kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۱۱۱
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۲
در گفت‌و‌گوی کیهان با سفیر یمن مطرح شد

انهدام ‌تانک‌های آمریکایی با فندک‌های یمنی




در حالی که 59 ماه از جنگ یمن شروع شده است اما دسترسی به شخصیت‌های رده بالای یمن برای مصاحبه کار چندان ساده‌ای نیست. علت این مسئله نیز به محاصره شدید یمن توسط ائتلاف سعودی و سختی‌های رفت و آمد مقامات یمنی به خارج کشور برمی‌گردد. اما انتخاب اولین سفیر یمن پس از انقلاب سال 2014 در ایران این فرصت ویژه را فراهم کرد. روزنامه کیهان به عنوان نخستین رسانه فارسی زبان اولین مصاحبه را با ابراهیم الدیلمی سفیر یمن در تهران در 12 بهمن ماه انجام داد. سفیر یمن در این مصاحبه از دلاوری‌های مردم و رزمندگان یمن در جبهه‌های جنگ گفت و به وابستگی کامل آل‌سعود به آمریکا ‌اشاره کرد. پیش از این خلاصه‌ای از این مصاحبه طولانی و خواندنی در تاریخ 13 بهمن با عنوان «راز تامین سلاح انصارالله» در روزنامه کیهان چاپ شد و اکنون مشروح این مصاحبه خواندنی و جذاب پیش روی شما است.
در ابتدای این مصاحبه سفیر یمن خود را اینگونه معرفی کرد:«من فرد ساده‌اي از مردم يمن هستم. 40 سال دارم و در سال 1401 قمري در منطقه ذمار متولد شده‌ام. تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در مکتب‌خانه‌هاي يمن که در مساجد مستقر است توسط علماي يمني آموختم و ليسانس فقه و حقوق از دانشگاه صنعا دارم. 7 سال مدير مجتمع رسانه‌اي المسيره (شامل روزنامه، راديو، تلويزيون و سايت) بودم. متاهل هستم و چهار فرزند دارم و پنجمي هم در راه است.»
محمدرضا مرادی، مهرداد آزاد

سؤال در مورد يمن هم سخت است هم آسان،‌ چرا که به همان ميزان که مسئله يمن آشکار است به همان اندازه پيچيده است. سؤال اول ما اين است که دليل اصلي شروع جنگ يمن چه بود و آيا مي‌توان گفت که وجود ذخاير و نفت يمن در شروع اين جنگ دخيل بود؟
جنگ يمن که جنگی سعودي آمريکايي است به چند دليل و انگيزه آغاز شد و نمي‌توان شروع آن را به يک يا دو دليل منحصر کرد. چندين علت منطقه‌اي و بين‌المللي و شايد داخلي در اين مسئله دخيل هستند. عادل الجبير وزير خارجه عربستان در واشنگتن پايتخت آمريکا اعلام کرد که از چند ماه پيش از شروع جنگ، با آمريکايي‌ها هماهنگي صورت گرفته بود. نتانياهو دو يا سه ماه پيش از جنگ اعلام کرد که در يمن دگرگوني به وجود آمده و انقلاب يمن که توسط عبدالملک بدرالدين الحوثي اعلام شد، خطري براي موجوديت رژيم صهيونيستي و خطرناک‌تر از توافق هسته‌اي ايران است. نتانياهو نگراني خود را ابراز کرد و سعودي‌ها و اماراتي‌ها و آمريکايي‌ها پاسخ نگراني او را دادند. بسياري از نويسندگان، تحليل‌گران استراتژيک صهيونيستي و غيرصهيونيستي درباره طرح شهر نور که شاخ آفريقا را به يمن متصل مي‌کند و درخدمت طرح صهيونيستي است مطالب بسياري نوشته‌اند.
