و بررسی است و نگارش مأموریت‌ها و سیاست و اهداف و ساختار رادیو است. اگرچه عمر کوتاهی دارد اما به دلیل مطالعاتی که از قبل شده، قطعاً نقش روشنگری را برای انتخاب اصلح هم به عهده خود قرار داده است.
قالیباف: مجلس ناکارآمد امروز در رأس امور نیست
محمد باقر قالیباف روز گذشته در مراسمی که به مناسبت میلاد حضرت فاطمه (س) و روز مادر در آستان مقدس امامزاده زید تهران برگزار شد، اظهار داشت: در فرهنگ انقلاب و در فرهنگ الهی، نمی‌توانیم و کار نشد نداریم.
شهردار اسبق تهران ادامه داد: بر اساس کاری کارشناسی می‌گویم که ۳۰ درصد مشکلات ما ناشی از تحریم‌ها است و ۷۰ درصد مشکلات امروز ناشی از سوء تدبیرها و ضعف در مدیریت‌ها است. وی با بیان اینکه «امیدوارم انتخابات مجلس پیش روی نقطه آغاز تحولی در مدیریت کشور باشد» گفت: «امروز متاسفانه مجلس ما در رأس امور نیست و این به دلیل آن است که کارآمد نیست».
حداد عادل تشریح کرد
هدف لیست «ایران سربلند»؛ نجات اقتصاد ایران
اولین نشست خبری شورای ائتلاف نیروهای انقلاب دیروز شنبه در خبرگزاری فارس برگزار شد.
حداد عادل در این نشست خبری گفت: مشکل اصلی مردم معیشت و اقتصاد است. لیست ایران سربلند، مقصود خود را برای ورود به مجلس، نجات اقتصاد ایران می‌داند. داوطلبانی که به شورای ائتلاف پیوستند، تعهد کرده‌اند که اگر در فهرست نهایی نباشند، انصراف بدهند. شورای ائتلاف به یک نتیجه نهایی رسیده است، آقایان انصراف دهند تا وحدت حفظ شود.
وی پیرامون رویکرد تخصصی شورای ائتلاف گفت: از مدت‌ها پیش، یک کارگروه گفتمانی ایجاد شده تا شعار این لیست مشخص شود. درخصوص‌اشتغال، مسکن و کشاورزی برنامه‌های جداگانه‌ای طراحی گردیده و در هفته آینده به آن پرداخته خواهد شد.
مجلس یازدهم باید «نه» بزرگی به وضع موجود باشد
همچنین، پرویز سروری دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در این نشست خبری در سخنانی اظهار کرد: لیست ایران سربلند به دنبال پایانی بر رانت‌خواری و آغازی بر شفافیت در همه عرصه‌هاست.
او افزود: مجلس یازدهم باید «نه» بزرگی به وضع موجود باشد.
محسن پیرهادی، سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب نیز در این نشست گفت: جایگاه مجلس امروز دچار ضعف جدی است و مردم مطالبه دارند این ضعف تبدیل به قوت شود و ان‌شاءالله مجلس قوی و جدی‌ای شکل بگیرد.