kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۶۵۸
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۸

اخبار ویژه



شخصاً پاسخگوی کدام بی‌تدبیری هستید؟!
رئیس‌جمهور می‌گوید اگر کسی کلام، سخن و مصوبه‌اش به یک تنش غیرضروری تبدیل شود باید به مردم پاسخگو باشد.
آقای روحانی دیروز در جلسه هیئت دولت گفت: اگر کسی در کشور می‌خواهد اقدامی انجام دهد که با قدرت ملی کشورمان سازگار نیست، حتما مسئول است و باید در برابر مردم پاسخگو باشد. اگر کسی کلام، سخن و مصوبه‌اش به یک تنش غیرضروری تبدیل شود باید به مردم پاسخگو باشد و اگر قوانین و مقرراتی تصویب می‌شود که رابطه بانکی و مالی کشورمان را با دنیا دچار مشکل می‌کند، باید در مقابل آن مسئول بوده و به مردم جوابگو بود.
این اظهارات در حالی است که آخرین بار دو ماه قبل، بی‌تدبیری دولت و شخص رئیس‌جمهور در غافلگیر کردن مردم با افزایش سه برابری قیمت بنزین موجب موج‌سواری دشمن، ایجاد ناامنی و جانباختن چند ده نفر شد. اما دولتمردان نه مسئولیتی به عهده گرفتند و نه کمترین عذرخواهی از مردم کردند.
یادآور می‌شود به‌خاطر حذف لجوجانه کارت سوخت و افزایش روزانه 20 میلیون لیتر مصرف (و قاچاق) بنزین، دست‌کم 144 هزار میلیارد تومان خسارت به کشور تحمیل شد.
در شش سال گذشته نیز برخی تصمیمات کلان دولت از جمله در حوزه دیپلماسی و اقتصادی، موجب خسارات سنگینی نظیر توقف 95 درصد برنامه هسته‌ای، تحمیل رکود تورمی ‌بی‌سابقه به اقتصاد ملی، بر باد رفتن 18 میلیارد دلار از ذخایر ارزی، نابودی صدها هزار فرصت شغلی، تشدید شکاف طبقاتی، و تحمیل برخی چالش‌های جدی رسانه‌ای و فرهنگی و اخلاقی به جامعه شده است.
مشخصاً در ماجرای برجام، بی‌دقتی و انفعال و هیجان توافق به هر قیمت موجب شده که با وجود خروج رسمی ‌آمریکا و خروج عملی اروپا، دولت نتواند به تعهدات یک‌طرفه پایان دهد. این روند معارض با اقتدار ملی، به فشارهای جدید نظیر مطالبات FATF و برجام موشکی و منطقه‌ای از سوی دشمن شد. برجام در واقع متضمن کانالیزه کردن بخش مهمی ‌از مبادلات بانکی و مالی بود.

یاهونیوز: ایران نحوه انهدام ناوهای آمریکایی را تمرین کرده است
ایرانی‌ها تقریباً یک سال پیش، یک ماکت ناوهواپیمابر غول پیکر به مقیاس 1:1 را ساختند. موشک‌های شلیک‌شده به این هدف، کاملا واقعی بود و عکس‌های منتشر شده نشان می‌دهد که پس از حمله ایران به کلی منهدم شده است.
یاهونیوز ضمن انتشار این مطلب نوشت: در سال 2015، ایران در جریان یک رزمایش حمله گسترده‌ای به ماکت یک ناو هواپیمابر آمریکایی از کلاس نیمیتز Nimitz ترتیب داد، اتفاقی که حتی تلویزیون ایران، آن را به نمایش گذاشت.
به گزارش«انتخاب»، یاهونیوز می‌افزاید: این یک نمونه آشکار از تاکتیک‌های تهاجمی نیروی دریایی ایران است که در آن کشتی‌های جنگی توسط هلی‌کوپترها و موشک‌های پرتاب شده از ساحل پشتیبانی می‌شوند.
ایرانی‌ها تقریباً یک سال پیش، یک ماکت ناوهواپیمابر غول پیکر به مقیاس 1: 1 را ساختند. موشک‌های شلیک شده به این هدف کاملا واقعی بود به همین خاطر عکس‌های منتشر شده نشان می‌دهد که هدف پس از حمله ایران به کلی منهدم شده است. این رزمایش در نزدیکی جزیره لارک در محدوده تنگه هرمز انجام شد و همزمان محمدعلی جعفری رئیس وقت سپاه پاسداران ایران و علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز در جزیره لارک حاضر بودند.
