عمق شناخت حضرت فاطمه(س) درک «لیلهًْالقدر» است(حکایت خوبان)
از امام صادق(ع) نقل شده است که ذیل سوره قدر آیه شریفه« انا انزلناه فیلیلهًْ القدر» فرمود: مراد از «لیله» حضرت فاطمه زهرا(س) و مقصود از«قدر» خداوند تبارک و تعالی است. پس هر کس فاطمه زهرا(س) را آن گونه که سزاوار است و حق معرفت اوست بشناسد به یقین شب قدر را درک کرده است.1
آیهالله حسنزاده آملی مینویسد: وقتی راجع به« لیلهالقدر» مشغول مطالعه بودم،روایات را جمعآوری میکردم و به حق خسته شدم. مطلب برای من به خوبی پیاده نشد.همه روایات را جستجو کردم، جمعآوری و دستهبندی نمودم. در نهایت متوسل شدم به حضرت استاد بزرگوارم «مرحوم آیهالله شیخ محمدتقی آملی» به ایشان عرض کردم آقاجان! روایت «لیلهالقدر» را نیافتم و برمن معلوم نشد... ایشان به من فرمودند: در آن روایتی که امام صادق (ع) جدهاش حضرت فاطمه زهرا (س) را«لیلهالقدر» خوانده اند تامل کن. عجبا که ما این همه روایت را جمعآوری کردیم اما به این روایت برخورد نکردیم که حضرت فاطمه(س) «لیلهالقدر» است. حدود دو سال بود که در جمعآوری روایات زحمت میکشیدم اما به این روایت امام صادق(ع) برخورد نکرده بودم... بعد از چند لحظه سکوت و جلوس اجازه مرخصی خواستم و آمدم. دیدم که حال خیلی خوشی دارم و پیش خودم ابتدا چنین تعبیر کردم که بله باید فاطمه زهرا (ص) «لیله القدر» باشد. برای اینکه امام علی (ع) قرآن ناطق است. یازده قرآن ناطق از این«لیلهالقدر» بوجود آمده و نازل شده است. حرف فوق برداشتی است که ابتدا داشتم. ولکن رفتم و حدیث را پیدا کردم که خوشبختانه در تفسیر کوفی هست که میفرماید:« من عرف فاطمه حق معرفتها فقدا درک لیلهالقدر» کسی که قدرت درک معرفت و حقیقت وجود فاطمه(س) را داشته باشد پس به درستی که «لیلهالقدر» را درک کردهاست. 2
آری انسان کامل قرآن ناطق است و حضرت فاطمه مادر یازده امام معصوم قرآن ناطق است. باید بدین مناسبت آن حضرت لیلهالقدر باشد.3
____________
1-بحارالانوار ،ج43،ص65
2- جرعههای جانبخش، آیهًْالله حسنزاده، ص360
3- فضائل و سیره چهارده معصوم در آثار استاد حسنزاده آملی، ص 128