kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۲۵۵
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۳
بر اساس آمارهای رسمی

بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی 26 هزار میلیارد تومان کاهش یافت

بانک مرکزی در آمارهای جدید خود از کاهش 26 هزار و 780 میلیارد تومان بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی خبر داد.




آمارهای جدید بانک مرکزی یک خبر خوب و امیدوار‌کننده در دل خود داشت و آن کاهش کاهش قابل توجه بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی از خرداد تا آذر 98 بود. بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی که تا پایان سال گذشته به 138 هزار و 170 میلیارد تومان رسیده بود، در پایان آذرماه امسال تا 111 هزار و 390 میلیارد تومان افت کرده است.
به عبارت دیگر، در این مدت 26 هزار و 780 میلیارد تومان از حجم بدهی‌ بانک‌ها به بانک مرکزی کاسته شده است. این اتفاق از آن جهت خوشایند است که بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و اضافه برداشتی که بانک‌ها از بانک مرکزی داشتند موجب افزایش نقدینگی و در نهایت زمینه‌ساز تورم شده بود.
به گزارش خبرگزاری فارس، بر اساس آمارهای بانک مرکزی از متغیرهای پولی و بانکی در پایان آذرماه، دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در پایان این ماه به 494 هزار و 510 میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 13/9 درصد و در مقایسه با اسفندماه سال گذشته 6/3 درصد رشد داشته است.
بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی نیز با 16/2 درصد افزایش در 9 ماهه امسال و رشد 57/2 درصدی در یک سال منتهی به آذر ماه به عدد 111 هزار و 330 میلیارد تومان رسیده است. بخش زیادی از این رشد بدهی مربوط به اجرای بند و تبصره 5 قانون بودجه سال 97 است که بر اساس آن بخشی از بدهی دولت به بانک‌ها با بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی تهاتر شد.
بنابراین، این میزان رشد بدهی، رشد واقعی بدهی دولت به بانک مرکزی نبوده و رشد واقعی صرفا همان 16 درصدی است که در 9 ماهه امسال افزایش یافته است. البته دولت طبق قانون می‌تواند سه درصد از کل بودجه را از بانک مرکزی تنخواه دریافت کند اما باید این مبلغ را تا پایان سال تسویه کند.