kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۹۸۶
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۶
تا انتخابات

اتهام مالی نماینده لیست امید به شورای نگهبان/شورا از حیثیت خود و قوه قضائیه از نظام دفاع کنند

یک نماینده لیست امید که صلاحیت وی رد شده، مدعی شد واسطه‌های شورای نگهبان با 4 میلیارد تومان، تایید صلاحیت افراد را می‌خرند.




سرویس سیاسی-

محمود صادقی، نماینده جنجالی و عضو فراکسیون امید که برای انتخابات مجلس یازدهم صلاحیتش تأیید نشده است در پیامی ‌توییتری نوشت: «در این دوره از انتخابات واسطه‌ها نرخ تأیید صلاحیت را بعضاً تا چهار میلیارد تومان بالا برده‌اند؛ چه شود این مجلس یازدهم!!»
فارغ از حجم هجمه‌های روزهای گذشته مدعیان اصلاحات علیه شورای نگهبان، به‌نظر می‌رسد این ادبیات و اظهارات محمود صادقی آغاز مرحله دیگری از تخطئه نظارت استصوابی و مخدوش‌سازی انتخابات فرارو از سوی اصلاح‌طلبان است؛ آنان که به‌خوبی می‌دانند از همین حالا در این دوره از انتخابات بازنده هستند، درصدد آن هستند حتی با اتهام‌زنی به نهادهای حاکمیتی هم که شده، شکست خود را توجیه کرده و مشارکت در انتخابات را کاهش دهند. سؤال اساسی این است که هدف از طرح و بیان این جمله چیست که «صلاحیت را بعضاً تا چهار میلیارد تومان بالا برده‌اند» جز زخم‌زدن و زهرریزی علیه شورای نگهبان، توجیه رد صلاحیت خود و ناامید کردن افکار عمومی از شرکت در انتخابات؟
به‌نظر می‌رسد که دستگاه‌های امنیتی و قضایی بایستی هرگونه اظهارنظر مفسده‌انگیزی که منافع ملی را نشانه گرفته است را رصد و پیگیری کنند و اجازه ندهند عده‌ای پادوی بیگانگان با ناخن‌کشیدن بر چهره نهادهای نظارتی و حاکمیتی، امنیت و منافع ملی را زیر سؤال برده و با انتشار اکاذیب و تشویش اذهان عمومی، آمریکایی‌ها را سر ذوق بیاورند! شورای نگهبان نیز با پیگیری قضایی و شفاف‌سازی در این خصوص باید از حیثیت خود دفاع کند.
لیست امید فروخته شده بود؛
هر صندلی 2 میلیارد تومان!
لازم به یادآوری است که در انتخابات‌های گذشته، خود مدعیان اصلاحات اعتراف می‌کردند که برای قرار گرفتن در لیست‌های انتخاباتی تا 2 میلیارد تومان داده‌اند!
الهه کولایی عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در آبان‌ماه 95 در مصاحبه‌ای از نحوه بستن لیست امید برای مجلس دهم پرده برانداخت و گفت: «همیشه پول و قدرت در حوزه سیاست تأثیرگذار هستند. برخی کاندیداها از طریق رانت وارد لیست امید شدند و من این مسئله را تکذیب نمی‌کنم.»
همچنین خردادماه سال 96 بود که روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد، خبر لیست‌فروشی اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر را تأیید کرد.
این روزنامه در کانال تلگرامی ‌خود ضمن افشای باج‌گیری بزرگ برخی چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب و اقدام به دلالی آنها برای بستن لیست امید شورای شهر تهران در مطلبی با عنوان «چه کسی پیشنهاد ۲ میلیاردی برای حضور در لیست امید به نامزدها داده بود؟»
آفتاب یزد نوشت: «یک منبع آگاه توضیحاتی را در مورد ماجرای درخواست ۲ میلیارد تومان از برخی کاندیداهای شورای شهر تهران جهت حضور در لیست امید ارائه داد. گویا چنین درخواستی از جانب دبیرکل یکی از احزاب سرشناس اصلاح‌طلب مطرح شده است؛ بدین‌صورت که وی با برگزاری جلسات خصوصی با کاندیداهای مطرح و خواستار حضور در لیست امید به آنان پیشنهاد می‌داده که ۲ میلیارد تومان بپردازند تا بتوانند در لیست حضور داشته باشند. البته مشخص نبوده آقای غ-ک با چه سازوکاری چنین وعده‌ای به کاندیداها می‌داده است.»
