kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۱۰۵۵
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۷
دیروز برگزار شد

تجمع اعتراضی مقابل وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات حاشیه‌ساز ظریف

جمعی از طلاب، دانشجویان دانشگاه‌های تهران و اقشار مختلف مردم در اعتراض به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه درباره مذاکره با آمریکا مقابل ساختمان اصلی این وزارتخانه در خیابان امام خمینی(ره) تجمع کردند.




جمعی از دانشجویان، طلاب و اقشار مختلف مردم در اعتراض به اظهارات اخیر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه درباره امکان مذاکره با آمریکا حتی پس از ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه توسط این کشور، عصر دیروز (دوشنبه) مقابل ساختمان وزارت خارجه تجمع کردند.
تجمع‌کنندگان با در دست داشتن دست نوشته‌هایی مبنی بر «وزیر امور خارجه کدام کشور؟»، «چرا گوش سنگین غرب‌زدگان داخلی صدای خون ریخته شده حاج قاسم را نمی‌شنود؟»، «آقای ظریف مردم چگونه بگویند که مخالف مذاکره‌اند»، و با سر دادن شعارهایی نظیر «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر انگلیس»، «مرگ بر اسرائیل»، مخالفت شدید خود با هرگونه سازشکاری را اعلام کردند.
تجمع‌کنندگان همچنین خواستار عذرخواهی ظریف از مردم بابت اظهارات اخیر خود در مصاحبه با یک نشریه خارجی شدند.
تجمع اعتراضی طلاب
و اساتید حوزه
جمعی از طلاب و اساتید انقلابی حوزه علمیه در اعتراض به سخنان ظریف وزیر امور خارجه در مدرسه علمیه فیضیه تجمع کردند.در این تجمع طلاب با سردادن شعارهایی از جمله مرگ بر آمریکا، مرگ بر انگلیس و مرگ بر سازشکار خواستار برخورد با ظریف به خاطر مصاحبه با مجله آلمانی‌اشپیگل درباره آمادگی مذاکره ایران با آمریکا شدند.
رئیس‌دستگاه دیپلماسی کشور در گفت‌و‌گو با مجله آلمانی‌اشپیگل در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا مذاکره با آمریکا را پس از ترور سردار سلیمانی غیرمحتمل می‌دانید؟ توضیح داده بود که ایران حتی پس از ترور سردار سلیمانی، مذاکره با آمریکا را غیر محتمل نمی‌داند به شرط آنکه آمریکا تغییر رویه دهد و تحریم‌ها را بردارد.
این اظهارات با واکنش‌های تحلیلگران، رسانه‌ها و مردم در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد و کار حتی به تجمع مقابل ساختمان وزارت امور خارجه کشید. این تحولات وزارت امور خارجه را مجبور به صدور بیانیه و ارائه‌ توضیحاتی در این خصوص کرد.
بیانیه تامل‌برانگیز درباره اظهارات حاشیه‌ساز
هرچند بعد از دو ناامیدی مکرر از اظهارات آقای ظریف انتظار می‌رفت که دست‌کم وزارت خارجه در بیانیه‌اش از مردم عذرخواهی و اظهارات آقای ظریف را اصلاح‌ کند، اما این بار هم اتفاق دیگری افتاد و کار را بدتر کرد. در بیانیه وزارت امور خارجه هدف از چنین اظهاراتی مقابله با تلاش‌های آمریکا در زمینه ارائه «تصویری «ضد مذاکره» از ایران» عنوان شده است. بر اساس بیانیه مزبور، تلاش شده تا از سنگر مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در مقابل مذاکرات خارج از برجام دفاع شود. نکته جالب توجه این است که تاکید بر مذاکرات در چارچوب کمیسیون مشترک برجام مربوط به گفت‌وگو با کشورهای باقیمانده در برجام (سه کشور اروپایی، روسیه و چین) می‌شود و هیچ ارتباطی به آمریکا پیدا نمی‌کند؛ چرا که دولت آمریکا در سال 2017 به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای خارج شد و در رابطه با این توافق، دیگر محلی از اعراب ندارد.
نکته دیگر اینکه، چه کسی گفته است که حفظ موضع مذاکراتی و تمایل به دیپلماسی، به مفهوم مذاکره با آمریکاست؟ اصلا مذاکره با کسی که اقدام تروریستی انجام داده و سپس تهدید به حملات نظامی کرده که به اعتراف مقامات و کارشناسان خارجی در صورت وقوع مشمول جنایات جنگی خواهد بود، مبنایی از عقلانیت و مشروعیت دارد؟ یا برعکس، باعث تشویق و تشجیع ادامه اقدامات خصمانه و تروریستی خواهد شد تا روان‌تر کردن ریل دیپلماسی.
از سوی دیگر در بیانیه روز دوشنبه وزارت امور خارجه در ظاهر بر پرهیز از ایجاد دوقطبی «مذاکره-عدم مذاکره» تاکید شده است. در حالی که همانگونه که تاکید شده کسی مخالفتی با مذاکره ندارد. بلکه بالعکس ما طرفدار مذاکره هستیم، اما با اهلش، نه با کسی که میز مذاکره را علیه طرف‌های دیگر برمی‌گرداند و مثل کابوی‌های فیلم‌های وسترن، و چه بسا بدتر و کثیف‌تر از آن‌ها، هفت‌تیرکشی می‌کند. حال سر دادن مذاکره با چنین فردی آیا ایجاد دوقطبی «برجام» با «شرافت»، «عزت»، «آبرو»، «اخلاق»، «عقل» نیست؟ چرا توافقی مرده تبدیل به موضوعی ناموسی می‌شود که باید همه چیز را در ازای آن از دست داد؟ آیا بهتر و زمان آن نیست که تغییری در این شیوه «مرده پرستی» رخ داده و تمرکز بر منافع ملی و امنیت مردم بشود؟ منافعی که رفاه، اقتصاد، عزت، کرامت و امنیت مردم را تضمین کند.