kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۶۴۵
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۶
رئیس کل بانک مرکزی:

ذخایر اسکناس ارز کشور نسبت به یک دهه گذشته بی‌سابقه است

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه شوک تحریم آمریکا را در این یکسال مهار کردیم، گفت: ذخایر اسکناسی ارز ما نسبت به یک دهه گذشته بی‌سابقه است.





عبدالناصر همتی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما درباره تغییر نرخ سود بانکی با اجرای عملیات بازار باز، گفت: فعلاً تمرکز بانک مرکزی روی تغییر نرخ سود بانکی نیست. نرخ سود بین بانکی حدود 18/5 درصد است و سال گذشته 20/5 درصد بود و الان دو واحد درصد کاهش یافته و  بالای 20 درصد وجود ندارد.
وی افزود: این سیاست یک‌شبه نیست و یک محصول یکساله است. امروز اولین مرحله حراج اوراق عرضه در عملیات بازار باز انجام می‌شود. بانک‌ها پیشنهادات خود را به بانک مرکزی دادند و به تدریج بازار آگاهی پیدا می‌کند و اوراق پیش‌بینی شده دولت در بودجه سال آینده در بازار عرضه می‌شود.  
رئیس کل بانک مرکزی درباره اینکه چرا بانک‌ها سخت تسهیلات پرداخت می کنند؟ گفت: از ابتدای سال تا الان 626 هزار میلیارد تومان تسهیلات در بانک‌ها پرداخت شده است؛ بانک‌ها هم مشکل و تخلف دارند ولی 90 درصد تامین مالی اقتصاد که الان جلوی آمریکا و تحریم ایستاده است، را بانک‌ها انجام داده‌اند.
همتی درباره بازار ارز و قابل پیش‌بینی بودن بازار با نرخ‌های فعلی بیان کرد: یک سال و نیم قبل، در اوج التهابات ارزی، همین‌جا اعلام کردم از فردا تحریم‌های آمریکا شروع می‌شود و ما هم سیاست‌های جدید ارزی‌مان را شروع کردیم؛ (پس از یکسال) شوک آمریکا را مهار و این توطئه را متوقف کردیم.
وی از تامین 32 میلیارد دلار برای واردات خبر داد و گفت: صادرکنندگان نیز 20 میلیارد دلار به کشور برگردانده‌اند. یعنی تا به امروز، 32 میلیارد دلار تامین مالی برای واردات داشته‌ایم و صادرکنندگان غیرنفتی 20 میلیارد دلار ارز آورده‌اند و خوب عمل می‌کنند و اگر سود هم می‌برند نوش جان آنها باشد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، همتی ادامه داد: بانک مرکزی اصلاً به خودروهای وارداتی ارز نخواهد داد، برخی یاد گرفته‌اند که خودرو وارد می‌کنند و در گمرک نگه می‌دارند، تا بعد از چند ماه اجازه ترخیص را بگیرند؛ ولی بانک مرکزی دیگر ارزی را برای ورود ماشین اختصاص نخواهد داد.
وی ضمن تاکید بر اینکه ذخایر اسکناسی ارز ما نسبت به یک دهه گذشته بی‌سابقه است، اضافه کرد: ولی من به خودم اجازه نمی‌دهم که آن را بی‌رویه در بازار بریزم. دلالان نمی‌توانند بر بازار اکنون اثرگذار باشند چراکه به خوبی می‌دانند اگر بانک مرکزی بخواهد یک شبه بازار را کنترل کند و ارز در بازار بریزد، حتما دلالان را دچار مشکل خواهد کرد.
در خصوص رمز پویا نیز گفت: رمز پویای پیامکی خیلی راحت‌تر است و در بانک‌ها اجرا شده است و از هشتم بهمن ماه، تک‌تک بانک‌ها ظرف یک هفته به این سامانه پیامکی وصل خواهند شد؛ بنابراین تراکنش بالای 100 هزار تومان از هشت بهمن و در نهایت 15 بهمن دیگر باید با رمز پویا انجام شود.
همتی تصریح کرد: کل فیشینگ (کلاهبرداری از کارت بانکی) صورت گرفته در سال گذشته در مورد 100 هزار تومان به پایین، معادل 1500 تومان بوده است؛ فعلاً رمز پویا برای این تراکنش‌ها اجباری نیست ولی از هشتم بهمن ماه حتما مردم برای تراکنش‌های بالای صد هزار تومان، باید رمز پویا داشته باشند.