kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۲۵۹
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۴
نظرات دو کارشناس سینما:

نحوه اهدای جوایز و ضعف مدیریت به جشنواره فیلم فجر امسال ضربه زد(اخبار ادبی و هنری)

دو کارشناس سینمایی از حاشیه‌های جشنواره فیلم فجر انتقاد کردند.




کیوان امجدیان، نویسنده و منتقد در گفت‌وگو با خبرنگار کیهان اظهار داشت: از نقاط قوت سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر می‌توان به مدیریت حواشی قبل از آغاز جشنواره‌ اشاره کرد. با وجودی که موج تحریم علیه جشنواره راه افتاد و رسانه‌های بیگانه نیز روی این موج سوار شدند و برخی از هنرمندان تحت تأثیر این موج، تصمیمات اشتباهی گرفتند، اما در مجموع، این وقایع طوری از سوی متولیان جشنواره مدیریت شد که موج تحریم، تأثیری بر برگزاری این رویداد نداشت. وی افزود: یکی از نقاط ضعف این دوره از جشنواره فیلم فجر این بود که تعداد زیادی از فیلم‌های انتخاب شده در بخش مسابقه، آثار به‌اصطلاح سینماتک و هنر و تجربه‌ای بودند. بسیاری از فیلم‌های پذیرفته شده، در حد و اندازه بزرگ‌ترین رویداد هنری کشور نبودند.
امجدیان ادامه داد: واکنش جشنواره به کارگردانی که در مراسم اختتامیه حضور نیافت بسیار تند بود اما جای سؤال است که چرا در مقابل بازیگری که به جشنواره فجر دهن‌کجی کرد و نیامد و حتی در ویدئوی ارسالی‌اش برای مراسم اختتامیه یک حرف درست و حسابی نزده بود، نه تنها واکنشی انجام نشد که جایزه هم به او دادند، آن هم در سالی که فرامرز قریبیان، یکی از بهترین بازی‌های خود را انجام داده و از عرصه بازیگری نیز خداحافظی کرد.
این کارشناس تصحیح کرد: هر چند که به تأثیر سلیقه در داوری و انتخاب برگزیدگان قائل هستم اما برخی از جوایز این دوره، غیرمنطقی به‌نظر می‌رسید. داوران می‌توانستند جوایز را طوری تقسیم کنند که حواشی کمتری در پی داشته باشد. اما نحوه معرفی برگزیدگان به‌گونه‌ای اتفاق افتاد که به جشنواره، ضربه وارد شد.  محمد دیندار، منتقد و مستندساز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار کیهان گفت: به‌دلیل ضعف در برگزاری، شعار جشنواره نقض شد. در حالی که دبیر جشنواره، شعار این رویداد را «با سینما در کنار هم باشیم» تعیین کرد، اما در عمل، مسیر جشنواره امسال به‌گونه‌ای رقم خورد که شاهد نفی این شعار در جشنواره فجر بودیم. وی توضیح داد: همه اتفاقات سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر به‌گونه‌ای رخ داد که نه تنها شعار «با سینما در کنار هم باشیم» عملی نشد، بلکه شاهد تفرقه و چنددستگی در جشنواره بودیم. به‌طور مثال، نشست‌های پرسش و پاسخ فیلم‌های جشنواره باعث شد به‌جای اینکه جامعه سینمایی در کنار هم باشند، دچار جدل‌های مختلفی با هم شده و از هم دور شوند. ضعف سیاستگذاری و اجرا در سازمان سینمایی و جشنواره فیلم فجر، در نهایت نیز باعث شد تعدادی از سینماگرانی که حتی آثاری در جشنواره داشتند، قید حضور در مراسم اختتامیه را بزنند. دیندار تصریح کرد: این مسئله حتی در محتوای آثار سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر نیز بروز یافت. طوری که بیش از 90 درصد فیلم‌های جشنواره فجر امسال، روایتگر تضاد و دشمنی و تقابل مردم با یکدیگر بودند.