از طرفي فراموش نمي‌کنيم که انقلاب يمن از سال 2004 شروع شد تا به مقابله با رژيم صهيونيستي و اهداف آمريکا در منطقه برخيزد و نسل‌هاي جديدي در امت اسلامي به وجود آورد و تربيت کند. علت ديگر اين تجاوز واقعيت حاکم بر عربستان و دعوا بر سر قدرت و تاج و تخت بود. آنان فکر مي‌کردند که يمني‌ها دچار اختلافات و مشکلات داخلي شده‌اند لذا تلاش کردند بر يمن سلطه يابند چون آنان و آمريکايي‌ها پس از آغاز انقلاب يمن دستشان از صحنه سياسي و حاکميتي يمن کوتاه شده بود. سعودي‌ها از چهل سال پيش بر روند تصميم‌گيري سياسي در يمن حاکم بودند اما با شروع انقلاب 21 سپتامبر اين سلطه و حضور آنان خاتمه يافت و لذا با تجاوز به يمن درصدد بازيابي نقش خود در حاکميت سياسي يمن برآمدند. علت ديگر شروع جنگ سعودي‌ها عليه يمن، موقعيت منحصر‌به‌فرد و استراتژيک يمن و منابع زيرزميني اين کشور بود که باعث مي‌شد بسياري از کشورها به آن‌ چشم طمع بدوزند موقعيت جغرافيايي يمن در طي قرن‌ها رومي‌ها،‌ انگليسي‌ها و پرتغالي‌ها و عثماني‌ها و ديگر کشورهاي استعماري را به طمع انداخته بود.
همان‌طور که مي‌دانيم در جنگ يمن عربستان و امارات تنها نيستند و کشورهاي غربي هم به طرق مختلف در اين جنگ نقش دارند. به نظر شما کشورهاي غربي در 59 ماه گذشته چگونه به عربستان و امارات کمک کردند و نقششان در جنگ يمن چگونه بوده است؟
اشتباهي که درباره اين جنگ وجود دارد این است که مي‌گويند جنگ عربستان و يمن. در حالي که اين جنگ در درجه نخست جنگ آمريکايي‌- سعودي عليه يمن است. آنان شوراي امنيت، اتحاديه عرب و سازمان همکاري اسلامي را به عنوان پوششي براي اين جنگ قرار دادند و از آنها استفاده ابزاري کردند تا وانمود کنند که اين جنگ،‌ جنگ عربي اسلامي است و يمني‌ها امنيت جهاني را به خطر انداخته‌اند.
ما معتقديم که اين جنگ در درجه نخست يک جنگ آمريکايي‌ است سپس سعودي‌ و بعداز آن پاي امارات و کشورهاي ديگر نيز به آن کشيده شد،‌ اما نقش‌آفرينان اصلي، آمريکا، سعودي، امارات و اسرائيل هستند. اين چهار بازیگر به اضافه انگليس،‌ نقش خباثت‌آميزي در اين تجاوز ايفا مي‌کنند. دليل ما بر اين مدعا اين است که ترامپ دوبار از حق وتو براي رد مصوبات کنگره در زمينه خودداري از شرکت در اين جنگ استفاده کرد. اگر اين جنگ آمريکايي نباشد چرا از حق وتو استفاده کردند. اگر طرف ما فقط سعودي‌ها بودند جنگ در همان روزهاي آغازين متوقف مي‌شد،‌ چون در همان اوان جنگ خسارات و شکست‌‌هاي پياپي به عربستان وارد شد اما علي‌رغم اين حجم خسارات و تلفات، جنگ متوقف نشد،‌چون تصميم‌گيري و اختيار جنگ در دست آمريکايي‌ها بود و اين هم ارتباط تنگاتنگي با اهداف اسرائيل در منطقه و ضرورت مقابله با نهضت‌ها و قيام‌هاي مردمي امت اسلامي دارد.
اسرائيل در جنگ يمن به دنبال چيست و چگونه کمک مي‌کند؟
اساس ساختار صهيونيسم بر برتري‌جويي و سلطه‌طلبي و استعمارگري شکل گرفته است و اين ايده پيش از شکل‌گيري دولتي تحت عنوان دولت اسرائيل در بطن تفکرات آنان نهفته است. تحرکات آنان در شرق آمريکا و شاخ آفريقا و گرايش‌هاي سلطه‌طلبانه‌شان بر جزيرهًْ‌العرب و جهان اسلام بر کسي پوشيده نيست و من تعجب مي‌کنم از کساني که هنوز خطر صهيونيست‌ها را براي منطقه و امت اسلامي متوجه نمي‌شوند و فکر مي‌کنند خطر آنها ممکن است محدود باشد.
 همان‌طور که گفتم نتانياهو چند ماه قبل از جنگ يمن اعلام کرد که خطر سلطه‌حوثي‌‌ها بر يمن منافع رژيم صهيونيستي‌ و آزادي کشتيراني در تنگه باب‌المندب و درياي سرخ را تهديد مي‌کند و چندين بار اين نگراني خود را ابراز کرد.
اسرائيل در راستاي دکترين بن گوريون درباره امن بودن محيط پيرامون خود،‌ نگاه ويژه‌اي هم به يمن دارد.