بعد از آن بود که کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران در واکنش به گزارش روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد گفت: «۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون، برآیند تبلیغات ستاد شده بود که قرار بود سهمیه‌ای از این مبلغ را بدهند.»
وی افزود: «ممکن است در شنودها در این‌باره چیزی شنیده‌اند اما سندی برای این ادعا ندارند. قرار شده بود که هرکدام از اعضای لیست نفری ۱۰۰ میلیون تومان یا خودشان یا حزب‌شان برای تبلیغات بدهند که البته خیلی‌ها هنوز نداده‌اند. اگر کسی برای ادعایی غیر از این سندی دارد
رو کند. پول از شخصی برای قرار گرفتن در لیست گرفته نشده است.»
روحانی مجلس دست‌بوس می‌خواهد
حجت‌الاسلام روحانی روز گذشته به‌طور ضمنی شورای نگهبان را با کلیدواژه «انتخابات تشریفاتی» مورد انتقاد قرار داد. به گفته کارشناسان و تحلیلگران، اظهارات روحانی خدشه‌دار کردن قانون انتخابات و ایجاد شبهه و اختلال در روند انتخابات است و از این ‌پس کلیدواژه‌های انتخابات تشریفاتی به دایره هجمه‌ها علیه شورای نگهبان افزوده خواهد شد.
محمدصادق کوشکی فعال سیاسی و عضو هیئت‌علمی ‌دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو، درخصوص اظهارات دیروز رئیس‌جمهور در همایش استانداران و فرمانداران، گفت: اولین‌بار نیست که آقای رئیس‌جمهور و زیرمجموعه‌های ایشان با زیر پا گذاشتن قانون انتخابات، وجه آن را خدشه‌دار می‌کنند. این حرف‌ها، برگزاری انتخابات را برای اذهان عمومی شبهه‌دار کرده است.
وی خاطرنشان کرد: با ایجاد جنگ روانی، می‌خواهند نتیجه انتخابات را تغییر دهند و به‌دنبال مجلسی مانند مجلس دهم هستند؛ روحانی، مجلس دست رئیس بوس می‌خواهد. مجلسی که به‌جای دفاع از حقوق ملت، بله‌قربان‌گوی آقایان باشد. همان‌طور که انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ و انتخابات مجلس سال ۹۴ را مهندسی کردند، به‌دنبال انتخابات مجلس آینده نیز هستند. عواقب آن انتخابات را تا امروز می‌بینیم؛ معیشت و شخصیت مردم، لگدمال سوءمدیریت‌های این افراد شده است.
عضو هیئت‌علمی‌ دانشگاه تهران اظهار داشت: آقای روحانی از‌ تریبون رسمی ‌به‌عنوان یک فرد حقوقی، شورای نگهبان را به عملکرد جناحی متهم می‌کند، این در حالی است که مجری انتخابات، از یک جناح خاص جانب‌داری می‌کند. این حرف‌ها، شبهه و اختلال در روند انتخابات است.
اصلاح‌طلبان کاندیدای کافی دارند
محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در مصاحبه‌ای با بیان اینکه «اکثریت مجلس احتمالاً با اصولگرایان است»، گفت: «اصولگرایان با دو لیست حتماً انتخابات را می‌بازند».
باهنر همچنین گفت که «اصلاح‌طلبان کاندیدای کافی دارند» و «قهرکردن و تحریم انتخابات واقعاًً یک بازی باخت- باخت است».
وی افزوده است که «درمجموع من بسیار خوش‌بین هستم و امیدوارم که رکورد حضور ۶۰ درصدی مردم در انتخابات مجلس شکسته شود.»
