kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۶۴۶
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۶
یک مسئول وزارت صمت:

هیچ کالای غیرضروری و لوکس نباید وارد کشور شود

مدیرکل دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صمت از ممنوعیت ورود غذای سگ و گربه به کشور خبر داد و گفت: ما به شدت مراقبت می‌کنیم که هیچ کالای غیرضروری با منابع ارزی کشور وارد نشود.




سعید عباسپور، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در مورد واردات رسمی غذای سگ و گربه اظهار داشت: از ابتدای اردیبهشت امسال، واردات غذای سگ و گربه ممنوع است؛ ضمن اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت به شدت از واردات کالا به کشور مراقبت کرده تا منابع ارزی صرف واردات غیرضرور و لوکس نشود.
وی افزود: ثبت سفارش صورت‌پذیرفته در جهت واردات غذای سگ در سال جاری، صرفا به درخواست نیروی انتظامی و سازمان هلال احمر و دیگر سازمان‌های مرتبط در امر امداد و نجات و به واسطه تامین غذای مورد نیاز سگ‌های کاربردی امورات انتظامی، حفاظتی و زنده‌یاب بوده است.
به گفته مدیرکل دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صنعت، معدن و تجارت، بخش کمی از این واردات، مربوط به ثبت سفارش‌هایی بوده که قبل از ممنوعیت واردات صورت گرفته است و بر اساس ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات واردات و صادرات، مشمول حقوق مکتسبه است.
عباسپور اضافه کرد: از ابتدای اردیبهشت، ۱۴۳ ردیف تعرفه مشمول ممنوعیت واردات شده و غذای سگ و گربه نیز در این فهرست قرار دارد؛ پس ما به شدت مراقبت می‌کنیم که در این رابطه، هیچ کالای غیرضروری با منابع ارزی کشور وارد نشود و اجازه واردات غیرضرور را هم نخواهیم داد.
گفتنی است، این تصمیم به خودی خود اقدام مفیدی محسوب می‌شود، چراکه در حال حاضر ارز کشور به راحتی به دست نمی‌آید و اگر بخواهیم دست و دل‌بازانه با آن برخورد کنیم، در میزان ذخایر و حتی تنظیم بازار دچار مشکل می‌شویم. با این وجود لازم است مسئولان مربوطه نظارت و مراقبت خود را تشدید کنند تا چنین اقدامی واقعا اجرایی شود.
ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که واردات غذای سگ و گربه در ماه نخست سال جاری (دقیقا یک ماه قبل از ممنوعیت) با ثبت رقم یک میلیون دلار به اندازه پنج برابر مدت مشابه سال قبل افزایش یافته بود! بر همین اساس، معلوم نبود اگر با عدم ممنوعیت، این روند ادامه پیدا می‌کرد چه بلایی بر سر منابع ارزی کشور می‌آمد.
لازم به ذکر است، در سال جاری از سوی مسئولان گمرک گفته شد حدود 70 میلیون دلار کالای ممنوعه در گمرکات رسوب کرده که باید تعیین تکلیف شود؛ در بین این 70 میلیون دلار کالای رسوب‌کرده نیز غذای سگ و گربه وجود دارد. متاسفانه برخی رسانه‌ها مدعی شدند فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد در سفر اخیر خود به استان هرمزگان برای تعیین تکلیف و ترخیص احتمالی آنها نامه‌ای به دولت ارسال کرده است.