آنان به دنبال اين هستند که درياي سرخ به يکي از درياچه‌هاي تحت حاکميت اسرائيل تبديل شود. حضورشان در اريتره، جزيره دو بلوک، جنوب سودان و خودسودان بيانگر نقشه‌هاي صهيونيزم براي حضور در درياي سرخ است.
جنگ يمن که در سال 2015 شروع شد،‌ 12 کشور به عنوان ائتلاف سعودي در آن مشارکت داشتند. اما اکنون مي‌بينيم فقط دو کشور عربستان و امارات در اين ائتلاف باقي مانده‌اند. دليل اينکه ديگر کشورها از آن خارج شدند چيست؟
همان‌طور که گفتم در آغاز جنگ يمن متجاوزان تلاش کردند ائتلافي تحت عنوان ائتلاف عربي اسلامي براي مقابله با انقلاب يمن تشکيل دهند. اما حضور کشورهاي ديگر در اين ائتلاف اسمي يا صوري بود ولي صحنه‌گردانان اصلي، اسرائيل، آمريکا، عربستان و امارات بودند. در اين ائتلاف صوري حتي کساني که ادعاي نمايندگي جمهوري يمن (يعني منصورهادي و دار و دسته‌اش) را داشتند حضور ندارند. در نشست‌ها و کنفرانس‌هاي مربوط به ارتش‌هاي کشورها، نماينده‌ ارتش هادي وجود ندارد. و پرچم کشور يمن که ادعا مي‌کنند براي بازگرداندن مشروعيت آن تلاش مي‌کنند، به چشم نمي‌خورد. با وجود اين ائتلاف صوري، شاهد بوديم که تعدادي از کشورها از جمله مغرب و مالزي از آن خارج شدند و قطر هم از آن اخراج شد.
امارات تابستان گذشته اعلام کرد که قصد دارد نيروهايش را از يمن خارج کند و به‌نوعي نقش خود را در يمن تغيير داد، يعني از مداخله مستقيم به غيرمستقيم روي آورد. شما تا چه ميزان عقب‌نشيني امارات از يمن را جدي مي‌گيريد؟
ما به صورت رسمي به عنوان جمهوري يمن اقدام آنان را تحسين کرديم اما آنها زرنگ‌بازي درمي‌آورند و زيرکانه عمل مي‌کنند و همچنان در صحنه جنگ يمن حضور دارند. در حالي که تداوم اين زرنگ‌بازي و ديگران را نادان فرض کردن به نفع آنها نيست، چون تمام کارها و تحرکات آنان تحت رصد ما هست.
تابستان گذشته بين نيروهاي وابسته به امارات يعني شوراي انتقالي جنوب و نيروهاي وابسته به عربستان يعني نيروهاي هادي و ديگر گروه‌ها، درگيري‌هاي زيادي در عدن اتفاق افتاد، اما بعد ديديم که با تلاش‌هاي عربستان توافقي به اسم توافق رياض شکل گرفت و اين درگيري‌ها ظاهرا تمام شد. شما توافق رياض را چقدر جدي مي‌دانيد و آيا اين توافق صرفا مقدمه‌اي براي فريب انصارالله نبود تا مدتي از حملات خود بکاهد تا ائتلاف سعودي بتواند براي يک حمله جديد آماده شود؟
يکي از مهم‌ترين اهداف متجاوزان در حمله به يمن، تلاش براي تجزيه يمن بود. اما کسي نمي‌تواند ادعا کند که نماينده مردم جنوب يا دولت قانوني است، چون آنان يا مزدور امارات يا عربستان هستند. به نظر من توافق رياض طبل توخالي بود که بيش از حجم آن بزرگ شد و هدفي جز تثبيت‌اشغالگري و سلطه نيروهاي بيگانه نداشت. اين توافق تا به امروز شکست خورده ‌است چون به نفع يمن و يمني‌ها و حتي مردم جنوب يمن نبود. اين توافق در ظاهر اماراتي و سعودي است اما در واقع پوششي براي طرح آمريکا و صهيونيسم در درياي عرب و خليج عدن و جزيره سقطری و به نفع طرح آمريکا در چالش با چين و روسيه و محور مقاومت است.