ابتدا، قایق‌های تندرو نیروی دریایی سپاه یک عملیات ویژه را برای محاصره ناو و محدود کردن قدرت مانور آن انجام دادند. ده‌ها قایق موتوری کوچک مسلح به مین‌های مغناطیسی دور ناو می‌گشتند. تلویزیون ایران گفت که منطقه وسیعی در کمتر از 10 دقیقه مین‌گذاری‌شده است. در مرحله دوم، قایق های موتوری با موشک‌های 107 میلی‌متری که راکت‌های کوچکی به حساب می‌آیند و توان غرق کردن یک ناو جنگی را ندارند، به این ناو هواپیمابر غول‌پیکر حمله کردند. ایران می‌تواند این تاکتیک را به عنوان روشی برای غیرفعال کردن سیستم‌های مهم دفاعی مانند رادارها، توپ‌های دفاعی
Phalanx CIWS و سکو‌های پرتاب موشک به‌کار بگیرد.
در مرحله بعد، قایق‌های تجهیز شده به موشک‌های کروز کوچک که به احتمال زیاد موشک‌های کروز ضدکشتی «سی 704» هستند به این کشتی حمله کرده و پشت‌سر هم 12 موشک کروز را به سمت هدف خود شلیک کردند.

ترکان: شانس اصلاح‌طلبان در انتخابات به خاطر کارنامه روحانی پایین است
مشاور سابق رئیس جمهور می‌گوید روحانی چون از همه چیز کمی می‌داند تصور می‌کند نیاز به مشورت ندارد.
اکبر ترکان در گفت‌وگو با جام جم و درباره این موضوع که «بسیاری از افت مدیریت در دوره دوم آقای روحانی حرف زده‌اند و گفته می‌شود ایشان در تصمیم‌گیری توجهی به مشورت و مشاوره ندارد» اظهار داشت: البته این به خصوصیات شخصی او برمی‌گردد. او از همه چیز کمی می‌داند و خود او فکر می‌کند این همین کمی دانستن برای اداره همه چیز خوب است و شاید اگر این کمی دانستن نبود برای اداره از مشورت دیگران بیشتر استفاده می‌کردند.
وی همچنین گفته است: رئیس دولت اصلاحات  در دوره خود در مورد برخی از مسائل اقتصادی که اطلاعاتی نداشتند نظر کارشناسان را می‌پذیرفتند. ایشان (روحانی) تعدادی از وزرای خود را از دست دادند. امروز یکی از مدیران سازمان برنامه و بودجه در وزارت بهداشت وزیر است در مورد وزارت دارایی نیز به همین شکل است. بعضی وزرا سلیقه‌هایی که دارند بیشتر به واعظی نزدیک است. بنابراین دولت بیشتر در گرایشات واعظی و نوبخت دیده می‌شود. لذا کارآمدی این دوره نیز معادل کارآمدی واعظی و نوبخت است. امروز مؤثرترین افراد در اداره کشور آقای نوبخت و آقای واعظی هستند.
مگر واعظی و نوبخت از سر خودشان در امور دخالت می‌کنند. حتماً روحانی می‌خواهد که سلیقه‌های این افراد در اداره امور باشد.
ترکان می‌گوید «همه چیز در دولت سرجای خود است اما از نوع درجه 2» و در پاسخ این که چرا درجه یک نداریم؟ می‌گوید: چون آدم‌های درجه یک را به کار نگرفته‌ایم. خروجی آدم‌های متوسط همین است.
نمی‌دانم. آدم‌های متوسط خروجیش همین است، این کابینه متوسط به بالا است.
وی در ادامه گفته است: اثر آقای جهانگیری در تصمیمات دولت بعد از تأثیر آقای واعظی و نوبخت است. آقای روحانی در دور اول ریاست جمهوری خود سه فرد بسیار مهم بعنوان معاون اول داشت: 1. حسین فریدون 2. محمد نهاوندیان 3. اسحاق جهانگیری بودند که این دو نفر بسیار مؤثر بودند و حال دو نفر نیستند و نوبخت و واعظی به جای آن دو آمدند. نهاوندیان و فریدون خیلی موفق و مؤثر بودند.
«عملکرد دولت متأسفانه وجهه اصلاح‌طلبان را در جامعه زیر سؤال برد. وضعیت اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده مجلس را چطور ارزیابی می‌کنید؟»
ترکان در پاسخ این سؤال گفت: اگرچه اصلاح‌طلبان سعی می‌کنند خود را از نتایج عملکردی دولت جدا نشان بدهند ولی سرنوشت آنها با سرنوشت دولت روحانی گره خورده است. بنابراین شانس آنها در این انتخابات پایین است. محبوبیت آنها به دلیل عملکرد دولت که متغیری نوشته شده بر کارنامه آنها بود، افت کرده است. آنها و ما همه مدافع آقای روحانی بودیم. وقتی کارکرد دولت روحانی مطلوب نیست این عملکرد به پای همه ما نوشته می‌شود.

