kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۰۹۱
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۷

کاهش اعتبار دفترچه بیمه در مراکز درمانی و داروخانه‌های خصوصی

مطالبات بیمارستان‌های خصوصی از بیمه‌ها باعث شده تا بیمارانی که بیمه هستند و به هر دلیل مجبور می‌شوند به بخش خصوصی بروند، در مواردی با مشکل روبرو شوند.




به گزارش مهر، هزینه‌های سنگین بستری و درمان در بخش خصوصی به قدری گران است که هر کسی جرأت رفتن به بیمارستان خصوصی را ندارد.
اما، افرادی هستند که بعضاً ناگزیر می‌شوند راه خود را به سمت بیمارستان خصوصی کج کنند، غافل از اینکه نمی‌دانند دفترچه بیمه در این قبیل مراکز درمانی ارزشی ندارد.
رئیس ‌یکی از بیمارستان‌های خصوصی تهران، در پاسخ به این سؤال که چرا دفترچه بیمه را قبول نمی‌کنید، گفت: وقتی سازمان‌های بیمه‌گر پول ما را نمی‌دهند، مجبوریم از قبول دفترچه بیمه بیماران خودداری کنیم.
وی افزود: قبول داریم که با چنین اقدامی، بیمار تحت فشار قرار می‌گیرد. اما، چاره‌ای نیست و مجبوریم به خاطر تأمین هزینه‌های بیمارستان، نقدی حساب کنیم.
بدقولی بیمه‌ها
دفترچه‌ها را فاقد اعتبار کرده است
دفترچه بیمه برای غالب اقشار جامعه حکم سند معتبر برای پذیرش در مراکز درمانی را دارد و می‌پندارند حالا که پول بیمه می‌دهیم، این حق را داریم از مزایای آن بهره‌مند شویم.
 این در حالی است که بد قولی بیمه‌ها در قبال بخش خصوصی و عدم پرداخت مطالبات آنها، باعث شده دفترچه بیمه در بیمارستان خصوصی «بی ارزش» شود.
خانم بابایی که اخیراً به خاطر بیماری مادرش، وارد یکی از همین بیمارستان‌های خصوصی در تهران شده، از اینکه نتوانسته‌ از مزایای دفترچه بیمه استفاده کند، به شدت گلایه‌مند است.
وی می‌گوید: وضعیت اورژانسی مادرم باعث شد او را به نزدیک‌ترین بیمارستان برسانیم.
وقتی مادرم در اورژانس بیمارستان تحت معاینه و انجام آزمایشات تشخیصی قرار گرفت، هنوز خبر نداشتیم که دفترچه بیمه را نمی‌پذیرند.
وقتی به دستور پزشک مادرم می‌بایست بستری می‌شد، برای تشکیل پرونده مراجعه کردیم که همان جا گفتند دفترچه بیمه را قبول
 نمی‌کنیم.
البته در اغلب بیمارستان‌های خصوصی حتی هزینه انجام آزمایش و سونوگرافی و... را نیز با دفترچه بیمه تأمین اجتماعی قبول نمی‌کنند و به راحتی عنوان می‌کنند که ما دفترچه را قبول نداریم چون پول ما را نمی‌دهند.
این خانم با گلایه از سازمان بیمه‌گر، می‌افزاید: اصولاً بیمارستان‌های خصوصی بابت دفترچه بیمه یک فرانشیز در نظر می‌گیرند و همین مقدار اندک هم می‌تواند کمک حال بیمار باشد، اما، متأسفانه این بیمارستان دفترچه بیمه مادرم را قبول نکرد و هزینه‌های ما به شدت بالا رفت.
وی می‌گوید: متأسفانه نه تنها دفترچه بیمه در بیمارستان خصوصی بی‌ارزش است، بلکه بیمه تکمیلی هم درد زیادی از ما درمان نکرد. زیرا سقف قبول هزینه‌ها خیلی پایین است و در نتیجه برای سه روز بستری مادرم در بیمارستان...، بیش از هفت میلیون تومان
 پرداخت کردیم.
زخم کهنه مطالبات
بلای جان مراکز درمانی و داروخانه‌ها
یکی از چالش‌های حوزه سلامت کشور در بخش درمان، مطالبات معوق مراکز درمانی از بیمه‌ها است که اختلالات زیادی را در روند خدمات رسانی به بیماران ایجاد کرده است.
به طوری که علاوه‌بر خدمات بستری و درمان در بیمارستان‌های خصوصی، داروخانه‌های خصوصی نیز بعضاً چنین واکنشی را نسبت به دفترچه‌های بیمه دارند.
برخی داروخانه‌ها نسخه‌ای که در دفترچه بیمه‌ها از سوی پزشک نوشته می‌شود را قبول نمی‌کنند و باز هم دلیل این موضوع را پرداخت نشدن مطالباتشان از سوی تأمین اجتماعی عنوان می‌کنند.
این روند مدتی است که ادامه دارد و مشکل بیماران و بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی در این خصوص حل نشده بلکه بیشتر نیز شده است.
 مراکز خصوصی
همچنان معطل دریافت مطالبات!
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در مورد پرداخت مطالبات مراکز درمانی دانشگاهی و خصوصی گفت: بدهی ما به دانشگاه علوم پزشکی چهار هزار و۵۰۰ میلیارد تومان بود که سه هزار میلیارد تومان آن را از طریق اسناد خزانه که از دولت دریافت کرده‌ایم، پرداخت خواهیم کرد.
مصطفی سالاری افزود: با پیگیری‌های انجام شده، از اوایل هفته آینده پرداخت‌ها شروع می‌شود و وجوه نقدی آن نیز فراهم می‌شود.
سالاری در مورد بدهی به مراکز غیردانشگاهی نیز گفت: در پایان امسال پنج هزار میلیارد تومان مجموع کارکرد و بدهی‌های معوق است که برای تسویه آن برنامه‌ریزی شده و سال آینده را بدون بدهی به مراکز طرف قرارداد شروع
خواهیم کرد.
وی، پرداخت مطالبات مراکز دانشگاهی را هفته آینده اعلام کرده ‌اما در مورد مطالبات بخش خصوصی و داروخانه‌ها زمان خاصی اعلام نشده و مشخص نیست چه برنامه‌ای برای پرداخت بدهی بیمه‌ای به این بخش دارند.
به نظر می‌رسد پرداخت مطالبات بخش خصوصی بیمارستان‌ها، پزشکان و داروخانه‌های خصوصی به دلیل مشکلاتی که این سازمان دارد و دولت نیز بدهی خود را به تأمین اجتماعی پرداخت نمی‌کند در اولویت برنامه‌های تأمین اجتماعی قرار ندارد و بیمه شدگان همچنان مشکلاتی را در مراجعه به مراکز درمانی خصوصی
خواهند داشت.