حمله به آرامکو و عمليات نصر من‌الله شبيه يک معجزه در جنگ يمن بود. چون يمن تحت تحريم، توانست بر عربستاني که چندين کشور پشتيبان‌اش بودند غلبه کند به‌طوري که عربستان روحيه خود را از دست داد. شما تاثيرات اين عمليات را چگونه مي‌بينيد؟ و آيا مي‌توانيم بگوييم حمله به آرامکو نقطه عطفي در جنگ 59 ماهه يمن بود؟
حتما اينگونه است. عمليات‌هاي بزرگي که در ماه گذشته انجام شد، اعم از عمليات 9 رمضان و عمليات آرامکو و نصرمن‌الله و بنيان مرصوص همگي نشان داد که تلاش براي شکستن اراده ملت يمن در عرصه نظامي راه به جايي نمي‌برد و گزينه شکست‌خورده‌اي است و مطلقا فايده‌اي براي آنان دربر نخواهد داشت بلکه باعث شکست‌هاي بيشتر براي متجاوزان خواهد شد. اين عمليات‌ها تمام دستاوردهاي متجاوزان در 5 سال گذشته را بر باد داد و در طي چند روز با فضل و عنايت خدا همه آنها به ناکامي بدل شد. اين تحول، تاثيرات خود را در صحنه کلي نبرد به‌جاي خواهد گذاشت و کشورهاي متجاوز در محاسبات و مواضع خودشان در قبال يمن بازنگري خواهند کرد. آنان هر چند قصد داشته باشند که در مواضع و محاسبات خود تجديدنظر کنند اما اين عمليات‌ها که توسط ارتش و کميته‌هاي مردمي انجام شد آنان را به اين بازنگري وادار خواهد کرد. يمن امروز، انبوهي از قدرت تسليحاتي و انساني و اجتماعي عظيم در اختيار دارد و مي‌تواند به مقابله با تجاوز بپردازد. سلاح‌ها و موشک‌ها و عمليات‌هاي يمن به قدرت بازدارنده تبديل شده، در حالي که متجاوزان در سال‌هاي گذشته يکه‌تاز ميدان در يمن بودند.
چطور پهپادهاي چند صد دلاري يمن توانست از تيررس پاتريوت‌هاي بسيار پيشرفته آمريکا عبور کنند؟
ضرب‌المثلي مي‌گويد: نياز، مادر اختراعات است. يمني‌ها وقتي خود را در محاصره و تحريم و محروميت از هرگونه ابزار دفاعي ديدند، خود را وادار کردند که به تقويت توانمندي‌ها و امکانات موجودشان بپردازند و دست به تلاش و فعاليت‌هاي گسترده و سريع زدند و معلوم بود که ميان امکانات محدود و ساده يمني‌ها و امکانات پيشرفته دشمن که توسط کارخانه‌هاي اروپا و آمريکا حمايت مي‌شد تفاوت بسياري وجود داشت. اما يمني‌ها با توکل بر خدا و کار و تلاش مستمر، به فضل خدا به دستاوردهاي خوبي دست پيدا کردند آنان نه فقط با پهپاد بلکه حتي به‌وسيله يک فندک توانستند خودروهاي زرهي آمريکا را به آتش بکشند.
وقتي اراده وجود داشته باشد، تمام سلاح‌هايي که در برابر ما قرار دارند تبديل به آهن‌پاره‌اي مي‌شوند. اين‌ها به خاطر قدرت و امکانات ما نيست بلکه تنها در سايه عنايات و فضل خداوند سبحان امکان‌پذير است. ما پيش از آنکه ديپلمات و سياستمدار و تحليلگر و رسانه‌اي باشيم مومن به خداوند هستيم و ايمان داريم که او موجود است و صاحب قدرت برتر مي‌باشد.
بعد از حمله به دو پايگاه البقيق و الخريص، عربستان پي برد که در برابر پهپادهاي انصارالله بي‌پناه است. ترامپ هم حمايت خاصي از عربستان در اين مورد نکرد. همزمان مهدي المشاط، ابتکار صلح را به عربستان پيشنهاد داد. چرا عربستان اين صلح را قبول نکرد؟
در ابتدا اين را بگويم که من موافق اين نظر نيستم که ترامپ يا آمريکا از عربستان حمايت نکرد. آمريکا‌يي‌ها و ترامپ هر چه در توان داشتند به‌کار بستند، از مشارکت نظامي و تسليحاتي و حمايت‌هاي سياسي و استفاده از حق وتو و سازمان ملل، بيش از اين چه مي‌توانستند بکنند که نکردند؟ آمريکا با سربازان و هواپيما‌ها و کشتي‌هاي جنگي‌اش خود مستقيما در اين تجاوز مشارکت دارد. من اين وضع را شبيه وضعيت مزدوران عربستان در يمن مي‌دانم. آنان هر وقت شکست مي‌خورند مي‌گويند عربستان از ما حمايت نمي‌کند در حالي که عربستان با تمام نيرو و امکانات خود وارد اين جنگ شده است. مسئله ديگر اينکه ابتکار برادر، مهدي ‌المشاط رئيس شوراي عالي سياسي که آن را يک طرفه اعلام کرد و با استقبال عربستان هم روبرو نشد، علتش خيلي روشن بود و آن اين که همان‌طور که در ابتدا گفتم اگر عربستان خود تصميم‌گير بود جنگ در همان اوايل متوقف مي‌شد اما تصميم را آمريکا مي‌گيرد و عموما به وضع منطقه و چالش با محور مقاومت مرتبط است.
