kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۲۷۷
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۹
در پی پاسخ سخت و کوبنده ایران در پایگاه عین‌الاسد

تصویب محدودیت اختیارات جنگی ‌ترامپ علیه ایران در سنای آمریکا

پاسخ سنگین ایران به ‌ترور سپهبد قاسم سلیمانی مجلس سنای آمریکا را بر آن داشت تا قطعنامه محدویت اختیارات جنگی ‌ترامپ علیه ایران را تصویب کند.




مجلس سنای آمریکا در تازه‌ترین اقدام خود قطعنامه‌ای را به تصویب رسانده که خواستار ممنوعیت اقدام نظامی علیه ایران بدون مجوز کنگره است. این قطعنامه در رای‌گیری پنجشنبه‌شب سنای آمریکا با ۵۵ رای موافق در برابر ۴۵ رای مخالف تصویب شد.
«دونالد ‌ترامپ» چهارشنبه‌شب از سناتور‌های جمهوری‌خواه درخواست کرده بود علیه این قطعنامه رای دهند و گفت: تصویب این قطعنامه «پیام بسیار بدی مخابره و ایران را بسیار خوشحال خواهد کرد.»
‌ترامپ در توییتر نوشت: «دموکرات‌ها تنها با هدف به دردسر انداختن حزب جمهوری‌خواه این کار‌ها را انجام می‌دهند. اجازه ندهید این اتفاق رخ دهد.»
در این طرح که از سوی سناتور «تیم کین» ارائه شده از ‌ترامپ درخواست می‌شود همه خصومت‌های هدفمند خود را علیه ایران ظرف ۳۰ روز کاهش دهد مگر اینکه سنا آنها را تصویب کند. بررسی این قطعنامه در جریان سه هفته محاکمه برای استیضاح ‌ترامپ متوقف شده بود. استیضاح ‌ترامپ هفته گذشته پایان یافت.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، بر اساس این قطعنامه، هرگونه اقدام نظامی آمریکا علیه ایران به مجوز کنگره نیاز خواهد داشت. مجلس نمایندگان آمریکا پیش از این قطعنامه کاهش اختیارات جنگی ‌ترامپ را به تصویب رسانده است.
پولتیکو هفته گذشته نوشته بود: «سنای آمریکا تصمیم دارد این هفته قطعنامه‌ای را برای محدود کردن اختیارات دونالد ‌ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در زمینه انجام عملیات‌های نظامی چند هفته پس از اقدام واشنگتن درخصوص ‌ترور یک ژنرال ارشد ایرانی، با حمایت هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات تصویب کند.»
نکته حائز اهمیت آن است که علاوه‌بر همه ۴۷ سناتور دموکرات عضو سنا که از این قطعنامه حمایت کرده‌اند، سناتور‌های جمهوری‌خواه از جمله «سوزان کولینز» از ایالت مین، «تاد یانگ» از ایندیانا، «مایک لی» از یوتا، «رند پال» از کنتاکی و «جری موران» از کنزاس نیز حمایت خود را از این قطعنامه اعلام کرده‌ بودند.
سناتور کین که این قطعنامه را ارائه داده است در مصاحبه‌ای گفت: «آخرین گزینه این کشور باید وارد شدن در یک جنگ دیگر در خاورمیانه باشد. اهمیت ندارد که رئیس‌جمهور چه کسی است، هیچ رئیس‌جمهوری آن‌قدر باهوش نیست که بتواند به تنهایی و بدون مشورت (با سنا) درباره چنین موضوعی تصمیم‌گیری کند. هرچه از زمان حادثه یازده سپتامبر می‌گذرد، این دیدگاه بیش از پیش قابل پذیرش می‌شود.»
پولتیکو در گزارش خود افزوده بود: «در این طرح ارائه شده سناتور کین از ‌ترامپ درخواست می‌شود همه خصومت‌های هدفمند خود را علیه ایران ظرف ۳۰ روز کاهش دهد مگر اینکه سنا آنها را تصویب کند. لحن این قطعنامه به‌گونه‌ای انتخاب شده است که بتواند حمایت جمهوری‌خواهان را هم جلب کند. بررسی این قطعنامه در جریان سه هفته محاکمه برای استیضاح ‌ترامپ که هفته گذشته پایان یافت، متوقف شده بود. همانند رای‌گیری درباره یمن، این تلاش سناتور کین اختلافات شدید در حزب جمهوری‌خواه را در حوزه سیاست خارجی به نمایش
خواهد گذاشت. هرچند اکثریت سناتور‌های جمهوری‌خواه همان موضع‌گیری‌های تاریخی جنگ‌طلبانه را دارند و از تصمیم ‌ترامپ برای ‌ترور (سردار) سلیمانی حمایت کرده‌اند، اما برخی از سناتور‌های جمهوری‌خواه در سال‌های اخیر برای رای‌گیری برای مهار کردن اختیارات جنگی رئیس‌جمهور با دموکرات‌ها جبهه مشترکی تشکیل داده‌اند.»
در انتهای این گزارش آمده بود: «با توجه به اینکه انتظار می‌رود در صورت تصویب این قطعنامه، ‌ترامپ آن را وتو کند، دموکرات‌ها این رای‌گیری را به‌عنوان یک اعتراض نمادین و نیز تایید دوباره بر اختیارات کنگره برگزار می‌کنند.»