kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۲۶۳
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۴
ظریف در مونیخ پرسید «چه کشوری امنیت را تهدید می‌کند؟»

موشک‌های ایران به سمت داعش موشک‌های آمریکا بر سر مردم یمن

وزیرخارجه کشورمان در اجلاس امنیتی مونیخ ضمن طرح این سؤال که چه کشوری امنیت منطقه را تهدید می‌کند؟ یادآور شد که موشک‌های ایرانی به سمت ‌تروریست‌های داعشی شلیک شدند و موشک‌های آمریکایی بر مردم مظلوم یمن فرود می‌آیند.





محمدجواد ظریف، وزیرخارجه کشورمان در سخنرانی خود در اجلاس امنیتی مونیخ گفت: «دوشنبه گذشته میلیون‌ها ایرانی با شرکت در راهپیمایی‌های گسترده چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن گرفتند که چنان زلزله‌ای ستون سلطه آمریکا در غرب آسیا را نابود کرد.»
وی در ادامه خاطرنشان کرد: «البته ایالات متحده هرگز با این واقعیت که ایران از حق ابتدایی تعیین سرنوشت برای خود استفاده نمود، کنار نیامده است. به همین دلیل برای مدت طولانی است که به طرز بیمارگونه‌ای بر روی ایران متمرکز شده و یک‌ اشتغال ذهنی وسواس‌گونه نسبت به ایران پیدا کرده است که تاکنون نیز ادامه یافته است.»
ظریف سپس گفت: «طی دو سال گذشته ایالات متحده دشمنی خود بر ضد ایران را به یک سطح افراطی جدید رسانده است که بهترین مثال آن نقض یک‌جانبه و غیرقانونی تعهداتش در ذیل برجامی که به سختی مذاکره شده و با اجماع به تایید شورای امنیت رسید. ایالات متحده اکنون در تلاش برای وادار کردن بقیه به نقض قطعنامه شورای امنیت است که به‌صورت آشکارا خواستار عادی‌سازی روابط اقتصادی با ایران شده است.»
وزیرخارجه در ادامه تأکید کرد: «ایالات متحده ادعا می‌کند و برخی نیز چشم بسته و طوطی‌وار اتهامات مطروحه را تکرار می‌کنند، که ایران در منطقه دخالت می‌کند. اما هیچ‌کس تاکنون از آن کشور پرسیده است که این منطقه چه کسی است؟ و فقط یک نگاه کوتاه به نقشه بیندازید. ارتش ایالات متحده ده هزار کیلومتر راه طی کرده تا پایگاه‌های خود را در مرزهای ما برپا کند. در عین حال، منابع منطقه را از طریق معادلات تسلیحاتی دوشیده است. بر اساس برآورد محافظه‌کارانه، هزینه‌های نظامی کشورهای شورای همکاری خلیج ‌فارس به تنهایی در سال‌جاری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد شد که ۷ برابر ایران است.»
او افزود: «بنابراین، چه کسی واقعاً ناامنی را به منطقه صادر می‌کند؟ و چه چیزی منطقه را بیشتر تهدید می‌کند؟ موشکی‌های بی‌شماری که برای وحشت یمن به‌کار رفته‌اند؟ و یا موشکی‌های دفاعی ایران که تنها و صرفا بر ضد داعش در دفاع مشروع از خود استفاده شده‌اند؟»
ظریف تصریح کرد: «آیا این ایران است که تهدید به نابودی به دیگران می‌کند و یا نتانیاهو رئیس همه چوپان‌های دروغگو است که آشکارا تهدید به کشور من را نموده است، آن هم زمانی که در کنار کارخانه ساخت بمب‌های هسته‌ای‌اش ایستاده است؟ اینجا هیچ تئاتری- از جمله آنچه نمایش پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا بازی کرده است- نمی‌تواند حقیقت را مشوه کند»
وزیرخارجه یادآور شد: «در واقع هر روز ملت‌های بیشتری مواضع صریح خود درخصوص این واقعیت را آشکار می‌کنند که ایالات متحده اکنون به تنهایی بزرگ‌ترین منبع بی‌ثبات‌کننده در منطقه ما است. در حالی که ما در اینجا جمع شده ایم قانون‌گذاری عراقی خروج نیروهای آمریکایی را مطرح کرده‌اند و پس از ۱۷ سال شکست در افغانستان، ایالات متحده اکنون در حال مذاکره با طالبان است تا عقب‌نشینی کند.»
همچنین در حاشیه این اجلاس وزیرخارجه کشورمان با «جاستین ‌ترودو» نخست‌وزیر کانادا دیدار و گفت‌وگو کرد. ظریف در ادامه رایزنی‌ها با مقامات حاضر در اجلاس مونیخ با وزرای خارجه فنلاند و واتیکان به‌صورت جداگانه دیدار و گفت‌وگو کرد.
دیگر اینکه وزرای امور خارجه ایران و چک در مونیخ دیدار و درباره مناسبات دوجانبه، برجام و اوضاع منطقه گفت‌وگو کردند.