از اين‌رو براي عربستان توقف جنگ دشوار نبود در حالي که تصميم‌گيري در حیطه سعودي‌ها نيست. اما از طرف ما، اگر عملياتي انجام دهيم آن را با افتخار اعلام مي‌کنيم و اگر يک طرف عمليات خود را متوقف کنيم با شفافيت آن را علني مي‌گوييم. مشکل در طرف مقابل است که اختيار تصميم‌گيري ندارد آنان فقط عابربانک است که کار پرداخت را بر عهده‌دارند.
پس از دو عمليات موفق در تابستان، اخيرا يک عمليات بسيار بزرگي هم اتفاق افتاد و آن عمليات بنيان مرصوص بود که در آن 1500 نفر از نيروهاي دشمن کشته شدند و غنايم زيادي به دست آمد. اهميت اين عمليات براي مردم چه مي‌باشد و آيا مي‌توان گفت با اين عمليات امنيت صنعا، پايتخت تامين شد؟
ابتدا بايد بگويم که متجاوزان، ما را از همه طرف محاصره کرده‌اند وقتي امکانات دفاع از خود را نيز از ما دريغ داشته‌اند اما وقتي با سلاح وارد معرکه مي‌شوند ما همان سلاح‌ها را از آنان به غنيمت مي‌گيريم و سپس داد و فرياد مي‌کنند که ما اين سلاح‌ها را از کجا آورده‌ايم؟
درخصوص جبهه «نهم» بايد بگويم که متجاوزان در 5 سال گذشته در اين جبهه موفقيت‌هاي قابل توجهي به دست‌ آوردند و اين جبهه تهديد حقيقي بر عليه صنعا بود. اما ارتش و کميته‌هاي مردمي به فضل خدا در طي 3 روز توانستند منطقه را به مساحت 2500 کيلومتر پاکسازي کنند و سايه تهديد را از سر پايتخت بردارند. اين عمليات، عمليات مبارکي بود و تيپ‌ها و پدافندهاي 5 ساله آنان منهدم شد و اسلحه بسياري از خود به جاي گذاشتند و ارتش و کميته‌هاي مردمي توانستند سيطره خود را بر دو استان جوف و مأرب حاکم کنند. به عبارت ديگر تهديد از صنعا به مآرب و جوف (که بخش‌هايي از آنها در‌اشغال متجاوزان است) منتقل شد و ما تهديدي عليه آنها شديم.
تا قبل از انقلاب 2014، عربستان در قبايل و دولت يمن نفوذ زيادي داشت، به صورتي که مي‌گفتند که نفوذ عربستان در يمن، نفوذ دولت در دولت ديگر بود. بعد از انقلاب يمن آيا اين سيطره عربستان بر قبايل از بين رفته و آنها به سمت انقلاب آمده‌اند؟
انقلاب ما در حقيقت براي آزادي يمن از سلطه نيروهاي بيگانه و حکومت‌هاي محلي وابسته به عربستان و ديگران به وجود آمد. مي‌توان گفت يمني‌ها با اين انقلاب، اصالت و ريشه‌ها و تاريخ و تمدن و ارزش‌ها و مباني اسلامي خود را بازيافتند. انقلاب يمن واقعيت‌هاي يمن و جامعه را با دگرگوني جدي مواجه کرد و جامعه و قبايل يمن را به سمت خود جذب کرد. اگر اين انقلاب نبود امکان نداشت يمني‌ها به مدت 5 سال در برابر تجاوز پايداري کنند.
راز اینکه هيچ‌کسي تا حالا در طول تاريخ نتوانسته مردم یمن را شکست دهد چیست؟
تاريخ يمن نشان مي‌دهد که مردم هيچ‌گاه در برابر متجاوزان و‌اشغالگران سر فرود نياورده‌اند، چه در برابر انگليسي‌ها و عثماني‌ها و چه در برابر مصري‌ها و رومي‌ها. طبيعت وجودي آنان آکنده از ايمان است، به سرزمين‌شان دلبستگي دارند. جامعه يمني جامعه‌اي غير مرفه و به دور از شکم‌بارگي و داراي جبهه ساده و بي‌آلايش است اما در عين حال سربلند و سرافراز است و به دين و اعتقاداتش افتخار مي‌کند. مردمي شجاع و نترس هستند. بخش اعظم مردم يمن به مکتب مبارک علوي پايبندند. مسلمانان در يمن به اسلام و اهل‌بيت و به اميرالمومنين(ع) افتخار و مباهات مي‌کنند.
