kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۱۷۶
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۴

16 سال حبس و ممنوعیت سفر برای کوچکترین زندانی سیاسی عربستان

کوچک‌ترین زندانی سیاسی عربستان که نوجوان 18 ساله اهل منطقه شیعه‌نشین «العوامیه» است، به هشت سال حبس و هشت سال ممنوعیت از سفر محکوم شد.



شیعیان عربستان را مسلمانان فراموش شده می‌دانند، چرا که آل‌سعود آنها را در حصار قرار‌داده و به شدت سرکوب می‌کند. در این مسیر مردم این منطقه به جرم‌های واهی به اعدام، حبس‌های طولانی و ممنوعیت از سفر محکوم می‌شوند. در این میان حتی نوجوانان نیز در امان نیستند.
به گزارش فارس، حساب کاربری «معتقلی الرأی» (زندانیان عقیده) در توئیتر که مربوط به نظارت بر شرایط زندانیان سیاسی در عربستان است، اعلام کرده که دادگاه ویژه کیفری آل‌سعود حکم نهایی را در مورد «مرتجی قریریص» که کم سن و سال‌ترین زندانی عقیده در این کشور است، صادر کرد؛ بر اساس این حکم، کودک مزبور به تحمل هشت سال زندان و پس از آن نیز به مدت هشت سال ممنوعیت از سفر محکوم شده است. به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای العربی الجدید، مرتجی به جرم اینکه در ۱۰ سالگی در جریان اعتراضات منطقه شیعه‌نشین العوامیه همزمان با شروع حوادث سال ۲۰۱۱ به همراه ۳۰ کودک دیگر در تظاهرات با دوچرخه علیه حکومت سعودی حضور داشت‌، بازداشت شده است. البته او سه سال پس از اعتراضات العوامیه در حالی که با خانواده خود عازم بحرین بود، بازداشت شد.
چهار سال بعد از بازداشت مرتضی، او که اکنون پا به 18 سالگی گذاشته است، در دادگاه «جرایم تروریستی» به اتهام وابستگی به «گروه‌های تروریستی افراطی» و اتهام‌هایی دیگر نظیر دوچرخه‌سواری با برادرش و پرتاب کوکتل مولوتف به مرکز پلیس العوامیه و ارتکاب خشونت در جریان تظاهرات و کمک به ساخت کوکتل مولوتف و‌انداختن به سمت نیروهای امنیتی در جریان تشییع جنازه برادرش، در سال ۲۰۱۱ محاکمه شد و نهادهای حقوق بشری درباره احتمال صدور حکم اعدام علیه او هشدار داده بودند. سازمان اروپایی حقوق بشر پیشتر گفته بود که عربستان، مرتجی را برای یک ماه در سلول انفرادی نگه داشته و برای گرفتن اعتراف در مورد اتهامات مطرح شده علیه او مورد شکنجه و بدرفتاری قرار‌داده بود.