kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۲۶۱
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۴

انتشار شماره جدید کیهان فرهنگی

تازه‌ترین شماره کیهان فرهنگی به همراه گفت‌وگوهای اختصاصی درباره «شورای نگهبان؛ پاسدار جمهوریت و حقوق ملت»، «نظریه نظام انقلابی و راهبرد نفوذ»، «انقلاب اسلامی؛ نظام انقلابی و نظریه مقاومت» و نیز موضوعات متنوع دیگر چاپ و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.



«نظریه نظام انقلابی، شکست استراتژی راهبرد دوگانه استکبار» عنوان طلیعه این شماره کیهان فرهنگی است که مدیرمسئول با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی گفته است: پیروزی انقلاب اسلامی، دو شکاف عمده دین- سیاست و ملت- نظام را پر کرد و اسلام‌محوری و مردم‌سالاری در قانون اساسی و نظام سیاسی جمهوری اسلامی نهادینه شد. از آن روز به بعد بود که استکبار جهانی به سردمداری آمریکا که منافع بی‌حساب و کتابش را در اثر انقلاب از دست داده بود، استراتژی دوگانه خود را طراحی و برای عملیاتی کردن آن با شیوه‌های مختلف تلاش کرد؛ استراتژی دوگانه او چیزی جز برقرار کردن دوشکاف عمده در میان دین و سیاست، و ملت و دولت نبود. از این رو تاکنون، تمام تلاش‌های استکبار جهانی از یک سو بر تحقق استراتژی شکاف‌اندازی میان دین و سیاست و از سوی دیگر استراتژی شکاف میان ملت-دولت متمرکز شده است.
دکتر اصلانی در بخش دیگری از طلیعه افزوده است: در کشوری که مردم‌سالاری دینی حرف اول را می‌زند و آرای ملت، تعیین‌کننده مسیر حرکت نهادهای اجرایی و تقنینی است توجه به حضور مؤثر توده‌های مردم در پای صندوق‌های تعیین تکلیف برای انتخاب کارگزاران تقنینی و سپس اجرایی کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی در پایان تأکید کرده است: تشییع جنازه بی‌نظیر و توصیف‌ناشدنی سردار سرافراز و چهره بین‌المللی مقاومت و پشتکار، حاج قاسم سلیمانی یک بار دیگر نشان داد که به کوری چشم دشمنان خارجی و عوامل کم‌شمار و پرادعای داخلی‌شان، انقلاب زنده است و استکبار در استراتژی دوگانه خود شکست خورده است.
«شورای نگهبان؛ پاسدار جمهوریت و حقوق ملت» موضوع نخستین گفت‌وگو با دکتر فیروز اصلانی است که در بخشی از آن با اشاره به جایگاه و وظایف شورای نگهبان گفته است: اگر شورای نگهبان نبود، امروز انقلاب اسلامی دودستی تحویل آمریکا و اجانب شده بود. با همه این خدماتی که شورای نگهبان داشته است، باز ما نفوذ داریم، با همه دقت نظری که شورای نگهبان داشته است این طور است، اگر نداشتیم چه می‌شد؟
وی در بخش دیگر این گفت‌وگو افزوده است: هر نظامی دارای یک فلسفه سیاسی است و فلسفه سیاسی نظام تحقق ارزش‌ها و آرمان‌های نظام سیاسی است؛ هیچ نظامی اجازه نمی‌دهد که کارگزاران آن فاقد صلاحیت و شرایط متناسب با ارزش‌ها و فلسفه سیاسی آن باشند، یعنی به ارزش‌ها و آرمان‌هایش اعتقاد نداشته باشند، کدام نظامی را پیدا می‌کنید که نیروی مخالف و مغایر ارزش‌هایش را به عنوان کارگزار خود قرار دهد؟