همه مردم يمن عليه تجاوز مي‌جنگند. در جنگ يمن شيعه و سني مطرح نيست بلکه تمام مجاهدان در صفي واحد عليه‌اشغالگران مي‌جنگند. در الحديده همه سني هستند و حتي يک شيعي وجود ندارد اما همه‌شان عليه‌اشغالگران بسيج شده‌‌اند. جنگ يمن جنگ بين مسلمانان و متجاوزان است.
يمن برخلاف آنچه در رسانه‌ها تبليغ مي‌شود کشور بسيار زيبايي بوده و مردم، اطلاعات کمي درباره زيبايي‌هاي آن مي‌دانند. يعني مخاطب وقتي اسم يمن را مي‌شنود، کشوري فقير و بياباني و محروم به ذهنش تداعي مي‌شود. شما اندکي از اين زيبايي‌ها بگوئيد و اينکه جنگ چه بلايي بر اين سرزمين آورده؟
يمن کشوري زيباست که در آن گردشگري، کشاورزي، تمدن، آثار تاريخي‌، کوه و دشت و صحرا و ساحل وجود دارد و اين زيبايي‌ها همچنان وجود دارد. متجاوزان همه چيز را هدف خود قرار دادند و عمده‌ترين هدفشان نابودي آثار فرهنگي مانند مساجد و آثار باستاني و موزه‌ها بود. اما يمن کشوري با تنوع زياد و بزرگ است. در اين کشور آب و هواي گرم، سرد و معتدل به چشم مي‌خورد، در مناطق معتدل در طول سال کشاورزي انجام مي‌شود. باران نه به صورت موسمي بلکه در طول سال مي‌بارد.
در مناطقي در تابستان باران مي‌بارد و در مناطقي در زمستان باران مي‌آيد. ده‌ها جزيره در پيرامون آن است اين کشور سواحلي به طول 2400 کيلومتر دارد و برخوردار از دشت‌‌ها، کوهستان‌ها، دره‌ها و صحراها مي‌باشد. يمن از تمدن کهن عربي و اسلامي برخوردار است. فقر عيب نيست و مردم اين کشور متدين، متعهد، مهربان، شجاع، سربلند و بزرگوار هستند.
آل‌سعود خود را خادم حرمين شريفين مي‌دانند و محمدبن‌سلمان خود را شاهزاده اصلاح‌گر معرفي کرده. اين قضيه با کشتار 85 هزار کودک يمني و نابودي يمن چگونه قابل جمع است؟
آل‌سعود صرفا ادعا مي‌کنند اما بسيار از احکام و آموزه‌‌هاي اسلامي بيگانه و به دور هستند و در هر حال آنان نمي‌‌توانند چهره واقعي خود را پشت اين عناوين پنهان کنند، چون فريب و تزوير است، آنان خادم آمريکا و اسرائيل هستند نه حرمين شريفين و اقداماتي را که اکنون در جهت تغيير عقيده و ارزش‌هاي جامعه مسلمانان در جزيره‌العرب انجام مي‌دهند، تجاوز آشکار به اسلام و مسلمانان است آنان مي‌خواهند با ادعاي مبارزه با افراط‌گري جوانان و مردم مسلمان جزيرهًْ‌العرب را به سوي بي‌بند و باري و هوسراني و جست‌وجوي لذت‌هاي حرام سوق دهند اما در واقع دارند به نام مبارزه با افراط‌گرايي، با اسلام مبارزه مي‌کنند. مبارزه با افراط‌گري و تروريسم به وسيله گسترش بي‌بند و باري و هوسراني در جامعه عربي و مسلمان و نيز با ايجاد ارتباط با صهيونيست‌ها و اسرائيل سنخيت ندارد.
