kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۰۸۲
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۳

رجزخوانی اردوغان بعد از شکست‌های پی‌درپی مقابل ارتش سوریه

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه سنگ‌اندازی در مسیر عملیات ارتش سوریه در استان «ادلب»، علاوه‌بر اینکه به ارتش ترکیه دستور حملات بیشتر علیه نظامیان سوری را صادر کرد، علیه متحدان دمشق نیز دست به رجز خوانی زد و آنها را مورد تهدید قرار‌داد.



«رجب طیب اردوغان» دیروز با تکرار تهدیدها علیه دولت سوریه، مدعی شد که در حملات نظامیان سوری به ارتش ترکیه‌، ۱۴ نظامی این کشور کشته و ۴۵ نفر نیز زخمی شدند.
وی که در جمع نمایندگان پارلمان عضو حزب «عدالت و توسعه» در آنکارا سخنرانی می‌کرد، افزود: ارتش سوریه با کمک نظامیان روس و نیروهای مورد حمایت ایران، به حمله علیه غیرنظامیان ادامه می‌دهند.
رئیس‌جمهور ترکیه که از تسلط نیروهای مسلح سوریه بر مناطق شمالی این کشور، به شدت واهمه دارد، طی سال‌های اخیر هر وقت با پیشروی ارتش سوریه در شمال و به ویژه استان ادلب مواجه می‌شد، فورا مسئله جان غیر نظامیان را به میان می‌کشید و از آواره شدن آنها حرف می‌زد، تا ازاین طریق، جلوی پیشروی ارتش سوریه گرفته شود. دیروز نیز وی همین ادعا را تکرار کرد و گفت، دولت سوریه قصد دارد با حمله به غیرنظامیان در ادلب، آنها را به سمت مرزهای ترکیه سوق دهد«تا راحت‌تر این منطقه (ادلب)‌ را تصرف کند...». اردوغان در حالی برای سوری‌ها دلسوزی می‌کند که طی هشت سال گذشته، چه با ارتش ترکیه و چه با تروریست‌های مورد حمایت خود، ده‌ها هزار سوری را کشته و صد‌ها هزار نفر را نیز آواره کرده است.
اردوغان تهدید کرد: اگر نیروهای ما در پست‌های دیدبانی یا هرجای دیگری در سوریه، کوچکترین آسیبی ببینند، نظامیان رژیم [سوریه] را هرجایی که باشند، بدون پایبندی به توافق سوچی، هدف قرار می‌دهیم...ترکیه از این پس، دست به اقدامات عملی خواهد زد و ما هرکاری نیاز باشد برای عقب راندن رژیم [سوریه] به پشت خطوط پست‌های دیدبانی در ادلب انجام می‌دهیم.
رئیس‌جمهور ترکیه حمایت از تروریست‌های سوری در ادلب را وظیفه خود خواند! و گفت:‌ مبارزه برای مردم(تروریست‌های) سوریه، مبارزه برای ۸۳ میلیون نفر مردم ترکیه است! آنکارا با هر چیزی که در اختیار دارد، از معارضان سوری برای مبارزه با دولت دمشق، حمایت می‌کند.
وی در تهدیدی دوپهلو، هشدار داد: اگر خون سربازان ما ریخته شود، مهم نیست چه کسی پشت آن است، یا چقدر فکر می‌کند که قدرتمند است، من صراحتاً [به آنها] می‌گویم که شما امن نخواهید بود.
دیروز وزارت دفاع ترکیه هم ادعا کرد، نظامیان ترکیه 51 نقطه متعلق به نیروهای دولت سوریه در استان ادلب را هدف قرار‌داده‌اند. وزارت دفاع ترکیه این اقدامات ارتش ترکیه را «دفاع از خود» خواند!
این موضع‌گیری ترکیه مورد استقبال ناتو و آمریکا نیز قرار گرفت؛ دبیرکل ناتو به جای اینکه به ترکیه بگوید در خاک سوریه چه می‌کند، از سوریه خواست به عملیات در ادلب پایان دهد! «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا، هم با ذوق زدگی نسبت به مواضع اردوغان، بر حمایت واشنگتن از آنکارا تاکید کرد و گفت: حملات جاری رژیم (بشار) اسد و روسیه (در ادلب) باید پایان یابد.
بیانیه ارتش سوریه
فرماندهی کل ارتش سوریه طی بیانیه‌ای تأکید کرد، نظامیان سوری به حملات خود علیه تروریست‌ها در ادلب ادامه خواهند داد و حمایت ترکیه از «تروریست‌ها»، به جایی نخواهد رسید.
به گزارش خبرگزاری فارس، در این بیانیه آمده است که حکومت ترکیه به تنش‌آفرینی‌، نقض تمامیت ارضی سوریه و نقض قوانین بین‌المللی ادامه می‌دهد و تلاش می‌کند مانع پیشروی ارتش سوریه و شکست تروریست‌ها در ادلب و حلب شود.
کشتار غیر نظامیان به دست تروریست‌ها
دولت‌های روسیه و سوریه با انتشار بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند که منطقه کاهش تنش در ادلب به واسطه اقدامات شبه‌نظامیان مورد حمایت ترکیه، با خطر فاجعه انسانی روبه‌رو است.
به گزارش خبرگزاری فارس، در این بیانیه آمده است که در نتیجه حملات شبه نظامیان معارض در ادلب، حداقل ۱۵۰ غیرنظامی سوری کشته شده‌اند.
دمشق و مسکو تاکید کرده‌اند که ارتش سوریه در واکنش به اقدامات تهاجمی شبه نظامیان، حملات خود به تروریست‌ها در ادلب را آغاز کرده است.
تلفات تروریست‌ها
جنگنده‌های روسیه و سوریه طی عملیاتی مشترک در شرق استان ادلب، موفق شدند 60 عنصر تروریستی وابسته به ترکیه را از پای درآورند.
به گزارش خبرگزاری فارس، این منبع ادامه داد: چند خودروی متعلق به ترکیه که در اختیار تروریست‌ها قرار داشت، نیز در این عملیات منهدم شد. طبق آخرین خبرها، ارتش سوریه بر دو منطقه جدید در غرب حلب کاملا مسلط شد.
نظامیان ارتش سوریه از چهارم بهمن ماه جاری عملیاتی را در استان‌های ادلب و حلب آغاز کرده‌اند و این عملیات همچنان ادامه دارد.