kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۰۷۹
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۳

موافقت 64 درصد فلسطینی‌ها با آغاز انتفاضه مسلحانه

پس از اعلام طرح معامله قرن، نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد ۶۴ درصد فلسطینیان خواستار آغاز انتفاضه مسلحانه در مقابل اشغالگری رژیم صهیونیستی هستند.



اعلام طرح معامله قرن توسط رئیس‌جمهور آمریکا باعث شده احتمال شروع انتفاضه سوم در فلسطین بیش از هر زمان دیگری باشد. نظرسنجی مرکز سیاست و تحقیقات هم نشان می‌دهد که ۹۴ درصد فلسطینی‌ها مخالف طرح به اصطلاح صلح آمریکا برای فلسطین هستند و تنها 6 درصد از این طرح حمایت کرده‌اند.
طبق نتایج این نظرسنجی، ۶۴ درصد نیز معتقدند فلسطینی‌ها باید با آغاز انتفاضه سخت به این طرح واکنش نشان دهند. بر اساس این نظرسنجی، ۶۵ درصد فلسطینی‌ها نیز از وعده محمود عباس، رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین، برای پایان دادن به روابط با رژیم صهیونیستی و آمریکا حمایت کرده‌اند. نتایج این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد با این وجود، ۶۸ درصد فلسطینی‌ها معتقدند که عباس واقعا همکاری امنیتی با رژیم صهیونیستی را متوقف نخواهد کرد و ۷۳ درصد نیز گفته‌اند وی سطح روابط با این رژیم را به سطح قبل از امضای توافقنامه اسلو در دهه ۱۹۹۰ کاهش نخواهد داد.
دیدار محمود عباس و اولمرت!
اما در بحبوحه این نظرسنجی‌ها خبر رسیده که، رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین هنوز به فکر مذاکره با صهیونیست‌هاست! او پس از شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ایهود اولمرت نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی بر آمادگی خود برای آغاز مذاکرات با صهیونیست‌ها تاکید کرد!
وی گفت: «ما آماده آغاز مذاکرات صلح هستیم اما تنها براساس شرایط طرحی که در سال ۲۰۰۸(طرح دو دولت) و در دوران نخست‌وزیری اولمرت ارائه شد. همان‌طور که در شورای امنیت گفتم کاملا آماده از سرگیری مذاکرات کاملا از جایی هستم که با اولمرت متوقف شد و آن هم تحت نظارت کمیته بین‌المللی چهارجانبه صلح و نه براساس طرح الحاق و مشروعیت بخشی به شهرک‌ها که مخرب راه‌حل دوکشوری است. ما همکاری نزدیکی با یکدیگر برای دستیابی به یک معاهده تاریخی صلح داشتیم و راهی طولانی طی کردیم و تمامی مسائل را برای ایجاد وضعیت دائمی فراهم کردیم.» وی معامله قرن را بار دیگر رد کرد و گفت که این معاهده فقط منطقه و مردمش را بیشتر و بیشتر به دور خشونت و هرج و مرج می‌کشاند. گفتنی است این اقدام محمود عباس قابل پیش‌بینی بود و پیش از این برخی گفته بودند، نباید روی افراد وابسته‌ای مثل محمود عباس حساب باز کرد.
واکنش جهاد اسلامی
جنبش فلسطینی «جهاد اسلامی» اما در واکنش به این اظهارات، «محمود عباس» را به باد انتقاد گرفت و گفت، «تا زمانیکه او به دنبال شراکت با اشغالگران اسرائیلی است، سرگردان خواهد ماند». به گزارش خبرگزاری «شهاب» فلسطین، «محمد الهندی» عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی گفت: «سخنان محمود عباس در شورای امنیت هیچ مطلب جدیدی نداشت و تا زمانیکه به دنبال مذاکره و شراکت با اشغالگران است و تا زمانی‌که خدمات امنیتی خود را با تل‌آویو قطع نکند و دنبال وحدت داخلی نباشد سرگردادن خواهد ماند... علیرغم آنکه احزاب اسرائیلی درباره مسائل اساسی متحدند، اما عباس دارد دنبال شریک اسرائیلی [برای مذاکره] می‌گردد.»
حماس
«عبداللطیف القانوع»، سخنگوی جنبش حماس هم به تهدیدهای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علیه این جنبش پرداخته و گفته، این تهدیدها بیانگر بحرانی است که این رژیم گرفتار آن است. او این تهدیدها را تبلیغاتی دانست که فقط مصرف داخلی و انتخاباتی دارد و ملت فلسطین را دچار هراس نخواهد کرد و باعث انفعال محاسبات مقاومت فلسطین نخواهد شد.
در پی شکست چندباره صهیونیست‌ها در ایجاد ائتلافی برای تشکیل کابینه، نتانیاهو در آستانه انتخابات پارلمانی که دوازدهم اسفند آغاز می‌شود، در گفت‌وگو با پایگاه اینترنتی کانال ۲۰ تلویزیون این رژیم مدعی شد این رژیم بزرگترین غافلگیری دوران حیات حماس را برای این جنبش تدارک دیده است!
ترکی الفیصل: معامله قرن شکست خورده
اما در ادامه واکنش‌ها به معامله قرن، ترکی الفیصل رئیس‌اسبق سازمان اطلاعات سعودی در یک برنامه تلویزیونی انتقادات شدیدی را علیه طرح آمریکایی «معامله قرن» به زبان آورد. به نوشته اسپوتنیک، او به شبکه سی ان بی‌سی آمریکا گفت: «آنچه تا کنون دیده‌ایم این است که این توافق، تلاشی برای تبدیل فلسطین به یک موجود مسخ شده است؛ این طرح صرفا رؤیایی ظالمانه برای کشور فلسطین است؛ پایتخت قانونی‌اش را جدا می‌‌کنند و قلبش را از آن می‌گیرند. مرزهایش نامشخص است و اینگونه روحش را جدا می‌کنند». ترکی الفیصل این را هم گفت که این توافق به هیچ جا نخواهد رسید و شکست خواهد خورد و تمامی دنیا آن را رد می‌کند.