آمارهاي زيادي در مورد کشته‌هاي مردم يمن منتشر شده، برخي رسانه‌ها مثل گاردين مي‌گويند تعداد 85 هزار کودک کشته شده، برخي ديگر گفته‌اند شمار کشته‌ها بين 15 تا 100 هزار نفر بوده و وزارت بهداشت يمن هم آمار را از رسانه‌ها کمتر اعلام مي‌کند. بالاخره آمار واقعي چقدر است؟
تعداد شهدا ده‌ها هزار نفر است اما آمار حقيقي و رسمي در اين باره هنوز موجود نيست. چون هر روز تعدادي شهيد مي‌شوند. اگر امروز مي‌گويند 1000 نفر شهيد شده‌اند فردا اين تعداد 1200 نفر مي‌شود. بايد جنگ پايان يابد تا در آن صورت بتوان آمار دقيق را استخراج و اعلام کرد.
به نظر شما با توجه به شکست‌هاي عربستان، اين کشور تا کجا جنگ را ادامه خواهد داد؟
اين را فقط خدا مي‌داند. ما اين طور حساب کرده‌ايم که جنگ طولاني خواهد شد و پيش‌بيني هم نمي‌کنيم که آن را متوقف کنند. اما ما مُصِر هستيم که به عمليات‌هاي خودمان ادامه دهيم تا آنان را وادار به تسليم کنيم و همان طور که قبلا گفتيم اختيار تصميم‌گيري نه در دست عربستان بلکه در دست آمريکایي‌هاست.
آيا شما آمادگي داريد با وجود محاصره همچنان به مقاومتتان ادامه دهيد؟
ملتي که 5 سال مقاومت کرده و وارد سال ششم شده، مي‌تواند به فضل خدا تا روز قيامت هم مقاومت کند. اگر با محاسبات مادي بسنجيم يمن حتي يک ماه هم نمي‌توانست دوام بياورد.
استمرار جنگ به مدت 5 سال چه تأثيراتي بر روحيات اقشار مردم يمن گذاشته؟ آيا موارد نارضايتي و اعتراض در ميان مردم مشاهده مي‌شود؟
عکس اين قضيه صادق است وقتي يمني‌ها به دستاوردها و پيروزي‌هايي دست مي‌يابند به اين معني است که روحيات مردم افزايش يافته و مي‌يابد. ما خواهان ادامه جنگ نيستيم اما جنگ را بر ما تحميل کرده‌اند و جامعه اين را به خوبي مي‌داند و دوست دارد جنگ متوقف شود اما در عين حال مردم نمي‌خواهند از کرامت و عزتشان کوتاه بيايند. آگاهي‌هاي فرهنگي مردم يمن به حدي است که مي‌دانند‌اشغال يمن و سلطه بر آن يعني چه. مردم اکنون اين آمادگي را دارند که از خاکشان حتي با چنگ و دندان دفاع کنند. در حال حاضر برخي مناطق يمن در‌اشغال بيگانگان است. وقتي شهروندان يمني که آزادند در مناطق خودشان زندگي مي‌کنند وضعيت آن مناطق‌اشغالي را مي‌بينند که در آنها داعش و القاعده چه کارها مي‌کنند و هرج و مرج و ناامني، آدم‌ربايي و تجاوز و قتل و کشتار رهاورد حضور بيگانگان و‌اشغالگران بوده، ترجيح مي‌دهند که براي حفظ کرامت و عزت خود بجنگند و به رويارويي ادامه دهند.
چند درصد از سرزمين يمن در‌اشغال متجاوزان است؟
امروزه معادله و نسبت ‌اشغال براساس جغرافيا نيست بلکه براساس تعداد جمعيت است. مثلا 25 درصد از مساحت جغرافيايي در اختيار ماست اما 70 درصد جمعيت يمن در همين 25 درصد خاک يمن ساکن است. مردم در ارتفاعات و مناطق مرتفع يمن ساکن هستند و مي‌دانيد که نصف بيشتر يمن را بيابان تشکيل مي‌دهد و چنانکه گفتم 25 درصد از بخش جمعيتي يمن در اختيار انصارالله است. که اين مقدار در 12 استان پراکنده است و بيشتر جمعيت يمن هم در اين 12 استان حضور دارند.
