kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۱۷۰
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۳

نخستین پس لرزه برگزیت در دولت انگلیس جانسون چند وزیر کابینه را بر کنار کرد

نخست‌وزیر انگلیس در واکنش به مخالفت شماری از اعضای کابینه با طراح پشت پرده خروج این کشور از اتحادیه اروپا(برگزیت)، آنها را از کابینه خود برکنار کرد.



روزنامه انگلیسی «گاردین» خبر داده که از آغاز روز پنجشنبه، تعدادی از وزرای کابینه دولت انگلیس، پس از دیدار با «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر این کشور، از اخراج خود از کابینه مطلع شدند.
در همین ارتباط، اولین وزیری که برکناری خود را تأیید کرد، «جولیان اسمیت» وزیر کشور در امور ایرلند شمالی است. از دیگر وزرایی که پنجشنبه برای دیدار با جانسون در مجلس عوام حاضر شدند، می‌توان به «جفری کاکس» وزیر دادگستری انگلیس‌اشاره کرد؛ او هنگام بیرون آمدن از اتاق «جانسون»، از هرگونه اظهارنظری خودداری کرد. گفته می‌شود دلیل برکناری شماری از وزیران، اختلاف آنها با «دومینیک کامینگز»، مرد پشت پرده دولت انگلیس و طراح اصلی برگزیت بوده است.
همچنین به گفته خبرنگاران حاضر در مجلس عوام، «ترزا ویلیرز» وزیر کشور در امور محیط زیست، غذا و امور روستایی و «استر مک‌وی» وزیر مسکن نیز با چهره‌ای درهم از دیدار با «جانسون» بازگشته‌اند که می‌تواند نشانه برکناری آنان است.
«کریس اسکیدمور» وزیر امور دانشگاهی نیز در حساب توئیتری خود اعلام کرد، دیگر در این سمت نخواهد بود. با این حال او روشن نکرد که کنار گذاشته شده یا به استعفا داده است. به گفته خبرنگار گاردین، «استیون بارکلی» وزیر کشور در امور خروج از اتحادیه اروپا نیز در مجلس عوام حضور پیدا کرده و احتمالاً او نیز برکنار می‌شود.
در این میان، «آندریا لیدسام» وزیر تجارت این کشور‌، هم خبر برکناری خود را گرفت. «ساجد جاوید» وزیر خزانه‌داری انگلیس نیز روز پنجشنبه از مقام خود استعفا کرد. «گاردین» نوشته، احتمالاً دلیل این استعفا فشار «جانسون» برای برکناری معاونین «جاوید» بوده است. پیش‌تر نیز یکی از معاونین «جاوید» بدون موافقت او توسط «کامینگز» اخراج شده بود.