دعواها در مورد رد صلاحیت‌ها در حد چانه‌زنی است
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در مورد حرف‌های اصلاح‌طلبان در مورد رد صلاحیت‌ها هم گفت که «در حد چانه‌زنی است» و «در دوره گذشته لیست اصلاح‌طلبان در تهران رأی آورد. اگر اینان می‌گویند که کسی باقی نمی‌ماند پس آن لیست از کجا آمد؟ هرچند آقای عارف که به مجلس رفت ۱۰۴ نفر برای ریاست مجلس بیشتر به او رأی نداند اما ۱۳۰ تا ۱۴۰ نفر از لیست امید وارد مجلس شدند که لابد ته‌مایه‌هایی از اصلاح‌طلبی را در خود داشته‌اند. حالا ممکن است منظورشان این باشد که هرکس هرکاری در گذشته کرده، مهم نیست؛ باید او را تایید صلاحیت کنند اما نمی‌شود این‌طور گفت.»
تأیید صلاحیت فعالان فتنه ۸۸، توقع بی‌جایی است
باهنر گفت: «فتنه ۸۸ در کشور یک مسئله مهم و یک براندازی بود نمی‌شود که به آن بی‌تفاوت ماند. کسی که می‌خواهد به مجلس برود و تصمیم‌گیری کند باید موضعش را درباره این موضوع مشخص کند. طرف آن زمان رفته حرف‌هایی زده و کارهایی کرده و زندان هم رفته حالا می‌گوید من را تاییدصلاحیت کنید که به مجلس بروم. اینکه نمی‌شود! این توقع بیجایی است.»
به‌جای پارلمان در سایه، مجلس را دریابید
احمد مازنی، عضو کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم تهران هم در مصاحبه‌ای گفت: «دوستان اصلاح‌طلب از انفعال خارج شوند و در انتخابات قوی شرکت کنند» و «به‌جای پارلمان در سایه، مجلس را دریابید»
وی افزود: «هاشمی‌ وقتی رد صلاحیت شد اعضای ستادش را به دیگر ستادها فرستاد.»
احراز هویت رأی‌دهندگان به‌صورت الکترونیکی
خبر دیگر آنکه سیداسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور هم در مصاحبه با ایسنا اعلام کرد: «احراز هویت رأی‌دهندگان صددرصد الکترونیکی خواهد بود اما هنوز درباره استفاده از صندوق الکترونیکی با شورای نگهبان به توافق نرسیده‌ایم و نشست‌های ما با شورای نگهبان ادامه دارد.»
تأکید جبهه پیروان خط امام و رهبری بر «وحدت»
محسن کوهکن نایب‌رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در مصاحبه‌ای با‌ اشاره به سازوکار شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و تأکید بر وحدت نیروهای انقلاب گفت: «جبهه پیروان اهل به هم زدن بازی نیست» و «در جلسه جبهه پیروان، مجموعه صحبت‌های دوستان این بود که سازوکار شورای ائتلاف را پذیرفتند و تصمیم بر پایبندی به توافق و تفاهم است»
مجلس دهم، ریل‌گذاری نکرده، ریل‌پذیری کرده
پرویز سروری دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو با انتقاد به عملکرد مجلس دهم بیان کرد: «مجلس دهم، ریل‌گذاری نکرده بلکه ریل‌پذیری کرده یعنی دولت طراحی کرده و خودش ریل‌سازی کرده و به مجلس داده و مجلس نیز ریل‌پذیری کرده است».
وی افزود: «این مجلس نه‌تنها در رأس امور نیست بلکه وکیل‌الدوله بودن در این مجلس بسیار رایج شد».
سروری گفت: «اینکه آقای آخوندی چندبار استیضاح می‌شود و رسماً هم اعلام می‌کند که من هیچ نگرانی از این استیضاح ندارم یعنی اینکه این مجلس قدرت ندارد که به‌اصطلاح من را بردارد و عزل کند».