اخیرا سازمان ملل گزارشي در مورد سلاح‌هاي انصارالله منتشر کرد و اعلام نمود که پهپادها و موشک‌هاي انصارالله در سال 2019 بسيار شبيه سلاح‌هاي ايراني است. اولا نظر شما در مورد اين گزارش چيست و آيا با وجود محاصره، امکان ارسال سلاح به يمن وجود دارد؟
من قبلا گفتم که عربستان غيرمستقيم يمن را مسلح مي‌کند. غربي‌ها سلاح هاي پيشرفته به اين کشور مي‌دهند و ما هم آنها را از آنان به غنيمت مي‌گيريم. اين سلاح‌هاي عربستان که با آن به مقابله با ما مي‌آيند سلاح‌هاي اروپايي و آمريکايي است. آيا F15 و F16 در جده عربستان ساخته شده‌اند يا در کارخانه‌هاي آمريکا و اسرائيل و انگلستان؟
سازمان ملل حق ندارد که در مورد سلاح‌هاي يمن و شباهت آن به سلاح‌هاي ايراني نظر بدهد. طبق قطعنامه 2216 شوراي امنيت ارسال سلاح به يمن ممنوع شده اما از سرتاسر دنيا به عربستان سلاح سرازير مي‌شود. با وجود تحريم تسليحاتي يمن اما ما سلاح را حتي شده از کره‌ماه هم تهيه خواهيم کرد و هيچ‌کس حق ندارد در مورد نوع سلاح ما سخن بگويد، نه سازمان ملل و نه هيچ شخص و نهاد ديگر.
فرمانده شهيد صالح الصماد مي‌گويد هيچ کس نمي‌تواند ما را بترساند، ما از هر کجا که بتوانيم سلاح به دست مي‌آوريم. از طرفي نبايد فراموش کنيم که از ده‌ها سال پيش يمن، مملو از سلاح بود که انواع روسي، چيني و آمريکايي و يوگسلاويايي شامل مي‌شد.‌اشغالگران سلاح وارد مي‌کنند اما ما خودمان سلاح مي‌سازيم. اين را علني اعلام کرده‌ايم و کارخانه‌هاي ما شناخته شده هستند. در زمان‌هاي خيلي دور ما اولين ملتي بوديم که شمشير را ساختيم. حتي ذوالفقار را هم يمني‌ها ساختند و آن را تقديم پيامبر(ص) کردند و ايشان هم آن را به حضرت علي(ع) هديه داد. ما از قديم‌الايام سازنده سلاح هستيم. ما حتي از ده بيست سال پيش از شروع جنگ يمن، سازنده سلاح بوديم. ما با سلاح‌هاي ساخت يمن به مقابله با ترک‌ها و انگليسي‌ها پرداختيم. ما از 120 سال پيش باروت و تفنگ‌هاي عربي و بمب‌ها و توپ‌ها را مي‌ساختيم.
معامله قرن توسط ترامپ رونمايي شد. اگر بخواهيم در يک جمله معامله قرن را تعريف کنيم نابودي آرمان فلسطين در اين معامله وجود دارد. تحليل شما از اين معامله قرن چيست؟
معامله قرن همان معامله ترامپ است. اين طرح، آخرين تلاش آنان براي گرفتن تمام فلسطين يا آخرين فرصت ما براي بازپس‌گيري تمام فلسطين است.
آيا مي‌توان گفت که اين معامله قرن مي‌تواند روند فروپاشي اسرائيل را تسريع کند چون به آن حماقت قرن مي‌گويند؟
ان‌شاءالله همين‌طور است ترامپ آدم احمقي نيست. او آدم خبيثي است. او کافر است. ترامپ تعبير و نماد حقيقي از آمريکا و صهيونيسم است. ترامپ تجسم آمريکاست با تمام جنايت‌ها و تجاوزگري‌هايش. شما در تاريخ نام‌هايي چون عمروبن عبدود، ابوسفيان و مرحب را شنيده‌ايد الان هم نام ترامپ را مي‌شنويد که همچون آن کافران است.
سردار سليماني توسط آمريکا ترور شد. او در منطقه به عنوان نماد مبارزه با تروريسم شناخته شده است. نظر شما در مورد اين اقدام جنايتکارانه آمريکا و نقش کليدي سردار سليماني در مبارزه با آمريکا چيست؟
سرلشکر سليماني، شهيد امت اسلامي است و نه فقط شهيد ايران. او نه فقط با تروريسم مي‌جنگيد بلکه با طرح آمريکايي صهيونيستي هم مبارزه مي‌کرد. اين اقدام جنايتکارانه، همان تروريسم حقيقي است که آن فرمانده بزرگ را از بين برد.
حقيقت اين است که مرحله پس از شهيد سليماني مانند مرحله پيش از سليماني نخواهد بود. امت اسلامي با از دست دادن اين فرمانده بزرگ دچار خسارت بزرگي شد اما خدا کمبود او را جبران خواهد کرد. امت اسلامي امثال او را زياد به دنيا خواهد آورد و بزرگان و مردان و رهبران بزرگي تحويل داده و خواهد داد. اين امر ما را بايد در حفظ وحدت خود و اسلام و دينمان در مقابله با طرح صهيونيستي مصمم‌تر کند.