kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۱۸۵
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۵
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

اصلاح‌طلبان برای حمایت از دولت روحانی شرمنده نیستند




سرویس سیاسی-
محمد عطریانفر، از فعالین مدعی اصلاح‌طلبی و از دستگیرشدگان فتنه 88 در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «اصلاح‌طلبان در پی حمایت از دولت باید هزینه خود را می‌پرداختند و آنچه واضح است این هزینه توسط این جریان با از دست رفتن بخشی از سرمایه و اقبال اجتماعی پرداخته شده است. به همین دلیل نیز اصلاح‌طلبان در قبال این پرداخت هزینه نباید شرمنده باشند؛ چراکه طبیعی است در عرصه سیاست افراد که تصمیماتی می‌گیرند باید هزینه آن را هم پرداخت کنند. شرمندگی بی‌معناست، زیرا نگاهی به وضعیت موجود در زمان برگزاری انتخابات ۹۶ نشان می‌دهد که هیچ‌ گزینه‌ای جز دکتر روحانی وجود نداشت تا جریان اصلاح‌طلب بخواهد از او حمایت کند. به‌خصوص که در سال ۹۲ اگرچه اصلاح‌طلبان با‌تردید از روحانی حمایت کردند اما محصول حمایت خود را پس از چهارسال اول به خوبی دریافت کردند و در سال ۹۶ با شوق علاقه‌مندی و بدون ‌تردید از روحانی حمایت کردند».
عطریانفر در ادامه گفت: «مفهوم این عملکرد اصلاح‌طلبان این موضوع را می‌رساند که دولت در چهار سال اول از نظر اصلاح‌طلبان به درستی عمل کرده است. با همه این تفاسیر با یک جمع‌بندی منصفانه اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه نباید از حمایت خود از روحانی شرمنده باشند، چراکه این حمایت در زمان خود درست بوده است».
وی در ادامه تأکید کرد: «اصلاح‌طلبان در سال ۱۴۰۰ با اعتبار برمی‌گردند».
مدعیان اصلاحات در آستانه هر انتخابات، با طفره رفتن از ارائه طرح و برنامه و بدون توجه به مطالبات مردم، صرفا به رقیب‌هراسی و‌ ترساندن مردم از سایه جنگ و آینده هراسی اقدام می‌کنند.
حال اگر این طیف در انتخابات شکست بخورد، با دروغ تقلب کشور را دچار آشوب و التهاب می‌کند. مدعیان اصلاحات اگر در انتخابات پیروز شوند نیز علی‌رغم در اختیار داشتن امکانات و اختیارات گسترده، با دروغ‌هایی همچون کمبود اختیارات، از رسیدگی به مطالبات مردم طفره رفته و از پذیرش نتایج عملکرد خود شانه خالی می‌کنند.
اکنون دولت روحانی در هفتمین سال فعالیت خود قرار دارد. از سوی دیگر اکثریت مطلق دولت در اختیار مدعیان اصلاحات است. اما این طیف در اقدامی غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی و با توهین به شعور و فهم مردم، نقش خود در ایجاد وضع موجود را انکار می‌کند.
در سال 92، محمدرضا عارف کاندیدای مدعیان اصلاحات ۳ روز مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری، تنها ۸ درصد رأی داشت و مدعیان اصلاحات به‌دلیل فقدان پایگاه اجتماعی، عارف را مجبور به استعفا کرده و از روحانی حمایت کردند.
افزایش تورم و نقدینگی، ماحصل کارنامه اقتصادی دولت در هفتمین سال
روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت: «يكي از اصلي‌ترين مسائلي كه امروز اقتصاد ايران با آن دست و پنجه نرم مي‌كند، تورم و افزايش نقدينگي است؛ مسئله‌اي كه از سويي به معيشت مردم فشار وارد مي‌كند و از سوي ديگر نظم بازارها را بر هم مي‌ريزد».
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت: «وقتي ميزان نقدينگي سرگردان در اقتصاد افزايش پيدا مي‌كند، صاحبان اين نقدينگي به‌دنبال تزريق منابع خود به بازارهايي هستند كه بيشترين سود را در اختيارشان قرار دهد و نمونه اين اتفاق را سال گذشته در بازارهايي مانند ارز، طلا، مسكن و خودرو مشاهده كرديم. با تداوم روند رو به رشد نقدينگي احتمالا همين شرايط در سال آينده نيز قابل تصور خواهد بود».
بر اساس اعلام بانک مرکزی، میزان نقدینگی به بیش از ۲۲۶۰ هزار میلیارد تومان صعود کرده است. کارشناسان معتقدند که ریشه اصلی تورم و جهش نرخ ارز و... در همین خلق نقدینگی 2260 هزارمیلیارد تومانی نظام بانکی است. نکته قابل تأمل اینجاست که خلق پول بی‌ضابطه بانک‌ها عمدتاً در خدمت ثروتمندان و سوداگری بوده است.
افزایش تورم و نقدینگی، ماحصل کارنامه اقتصادی دولت در هفتمین سال است. متأسفانه دولت آقای روحانی همچنان به وزارت خارجه خلاصه شده و وزارت خارجه نیز به برجام خلاصه شده است.