kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۲۵۱
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۲
حاجی‌دلیگانی:

اصلاحات ساختاری در بودجه ۹۹ اعمال نشد

عضو کمیسیون تلفیق مجلس، با‌ اشاره به ایرادات ساختاری بودجه سال آینده، گفت که برخی از افراد تنظیم‌کننده یا دنبال‌کننده پیشنهاد مالیات بر حقوق و مزایا، بیشتر هوای مدیران با حقوق‌های بالا را داشتند.




حسینعلی حاجی‌دلیگانی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درخصوص تغییرات بودجه سال آینده اظهار کرد: نمی‌توان گفت تغییری صورت نگرفته اما آن تغییرات عمده‌ای که باید صورت می‌گرفت تا ریل بودجه‌ریزی کشور را با اصلاح ساختار بودجه در مسیر درستی قرار بدهد اتفاق نیفتاد.
وی در مورد مدل مالیات بر حقوق و مزایا در بودجه 99 توضیح داد: مدل مالیات بر حقوق و مزایا به صورت چهار مرحله‌ای در نظر گرفته شد، طبقه اول از سه میلیون به بالا شروع می‌شود و همینطور تا مبالغ بیشتر، تا چهار مرحله که در مرحله نهایی به کسر 25 درصدی مالیات می‌رسد. در مدلی که در کمیته مربوط طراحی کردند 10 درصد از حداکثر مالیات بر حقوق و مزایا را نسبت به بودجه سال 98 کاهش دادند. عضو کمیسیون تلفیق مجلس ادامه داد: استدلال آنها این بود که به نوعی کم بود درآمدی که در طبقات متوسط حقوق‌بگیر به وجود می‌آید را با کاهش مالیات جبران کنند چرا که فراوانی این بخش بیشتر و هرم آن بزرگ‌تر است، سپس این تقسیمات بین حقوق‌بگیران بالای سه میلیون تومان انجام شد. قبلاً دولت دو طبقه را پیشنهاد داده بود اما در کمیته‌های مربوطه این پیشنهاد تغییر کرد و تنوع طبقات را بیشتر کردند. درصد تعلق بیمه هم کاهش پیدا کرد و برای ترمیم این بخش آن درصد بالا (35 درصد سال گذشته) را کاهش دادند. حاجی‌دلیگانی افزود: اما از طرفی فضایی در کمیسیون‌ها شکل گرفته بود مبنی بر اینکه برخی از افراد تنظیم‌کننده یا دنبال‌کننده این پیشنهاد، بیشتر هوای مدیران با حقوقهای بالا را داشتند، چنین فضایی در خود سطح کمیسیون هم مطرح بود.