kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۹۹۷
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۷
وزیر بهداشت:

بودجه ارزی دارو سال آینده با افزایش تولید داخلی کاهش می‌یابد

وزیر بهداشت با بیان اینکه سال سختی را به لحاظ مالی سپری کردیم و سال سخت‌تری را پیش رو داریم، گفت: سال آینده با افزایش تولید داخلی بودجه ارزی دارو به 2/5 میلیارد یورو کاهش می‌یابد.





به گزارش ایرنا، سعید نمکی در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در مرکز همایش‌های رازی اظهار داشت: سهم سلامت از تولید ناخالص ملی از 6/9 به ۹ درصد رسیده و بیشتر از این امکان افزایش ندارد و بیش از این درخواست منابع مستلزم این است که در جیب سایر دستگاه‌ها دست کنیم، به جای این کار باید حمایت دستگاه‌های دیگر از جمله آموزش و پرورش را برای اقدامات پیشگیرانه جلب کنیم و آموزش ۲۰ میلیون سفیر سلامت در همین راستا است.
نمکی افزود: در گذشته با ساخت بیمارستان‌هایی با فاصله ۲۰ کیلومتر و تربیت صرف فوق تخصص و ژنرال به جای سرباز، منابع را هدر داده‌ایم و اکنون این مسیر اصلاح می‌شود.
وی ادامه داد: بودجه ارزی دارو امسال حدود 3/6 میلیارد یورو بود که همزمان با افزایش ۲۵ درصدی ذخایر استراتژیک و افزایش ۱۰ درصدی هزینه نقل و انتقال به سه میلیارد یورو کاهش یافت و سال آینده با افزایش تولید دارو در کشور و کاهش واردات، به 2/5 میلیارد یورو کاهش می‌یابد.
وزیر بهداشت اظهارداشت ذخایر دارویی کشور مطلوب است و تا هفت ماه آینده ذخایر دارویی برای اقصی نقاط کشور وجود دارد و مواد اولیه دارویی تا ۶ ماه برای کارخانه‌های دارویی تامین شده و همه خطوط تولید دارو بدون یک روز تعطیلی به کار خود ادامه می‌دهند.
نمکی افزود: ۹۷ درصد داروهای کشور تولید داخل است اما سه درصد داروهای وارداتی حدود ۳۰ درصد ارز دارویی و اقتصاد بازار داروی کشور را به خود اختصاص می‌دهند و با افزایش تولید دارو این سهم را کاهش
خواهیم داد.