«نظریه نظام انقلابی و راهبرد نفوذ» موضوع بعدی گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین دکترمحمدجواد نوروزی است که با اشاره به نفوذ جریان غرب‌زده در لایه‌های حاکمیت گفته است: امروزه ما در جامعه با دو جریان غرب‌زده و انقلابی مواجهیم. برخی چهره‌های غرب‌زده متأسفانه در لایه‌هایی از حاکمیت نفوذ یافته‌اند. شواهد این امر را می‌توان در اتخاذ سیاست‌ها و خط‌مشی‌ها مشاهده کرد. تأکید بر مذاکره با دشمن علی‌رغم مخالفت ولی‌فقیه و امضای کنوانسیون‌های فرهنگی یا اقتصادی که نتیجه آن رسوخ غرب در جامعه اسلامی است، نشانه رسوخ لیبرالیسم و آفت نفوذ در ارکان جامعه است. غرب‌زدگی زمانی خطرناک می‌شود که اصولا تبدیل به باور شود.
دکتر نوروزی در بخش دیگر تاکید کرده است: بی‌توجهی به شعارهای انقلاب در گام نخست ناشی از ضعف یا عدم باور به ایدئولوژی انقلاب اسلامی است. دلبستگی به لیبرالیسم با اندیشه‌ورزی التقاطی موجب دوری یا غفلت از شعارهای  انقلاب است.
انقلاب اسلامی؛ نظام انقلابی و «نظریه مقاومت» موضوع آخرین مصاحبه کیهان فرهنگی با دکتر ابوذر یاسری که در بخشی از آن با اشاره به نظام انقلابی گفته است: اساسی‌ترین عامل اقتدار نظام انقلابی رابطه بین مردم و نظام است. نباید جهت‌گیری فکری و سبک زندگی مسئولین در قوای سه‌گانه و نهادهای مختلف کشور به گونه‌ای باشد که مردم احساس کنند حاکمیت و مسئولان درد آن‌ها را فراموش کرده‌اند؛ زیرا این باعث می‌شود که مردم خدای ناکرده امیدشان را به نظام از دست بدهند آن وقت از بیرون هم آسیب‌پذیر خواهیم شد.
وی در بخش دیگر افزوده است: ما بیش از چهل سال است که جلوی اراده آمریکا ایستاده‌ایم. بودجه‌ای که آمریکا علیه جمهوری اسلامی و برای چپاول این کشور بزرگ هزینه کرده چند برابر بودجه‌ای است که علیه شوروی هزینه کرده ولی نتوانسته ما را شکست بدهد، اما متأسفانه برخی از همین مدیران می‌آیند با این تفکر حقارت‌آمیز از درون به اقتصاد و صنعت کشور ضربه می‌زنند و روز به روز با سیاست نادرست قدرت اقتصادی‌ای که در اثر مقاومت ملی افزایش یافته بود را کاهش می‌دهند. علت اصلی و اساسی تضعیف قدرت اقتصادی مردم غیور و قهرمان ما خودباختگی این قماش از مدیران است.
همچنین در این شماره می‌خوانیم: «علوم انسانی و مسائل بنیادی» گفتاری از حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، «گام دوم؛ الزامات و بایسته‌ها» از دکتر محمد اسحاقی، «گام دوم انقلاب، با سازوکارهای انقلابی قوانین» نوشته دکتر خیرالله پروین، «تحلیلی بر بیانیه گام دوم با تکیه بر مؤلفه راهبردی عزت ملی» از دکتر فائزه عظیم‌زاده اردبیلی، «علوم عقلی و کلام و فلسفه نباشد بسیاری از معارف و اعتقادات دینی قابل حل نیست» گفتاری از حضرت آیت الله جوادی آملی، «گستره انعکاس عمل در علوم انسانی متعالی؛ تأثیرات خانوادگی» به قلم رضا لک‌زایی، «معرفی کتاب درآمدی بر رویکرد فقه حکومتی» نوشته رمضانعلی ابراهیم‌زاده گرجی، «سلیمانی و مکتب مقاومت اسلامی» از قاسم غلامرضایی و....