کارگزاران و اعتدال و توسعه لیست می‌دهند چپ‌ها در آفساید!
در حالی که عضو سازمان منحله مجاهدین انقلاب می‌گوید: اصلاح‌طلبان نباید برای انتخابات لیست بدهند، عضو مرکزیت کارگزاران گفت: نفر کافی برای دادن لیست انتخاباتی داریم. همچنین سخنگوی حزب اتحاد ملت گفت، این حزب با حزب دولتی اعتدال و توسعه ائتلاف نمی‌کند.
عبداله ناصری عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به نامه‌نیوز گفت: «با توجه به ردصلاحیت‌های تعداد قابل توجهی از نامزدهای اصلاح‌طلبان و با در نظر داشتن اینکه هسته اصلی اصلاح‌طلبان کنار گذاشته‌ شده‌اند، اصلاح‌طلبان اگر در جایی نتوانند لیست بدهند و نیروهای مهمی نداشته باشند، لیست نخواهند داد و شورای سیاست‌گذاری باید به این قول خود عمل کند و به هر قیمتی لیست ندهد».
او درخصوص نیروهای معتدل که در چندسال اخیر با اصلاح‌طلبان همراه شدند، تصریح کرد: «نیروهایی که خود را نزدیک به اصلاح‌طلبان معرفی می‌کنند و اصلاح‌طلبان قدرت‌محور که در دولت و مجلس مشغول به کار هستند، گرچه تلاش کردند گفتمان جدیدی به‌نام اعتدال را ایجاد کنند اما در مقام عمل هیچ توفیقی نداشتند. اگر نماد آنها را آقای روحانی بدانیم این نماد در هیچ زمینه‌ای نتوانسته است مؤثر باشد.»
نورایی‌نژاد سخنگوی حزب اتحاد ملت (بقایای حزب منحله مشارکت) هم به خبرگزاری دانشجو گفت: در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاحات، سازوکار انتخابات مقدماتی در قالب طرح «سرا» مصوب شده و حزب اتحاد ملت نیز از آن حمایت می‌کند؛ اجرای طرح «سرا» دستاوردی برای مجموعه‌ سیاست‌ورزی در کشور است.
وی درخصوص ائتلاف اصلاح‌طلبان با حزب اعتدال و توسعه، گفت: در حال حاضر بحث‌هایی با حزب اعتدال و توسعه انجام نشده و به نظر نمی‌رسد ائتلافی هم صورت بگیرد، موضوع ائتلاف باید در شورای عالی سیاست‌گذاری بررسی شود؛  اصلاح‌طلبان اگر بخواهند در انتخابات شرکت کنند، باید کاندیدای اصلاحات در لیست باشند.
در همین حال محمد عطریانفر در گفت‌وگو با نامه‌نیوز اظهار داشت: اطلاع دقیقی از تصمیم مسئولان ارشد اصلاح‌طلب از جمله آقای خاتمی نداریم. با توجه به آنکه هنوز مأموریت شورای نگهبان در رسیدگی به شکایت‌ها و اعتراضات برخی ردصلاحیت‌شدگان تمام نشده، علی‌القاعده باید کمی صبر کنیم تا این مرحله نیز طی شود و بعد از آن می‌توان تصمیم گرفت که سازوکار ورود اصلاح‌طلبان به عرصه انتخابات چگونه خواهد بود. اجمالا می‌توان گفت که قطعا اصلاح‌طلبان حضور و مشارکت انتخاباتی خواهند داشت و طرفداران خودشان را هم دعوت به مشارکت می‌کنند.
او می‌افزاید: وقتی تقریباً 50 درصد نمایندگان فعلی تهران تأیید صلاحیت شدند، می‌توان از میان دیگر نیروهای اصلاح‌طلب تأیید صلاحیت ‌شده لیستی را تنظیم و عرضه کرد. باید صبر کرد و بعد از نظر اعلام نهایی شورای نگهبان، شورای عالی اصلاح‌طلبان تصمیم قطعی را درباره نحوه حضور می‌گیرد.
