kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۱۰۳۶
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۴
کارشناسان اقتصادی مطرح کردند:

رواج مصرف‌گرایی نتیجه معافیت مناطق آزاد از مالیات

کارشناسان اقتصادی تصریح کردند که معافیت مالیاتی برای مناطق آزاد در حوزه ارزش افزوده نتایجی همچون کسری بودجه، فشار و تورم برای بخش مشمول، فرار مالیاتی و رواج مصرف‌گرایی‌ به‌دنبال دارد.




مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران در یک برنامه رادیویی با‌ اشاره به اصلاح قانون مالیات بر ارزش‌ افزوده در مجلس گفت: قانون مالیات بر ارزش ‌افزوده دارای ‌اشکالاتی چه در سرزمین اصلی و چه در مناطق آزاد و ویژه است. صابر پرنیان تأکید کرد: باید در مشوق‌های مالیاتی مناطق آزاد برابر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و نهضت تولید داخل تجدیدنظر شود و مشوق‌های مالیاتی صرفاً به تولیدکننده اعطا شود. در وضعیت کنونی، معافیت‌های مالیاتی مناطق آزاد بیشتر مفری برای فرار مالیاتی و سوءاستفاده از مشوق‌ها شده است.
وی افزود: چندین هزار شرکت صوری با یک آدرس و کدپستی مشترک برای فرار مالیاتی در این مناطق ثبت شده است. این موارد نشان‌دهنده انحراف مناطق آزاد از نیت قانون‌گذار مبنی ‌بر تولید صادرات‌محور، بهره‌گیری از سرمایه‌گذار خارجی و ایجاد‌ اشتغال بوده است.
این مسئول بیان کرد: در مناطق آزاد به واسطه معافیت مالیات بر ارزش ‌افزوده به وفور مواد خوراکی، پوشاک، شوینده، آرایشی و لوازم خانگی به چشم می‌خورند. با وجود آنکه معتقدیم گردشگری صنعت حائز اهمیتی است، خرید این کالاها نشان از تبعیض، بی‌عدالتی، فرصت نابرابر و به نوعی محروم کردن دولت از انواع و اقسام درآمدها است.
یک کارشناس اقتصادی دیگر نیز درباره معافیت‌های مالیاتی مناطق آزاد عنوان کرد: وقتی صحبت از معافیت مالیاتی می‌شود، به این معناست که برای تحقق درآمد از محل وصول مالیات، دولت با جامعه مشمول کوچک‌تری مواجه خواهد بود. ایجاد معافیت نتایجی جز کسری بودجه، فشار بر بخش مشمول، فرار مالیاتی و تلاش مشمولان برای استفاده از معافیت‌های مالیاتی به دنبال نخواهد داشت.
مرتضی شجاعی یادآور شد: به گفته مدیرکل حقوقی دبیرخانه مناطق آزاد تا پایان تابستان 1398، بیش از 12 هزار شرکت صوری لغو امتیاز شده‌اند که فلسفه شکل‌گیری چنین پدیده‌ای قطعاً تلاش بخش مشمول برای پنهان شدن در سایه این معافیت‌های بی‌قید و شرط است. وی ادامه داد: سازمان امور مالیاتی در اهداف اجرای مالیات بر ارزش ‌افزوده عنوان کرده، این قانون انگیزه فرار مالیاتی را کاهش می‌دهد، با قاچاق کالا، پولشویی و اقتصاد زیرزمینی مقابله می‌کند و موجب تقویت صادرات می‌شود. مرور اهداف نشان می‌دهد، تا چه میزان شمول مالیات بر ارزش ‌افزوده برای وضعیت کنونی مناطق آزاد ضروری است. این کارشناس درباره امتیازات تبعیض‌آمیز مناطق آزاد نیز گفت: امتیازات واردات خودروهای لوکس و کالای همراه مسافر در مناطق آزاد مصادیق بارز تبعیض و ایجاد فرصت نابرابر هستند. چرا باید خریدار خودروهای لوکس خارجی حتی مالیات بر مصرف را هم نپردازند؟ شجاعی افزود: معافیت از مالیات بر مصرف برای سکنه و مراجعه‌کنندگان به مناطق آزاد در قالب خرید کالای مسافری و مصرف در منطقه، عین بی‌عدالتی نسبت به هزینه‌کرد سایر هموطنان در سرزمین اصلی و موجب محروم کردن دولت در اوج شرایط تحریمی ‌از منابع مالیاتی است.