kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۹۹۹
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۸

کشف 3 کوزه سفالی دوره سلجوقی در ورامین

رئیس‌ اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ورامین گفت: روز گذشته حین حفاری در بخش جوادآباد ورامین سه کوزه دوره سلجوقی کشف شد.



ژیلا خدادادی به فارس گفت: با توجه به اینکه این شهرستان قدمت چند هزار ساله دارد و جزو شهرستان‌های کهن استان تهران محسوب می‌شود، گاهی مشاهده می‌شود در گوشه کنار این شهرستان اقلام قدیمی کشف می‌شود.
 خدادادی افزود: سه عدد کوزه سفالی حین کندن چاه در خانه بوم‌گردی کاج در بخش جوادآباد که مجوز آن توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صادر شده بود کشف شد.
وی با بیان اینکه علت حفر چاه ساخت سرویس بهداشتی یا تامین آب برای خانه بوم‌گردی بوده است، افزود: این کوزه‌های سفالی که قدمت آنها به دوره سلجوقی باز می‌گردد در ارتفاع ۶ الی ۷ متری زمین کشف شد.
 رئیس ‌اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ورامین با ‌اشاره به اینکه این کوزه‌های سفالی به عصر اسلامی باز می‌گردد و تا ۹۰ درصد این کوزه‌ها سالم هستند، گفت: در بعضی از قسمت‌های کوزه‌های کشف شده شکستگی یا پریدگی مشاهده می‌شود ولی شکل کلی حفظ شده است.
خدادادی خاطرنشان کرد: بعد از کشف کوزه‌ها، صاحب بوم‌گردی به اداره میراث ورامین اطلاع داده و کارشناسی اولیه میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قدمت این کوزه‌ها را به دوره سلجوقی نسبت داده‌اند.