عطریانفر گفت: از روزگار قدیم در زمان بستن لیست همیشه این سوال بود «اگر ما نیروی کافی کیفی برای قرار دادن در فهرست انتخاباتی نداشته باشیم آیا می‌توانیم به یک مرتبه پایین‌تری تنازل کنیم؟» همواره نیز این پاسخ داده شد که «اگر ما نیروهای درجه دو را به لیست اضافه نکنیم، معنای عملیاتی‌اش آن است که به همان تعداد به رقیب برای فرستادن نیروهایش به پارلمان میدان می‌دهیم». در نهایت نیز جمع‌بندی این بوده که «بهتر است نیروهای رده دوم نیز کنار نیروهای کیفی در لیست باشند». من خودم طرفدار همین دیدگاه هستم و به نظرم همین دیدگاه در جمع اصلاح‌طلبان غالب می‌شود. احساس می‌کنم جمع‌بندی دوستان اصلاح‌طلب می‌رود به این سمت که یک لیستی را معرفی کنند.

زوریخر سایتونگ: ایران با حوصله از آمریکا انتقام می‌گیرد
 «در واشنگتن، خویشتنداری اولیه ایران به عنوان یک موفقیت بزرگ تلقی می‌شود. اما نخبگان تهران با صبر و حوصله در انتظار فرصتی برای انتقام هستند: چشم در برابر چشم.»
روزنامه سوئیسی نویه زوریخر سایتونگ ضمن انتشار تحلیل فوق نوشت: یرواند آبراهامیان، کارشناس امور ایران، مورخ و نویسنده می‌گوید ترور ژنرال قاسم سلیمانی، تندروها و جایگاه ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای را تضعیف نخواهد کرد، بلکه در حقیقت آن را تقویت می‌کند.
به نظر می‌رسد مقامات نظامی احتمالا به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا هشدار داده بودند اما از آنجا که وی هیچ‌گونه واکنشی به تحریکات ایران در گذشته نشان نداده، جایگاه خود را تضعیف شده دیده و به همین علت، دستور ترور سردار قاسم سلیمانی را در صبح جمعه صادر کرده است.
اما از میان برداشتن چنین شخصیت مهمی نشان دهنده تشدید بی‌سابقه درگیری میان ایران و آمریکاست. جالب است که ژنرال سلیمانی نخستین بار توسط رسانه‌های غربی به عنوان یک نابغه نظامی به تصویر کشیده شد. همین امر نیز او را به چهره‌ای بسیار مهم در ایران تبدیل کرد.
اگرچه او نقش بسیار مهمی در داخل ایران داشت، اما جایگاه و اهمیت واقعی او در خارج از ایران بود. او در کشورهایی مانند سوریه، یمن، لبنان و عراق اغلب تنها امید جامعه‌های مذهبی اقلیت مانند علویان، حوثی‌ها یا اقلیت‌های شیعه بود. البته شهادت سردار سلیمانی تغییری در این وضعیت ایجاد نمی‌کند او نیز به هیچ وجه غیرقابل جایگزین نیست.
مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا گفته که آمریکا «بازی جدیدی» آغاز خواهد کرد: رویکرد دقیق و از پیش محاسبه شده ایران در منطقه اغلب با یک بازی شطرنج مقایسه می‌شود. به نظر می‌رسد ترامپ دیگر خسته شده و صفحه شطرنج را به هم زده است. اما این امر ملاحظات ایران را تغییر نمی‌دهد. حکومت ایران اقدامی عجولانه انجام نخواهد داد و از ترور سردار سلیمانی برای نمایش سیاهی رفتارهای غیرقابل قبول آمریکا استفاده خواهد کرد.
ترامپ نمی‌خواهد در طول مبارزات انتخاباتی، با خطر آغاز جنگ جدیدی در خاورمیانه روبه‌رو باشد. ترامپ آرزو دارد که نامش به عنوان یک فرمانده جنگی ارشد در تاریخ ثبت شود. مشکل این است که برای دریافت چنین جلال و جایگاهی، باید ابتدا در جنگ برنده شد.
به زودی در ایران نیز انتخابات مجلس برگزار می‌شود. پس از ترور ژنرال سلیمانی، به احتمال زیاد تندروها پیروز خواهند شد. چنین چیزی باعث تغییر ترکیب کابینه شده و جایگاه حسن روحانی، بیش از پیش محدود و ضعیف خواهد شد و به این ترتیب تندروها زمام امور را به دست خواهند گرفت.
حتی اگر دولت ایران برای عقب‌نشینی از رویارویی با واشنگتن آماده باشد، اما ترامپ و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه هیچ تمایلی به سازش نشان نداده‌اند. بنابراین ایران چاره‌ای جز پیشروی بیشتر در این مسیر ندارد. با وجود این، اقدامات تلافی‌جویانه ایران در مکان و زمانی پس از انتخابات انجام خواهد شد.
در واشنگتن، خویشتنداری اولیه ایران به عنوان یک موفقیت بزرگ تلقی می‌شود. اما نخبگان تهران با صبر و حوصله در انتظار فرصتی برای انتقام هستند: چشم در برابر چشم.