kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۲۴۵
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۲

آشنایی با بورس



سؤالات مردمی از سازمان بورس
بورس کالا چیست؟
بورس کالای ایران دومین بورس کشور محسوب می‌شود و در آن انواع کالاها مانند محصولات کشاورزی، صنعتی و معدنی، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی به شیوه‌های مختلف معامله می‌شود.
در شهریور ماه سال82 سازمان کارگزاران بورس فلزات تهران به عنوان اولین بورس کالای کشور فعالیت خود را آغاز کرد و پس از آن نیز سازمان کارگزاران بورس کالای کشاورزی در شهریور ماه سال 83 شروع به فعالیت نمود. بورس کالای ایران نیز به موجب ماده 58 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک شرکت جدید پس از ادغام سازمان‌های کارگزاران بورس فلزات و بورس کالای کشاورزی و با پذیره‌نویسی و برگزاری مجمع عمومی از ابتدای مهرماه سال 1386 فعالیت خود را آغاز کرد. بدین ترتیب هم اکنون بورس کالای ایران با تجربه‌ای بیش از 12 سال علاوه‌بر دادوستد انواع محصولات صنعتی و معدنی، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی و کشاورزی در بازار فیزیکی دارای دو بازار مالی و مشتقه است.
در بازار مالی، معاملات گواهی سپرده کالایی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر کالا و اوراق سلف موازی استاندارد فعال است و در بازار مشتقه نیز قراردادهای آتی و اختیار معامله قابل انجام است.
 این بورس نیز از محل دریافت کارمزد معاملات کالایی و پذیرش کالاهای جدید کسب درآمد می‌کند. سهام شرکت بورس کالا نیز با نماد معاملاتی کالا در بازار بورس اوراق بهادار تهران قابل خرید و فروش است.