kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۲۴۸
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۲
دبیرکل کانون کارگزاران بورس:

آزادسازی سهام عدالت مشکلی برای کارگزاری‌ها ایجاد نمی‌کند

دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار تهران اعلام کرد: به نظر نمی‌رسد، در صورت آزاد شدن سهام عدالت مشکلی در کارگزاری‌ها ایجاد شود.




روح‌الله میرصانعی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در مورد اینکه اگر سهام عدالت 49 میلیون نفر مشمول آزاد شود، آیا برای کارگزاری‌ها مشکلی ایجاد می‌شود؟ گفت: برای کارگزاران سهام عدالت، سازوکار دیگری غیر از بورس دیده شده است و سازوکار مستقیم کارگزاری برای سهام عدالت نیست، بلکه درخواست‌ها و تقاضاها تجمیع می‌شود، بنابراین به نظر نمی‌رسد، در صورت آزاد شدن سهام عدالت مشکلی در کارگزاری‌ها ایجاد شود.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چه زمانی شرکت‌های کارگزاری بورس و اوراق بهادار تهران به صورت سهامی عام، سهام خود را در بورس عرضه می‌کنند، بیان کرد: این طرح در صف تصویب هیئت‌مدیره سازمان بورس قرار دارد، اما هنوز به تصویب نرسیده و فکر می‌کنم تا آخر سال این طرح به تصویب برسد و شرایط عرضه سهام کارگزاری‌های سهامی عام شده در بورس فراهم شود. به نظر من سال آینده سهام اولین کارگزاری‌ سهامی عام شده از طریق بورس به مردم عرضه می‌شود.
دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در مورد اینکه برخی گفته‌اند مجوز کارگزاری‌ها 25 میلیارد تومان خرید و فروش می‌شود، افزود: مجوزی خرید و فروش نمی‌شود، آن چیزی که خرید و فروش می‌شود، خود شرکت کارگزاری به همراه دارایی‌های متعدد آن است. مواردی از جمله مجوز و ساختمان و دارایی‌های دیگری در کارگزاری‌ها وجود دارد که در ارزشگذاری آن دخیل است و یکی از این دارایی‌ها، مجوز کارگزاری است، همان گونه که وقتی یک بانک به فروش می‌رسد، تنها مجوز بانکداری نیست، بلکه دارایی و موارد مختلف دیگر هم به فروش می‌رسد که البته باید با نظارت نهاد بالادست یعنی بانک مرکزی باشد.
میرصانعی با تأکید بر اینکه «مجوز جدید کارگزاری بورس داده نمی‌شود»، ادامه داد: دادن مجوز فعلاً توجیهی ندارد، چون کارگزاران فعلی به راحتی می‌توانند نیاز و تقاضای بازار را پوشش دهند، اما وقتی بازار آنقدر بزرگ شد که کارگزاران فعلی نتوانستند آن را پوشش دهند، باید مجوز صادر شود. این مسئول همچنین در مورد مالیات حمل‌ونقل انتقال سهام گفت: در حال حاضر نیم درصد ارزش معاملات انجام شده به عنوان مالیات از خریدار سهام گرفته می‌شود.